Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Lamborghini Flying Star II – Jediný vyrobený kus neďaleko Prešova!

Samotná automobilka Lamborghini bola založená v roku 1963 Talianom Ferruciom Lamborghini (*1916 – +1993). Ako inak, aj táto firma sa po vojne orientovala na výrobu poľnohospodárskych traktorov, na ktorých slušne zarábal. O tom, ako sa dostal k výrobe športových áut existuje viacero verzii príbehov.

Tým, že s dnes už nebohého majstra bol vášnivý vodič športových áut, kúpil si vtedy ako inak Ferrari.  Kedysi dávno ale nastal spor Enza Ferrariho s rodinou Lamborghini, po ktorom sa Ferrucio rozhodol vyrábať okrem traktorov aj vlastné športové autá a konkurovať tak Ferrari – mimochodom, chceli vyrábať aj vrtuľníky. Ale späť k zápletke. Podľa slov syna starého pána Lamborghiniho  došlo pred viac ako pol storočím k sporu v továrni Ferrari, kam sa šiel Lamborghini sťažovať na kvalitu spojky vo svojom Ferrari 250GT. Enzo Ferrari na sťažnosť reagoval totálne podráždene – po taliansky –  a vyhlásil, že Lamborghini môže maximálne jazdiť traktorom, keď nevie jazdiť športovým autom a že sa od neho nenechá isto kritizovať. Lamborghini sa vrátil do svojej továrne, spojku rozmontoval a zistil, že dodávateľom spojok je rovnaká firma, ktorá dodáva diely pre jeho traktory! V sklade našli patričnú silnejšiu náhradu a problém tak odstránil. Lamborghini vymenil časť spojky (predpokladám, že asi prítlačný tanier) v cene vtedy iba 10 lír Ferrari požadovalo stokrát vyššiu čiastku za túto opravu. Spor medzi oboma stranami vygradoval až tak, že Ferrari vyzval Lamborghini, „či by si neskúsil postaviť svoje vlastné športové vozidlo“, čím vraj začala éra športových vozidiel Lamborghini.

Keď prídete na trh s novou značkou, musíte si nájsť svoj osobitý štýl. A presne tak na to v Lamborghini išli. To, že budeš robiť niečo rovnako, ako to robia ostatní, to ťa nikdy do siene slávy nedostane.

Prvý koncept navrhol Franco Scaglione v roku 1963 – Lamborghini 350 GTV. Táto skica sa Ferrucimu nepáčila a tak prvý produkčný model prepracovali. Výsledkom bolo Lamborghini 350 GT – mimochodom, tiež jeden kus nájdete na tom istom mieste. Na tomto modeli aj spolu s Miurou sa podieľali konštruktéri Gain Paolo Dallara a Paolo Stanzani. Na aute sa podieľala aj karosáreň Touring.

Spolupráca s karosárňou Touring pokračovala aj v ďalších rokoch a tak PRIBLIŽNE o tri roky neskôr mohli predstaviť práve jedinečný a nadčasový model Lamborghini Flying Star II.

Jeden jediný kus na svete je u našich susedov!

Postavili ho na skrátenom podvozku 400 GT s na tie pomery neskutočne kontroverznou karosériou z pera Carla Anderloniho. Na autosalóne v Turíne v roku 1966 štúdio Touring predstavilo svoj jedinečný automobil Flying Star II, ktorý mal byť posledným automobilom dokončeným touto prestížnou firmou, ktorej prínos k automobilovému svetu v poslednom období určite nemožno zaprieť.

Touring navrhlo a postavilo aj Lamborghini 350GT. Spoločnosť založil Felice Bianchi Anderloni v roku 1926. Flying Star II vytvoril tím pod vedením Carla Anderloniho, syna zakladateľa. Verejnosť akosi tento model neprijala a stal sa prepadákom či rovno sklamaním. Hranaté línie karosérie spolu s kontroverzným dizajnom strechy spôsobili, že športové auto vyzeralo ako kombi, čo bolo na tú dobu naozaj neprípustné. Ďalším problémom bolo tiež to, že bol zbytočne veľmi veľký len pre dvoch ľudí s batožinou. Keď bol Flying Star II predstavený v štúdiu Touring, mal namontované drôtené kolesá Borrani, ale na autosalóne v Turíne boli nahradené úplne novými kolesami Campagnolo z liateho horčíka.

Carrozzeria Touring sa zatvorila krátko po predstavení a auto predali. Získal ho Francúz Jacques Quoirez a udržiaval ho francúzsky importér Lamborghini Ciclet, ktorý niekedy počas života zreštauroval interiér. Verejnosti sa opäť ukázal v roku 1987 na parížskom podujatí Retromobile.

Lenže, teraz nastáva dilema. Internetom koluje informácia, že istý Signor Giordanengo postavil repliku! O pôvodnom kuse vieme ešte to, že sa dlho nachádzal vo Francúzsku, potom sa presunula na Britské ostrovy, a potom bol v roku 1999 vraj opäť na predaj. A javí sa to tak, že práve tento originálny kus nájdeme minimálne na pár dní v poľskom meste Radom, ktoré je od Prešova len 350 km. Auto sa spolu s ostatnými jedinečnými modelmi Lamborghini nachádza v tamojšej predajni Volkswagen! Spoločnosť mu robí aj Diablo, Countach LP5000 QV, 350 GT, Jarama 400 GT, Islero GTS či LM 002.

A čo je teda pod kapotou jediného kusu?

Ako som spomenul vyššie. Základ poskytol model 400 GT. Pod kapotou bol motor s objemom 3,9 l, ktorý bol ako inak V12 a mal rozvod DOHC. Kompresný pomer motora je 10,2:1. Krútiaci moment 375 Nm pri 4 200 ot.min-1. Ten je spriahnutý s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Toto ústrojenstvo dokázalo rozbehnúť netradičnú karosériu na 245 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo 7,4 s. Zavesenie kolies bolo nezávislé a brzdnú sústavu tvorili kotúčové brzdy na oboch nápravách.

Osud Carrozzeria Touring

Carrozzeria Touring presne po tomto kuse ukončila svoju činnosť a pôsobenie na trhu a Lamborghini začalo spolupracovať s Bertone. Trvalo približne 40 rokov, keď sa na trh toto zvučné meno vrátilo. Meno Touring sa do povedomia dostalo začiatkom milénia, keď sa preslávila individuálnymi úpravami vozidiel. Spolu s ňou sa vrátilo aj označenie Flying Star. V roku 2010 sa postarali o počin Bentley Continental Flying Star, ktoré bolo tiež v karosérii tvaru shooting brake. A pozrite sa, dnes je táto karoséria mimoriadne populárna. Taliani boli dizajnovo zas raz nadčasoví…

Zdroj: Lambocars

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov