Kia EV9: Sedemmiestne e-SUV
Juhokórejská automobilka Kia predstavila na nedávnom autosalóne v Los Angeles finálnu podobu konceptu elektrického SUV s názvom EV9. Praktické vozidlo s tromi radami sedadiel bude využívať platformu spoločne vyvinutú s automobilkou Hyundai,
Odvážna štúdia EV9 v podstate prirodzene nadväzuje na nedávno odhalený koncept EV6. Extravagantný exteriér v sebe akoby zámerne spájal vizuálne protiklady. Interiér vozidla je potom zase inšpirovaný vodnými prvkami. Sedemmiestne SUV s tromi radami sedadiel je pripravené zhostiť sa akejkoľvek úkoly. Bočný ostro rezaný profil v modernom duchu prepožičiava čisto elektrickému SUV jednoduché a súčasne markantné kontúry. Pozorný nadšenec elektromobility už zrejme zbystril, pretože štúdia Kia EV9 má spoločné črty s elektromobilom Hyundai Ioniq7 , ktorý sa zatiaľ predstavil v podobe inovatívneho konceptu SEVEN.
Práve títo dvaja „nevlastní súrodenci“ totiž zdieľajú spoločnú elektrickú globálnu modulárnu patformu (E-GMP), hoci každý z nich j u využíva originálnym spôsobom. Kia EV9 zdieľa veľkú časť konštrukcie s konceptom SEVEN od automobilky Hyundai. Každá z automobiliek má však s platformou E-GMP iné plány, a tak vo výsledku vozidla azda ani nemohli byť odlišnejšie. Na druhej strane, vďaka platforme E-GMP budú mať aj rovnaký pohon, teda elektrický systém, ktorý ponúka dojazd viac ako 480 km a s príkonom pri dobíjaní až 350 kW, čo v praxi znamená dobitie z 10 na 80 percent kapacity len za 20 minút.
Ďalšou podobnosťou je veľký, viac než trojmetrový rázvor, ďalšej už však tieto koncepty majú spoločného pomerne málo. Koncept EV9 zohľadňuje aspekty pohody, kvality života a plného zapojenia ľudského vedomia. Práve preto ho dôsledne navrhli tak, aby šoférovi aj zvyšku posádky ponúkol interiér meniaci sa podľa toho, ako ubieha cesta do cieľa. V kabíne čisto elektrického SUV prevláda design spájajúci charakter kvality prírody, pohybu a pokoja. Pocity ľahkosti a prepojenia s okolím ešte znásobuje panoramatické strešné okno s dokonalým výhľadom. Samotný interiér má nádych do svetle modrej farby, aby pripomínal morskú hladinu.
Hranatý a svalnatý tvar s výraznými blatníkmi typu EV9 má účel sa nielen odlíšiť od nevlastného brata od automobilky Hyundai, ale má aj svoje praktické opodstatnenie. Karoséria EV9 totiž bude musieť pojať až sedem sedadiel. S tým napokon korešponduje aj usporiadanie interiéru, ktoré je oproti Hyundai značne odlišné – v prípade Kia EV9 vidíme konvenčnejšie usporiadanie interiéru s dvoma paralélne umiestnenými sedadlami, za ktorými budú dve sklopné lavice. Asi jediným skutočne futuristickým prvkom je tak high-tech volant, ktorý už ste mohli vidieť na prvých designových kresbách. Pre väčšinu automobiliek je dnes charakteristické osvetlenie prednej masky.
Ani Kia pochopiteľne v tomto smere nezaostáva. Niektoré automobilky už ponúkajú dokonca podsvietenie masky – podobne tomu je aj v prípade konceptu EV9. Je to práve predná časť, ktorá väčšinou pozorovateľov upúta na prvý pohľad, a tak se Kia rozhodla dať typu EV9 takzvaný „Tiger Face“ alebo „Tigrova tvár“. Charakteristickým svetelným prvkom vozidla budú vertikálne pruhy denného svietenia, ktoré sú potom obklopené priestorovou optikou tvorenou kompletne LED diódami. Je dosť dobre možné, že tento designový prvok prevezmú aj ďalšie budúce modely. Zaujímavosťou je fakt, že prieduchy pod spodnou hranou čelného skla slúžia tiež k dobíjaniu počas jazdy.
Na zadnej hrane kapoty môžeme vidieť prieduchy, ktoré postupne prechádzajú do spodnej hrany čelného okna. Tie však nemajú len aerodynamický účel, ale môžu aj dobíjať, pretože sú totiž pokryté solárnymi panelmi. Nebolo by to po prvý raz, čo je panel karosérie nejakého elektromobilu tvorený solárnymi panelmi (napr. Nissan Leaf). Vedenie automobilky Kia sa však domnieva, že by to mohol byť vhodný náhradný zdroj elektrickej energie v prípade, že nebude na blízku žiadna dobíjacia stanica. Kia EV9 by tak v budúcnosti mohla zbierať elektrinu zo slnka a ukladať ju do batérií a následne aj k pohonu vozidla. Základ interiéru je podobný ako u súčasných automobilov.
Stále sú vpredu dve sedadlá, medzi nimi je lakťová opierka a dominantou je veľká obrazovka infotainmentu. Tu je však celý interiér značne zjednodušený a čistejší, čiastočne aj vďaka tomu, že drvivá väčšina funkcií sa bude ovládať prostredníctvom veľkej 27-palcovej obrazovky. Ďalším výrazným prvkom je futuristický volant. Hoci je základné usporiadanie relatívne konvenčné, nie je úplne pevne dané. V režime „Pause mode“ je možné otočiť prvý a tretí rad sedadiel čelom k sebe, s tým, že druhý rad potom bude slúžiť ako stôl. Podstatnú úlohu zohrala pre značku Kiu aj udržateľnosť v oblasti použitých materiálov. Tak napríklad podlaha je z recyklovaných rybárskych sietí, čalúnenie pochádza z recyklovaných plastových fliaš a recyklovaných farebných vlákien.
-jj- zdroj a foto: Kia
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov