Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-Benz Sprinter City 75 a Sprinter Travel 75 – Kam sa veľkí nedostanú

Mercedes-Benz Sprinter City 75 a Sprinter Travel 75 sú minibusy, ktoré riešia dopravu všade tam, kde sa veľké autobusy nedostanú. A ešte oveľa viac.

Úzke cesty, ostré zákruty, úzke vracáky, ale aj mosty s nízkym zaťažením a pod. sú pre veľké autobusy neprekonateľnou prekážkou. A presne v týchto podmienkach sa blysnú minibusy Mercedes-Benz Sprinter City 75. A nielen to, sú alternatívou pre veľké autobusy v čase nízkeho vyťaženia, keď je prevádzka veľkého autobusu nerentabilná – napríklad v priebehu denných hodín, keď sú ľudia v práci alebo naopak v čase nočných hodín, keď je väčšina cestujúcich už doma, prípadne cez víkend, keď je cestujúcich prirodzene menej, resp. na linkách s hustejším grafikonom. A sú rovnako výbornou alternatívou pre zber menšieho počtu ľudí z odľahlejších miest – na tzv. first mile, kde by veľký autobus bol opäť nerentabilný. Sprinter Travel 75 je zasa kompaktný a obratný turistický autobus pre návštevy horských oblastí či historických miest, kde sú cesty užšie a zákruty ostrejšie.

Nie tak celkom Sprinter

Minibusy Sprinter City 75 a Travel 75 tak dopĺňajú paletu minibusov Sprinter určenú na prepravu osôb – Sprinter Transfer 23, 35 a 45, Sprinter City 45 a Sprinter Mobility 23. Avšak pozor, Sprinter City 75 a Travel 75 nie sú zasa úplne Sprinterom. Smerom od kabíny, presnejšie povedané od B-stĺpika, dozadu sú totiž technicky celkom iné. Majú vlastnú samonosnú minibusovú štruktúru – skelet podobný veľkým autobusom. Ani rázvor osí náprav 5 100 mm nemá v modelovom rade Sprinter páru. Najdlhšiu verziu Sprinteru oba spomínané minibusy presahujú o 775 mm. Oba modely zároveň využívajú zadnú nápravu so vzduchovým pružením, dvojmontážou a vysokou nosnosťou, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre minibusy. Vďaka nej môže celková hmotnosť oboch modelov dosahovať hodnotu až 6,8 tony. To znamená, že oba modely majú aj pri maximálnom obsadení vysokú rezervu zaťaženia. Model City 75 má štandardne 38 miest a jedno miesto pre kolesové kreslo telesne postihnutého, model Travel 75 má štandardne 21+1 miest na sedenie (sedadlá Travel Star Xtra) a môže mať aj ťažné zariadenie s nosnosťou až 1 tony.

 

V úvode som hovoril o tom, že Sprinter City 75 a Travel 75 sú určené do miest s užšími cestami a ostrejšími zákrutami. Doplním, že uhol natočenia vnútorného predného kolesa je až 46 stupňov a vonkajšieho 37 stupňov. Vďaka tomu pri rázvore osí náprav  5 100 mm a celkovej dĺžke karosérie 8 486 mm majú oba modely výbornú obratnosť – obrysový priemer otáčania je 17 742 mm, stopový dokonca iba 16 551 mm.

Oba modely sú mercedesom telom aj dušou, preto majú bohatú bezpečnostnú výbavu – či už v štandarde alebo v opcii. Začnem štandardnými prvkami – adaptívnym stabilizačným programom, systémom Hill Start Assist, funkciou Hold, systémom automatického zapínania svetlometov Headlight Assist, systémom stabilizácie vozidla pri silnom bočnom nárazovom vetre Crosswind Assist, asistentom núdzového brzdenia Active Brake Assist, systémom vedenia v jazdnom pruhu Active Lane Assist, sledovaním pozornosti vodiča Attention Assist či čítaním dopravných značiek Trafic Sign Assist a budem pokračovať opčnými prvkami – asistentom stretávacích a diaľkových svetiel Highbeam Assist, cúvacou kamerou, adaptívnym tempomatom Distronic. Model Travel 75 má navyše systém detekcie a automatického hasenia požiaru v motorom priestore, model City 75 ho môže mať v opcii. 

City 75 Interurban

Je dôležité dodať, že City 75 má nové sedadlá Inter Star Sprinter, ktoré sú komfortnejšie a zároveň bezpečnejšie, pretože všetky majú trojbodový bezpečnostný pás. City 75 vo výbave Interurban má prispôsobený počet a konfiguráciu sedadiel na medzimestskú premávku – má 12 sedadiel vo zvýšenej podlahe a ďalších 7 v prednej časti so zníženou podlahou. Mimochodom, svetlá výška kabíny v prednej časti s nízkou podlahou je 2 325 mm, v zadnej so zvýšenou podlahou 1 900 mm. Všetky dvojsedadlá sú ukotvené systémom, ktorý umožňuje rýchlu zmenu konfigurácie sedadiel, napríklad pre zvýšenie počtu miest na státie. Predné dvojsedadlo v zníženej časti je v podlahe navyše ukotvené rýchloupínacím mechanizmom, takže ho možno veľmi jednoducho vybrať a uvoľniť tak miesto na kolieskové sedadlo telesne postihnutého pasažiera. K inováciám patria nerezové držadlá, USB konektory a 18,5-palcový informačný TFT displej. Samozrejmosťou sú informačné LED panely vpredu, na boku aj vzadu, ktoré informujú pasažierov čakajúcich na zastávke o linke, resp. trase autobusu.

Aby som nerozprával do vzduchu, vyskúšali sme si obe verzie. Sprinter City 75 v novej výbave Interurban s 19 miestami na sedenie, 14 miestami na státie a jedným miestom na kolesové kreslo telesne postihnutého a s príslušnou nástupnou rampou a širokými dverami vpredu pre ľahšie nastupovanie. Ďalšie dvere boli vzadu. Vodič má v sérii vyhrievané a odpružené sedadlo, systém MBUX so 7- alebo 10,25-palovým dotykovým displejom. Na pohon slúžil turbodieslový štvorvalec OM 651 s 2 143 cm3, vyladený na 120 kW (163 k) pri 3 800 ot.min-1, a 360 Nm pri 1 400 – 2 400 ot.min-1, ktorý spolupracoval s automatickou prevodovkou 7G-Tronic Plus s hydrodynamickým meničom. Ten zabezpečoval hladký rozjazd z miesta, ale aj pokojné posúvanie sa za autami v zápche.

Travel 75

Model Travel 75 má ešte komfortnejšie sedadlá Travel Star Xtra, ktoré sú dostupné v rôznych verziách. Každý pasažier má dva USB porty. Samozrejmosťou sú nastaviteľné výduchy ventilácie a LED čítacie lampičky pre každého pasažiera, ale aj osvetľovací pás naprieč celým minibusom. Testovaný model mal vpredu aj vzadu po jednom konferenčnom usporiadaní sedadiel so stolíkom uprostred. V opcii bola na palube modelu aj chladnička s kapacitou 40 litrov pre občerstvenie pasažierov. Okrem zadného úložného priestoru s kapacitou 2 m3 má model Travel 75 aj úložné priestory pod podlahou – po bokoch karosérie, podobne ako to mávajú veľké autobusy. Po oboch stranách majú objem 0,3 m3, dohromady má teda Sprinter Travel 75 až 2,6 m3 úložných priestorov. Okrem toho majú cestujúci k dispozícii úložnú policu aj priamo v kabíne pod stropom. Na pohon slúžil šesťvalec OM 642 so zdvihovým objemom valcov 2 987 cm3, výkonom 140 kW (190 k) pri 3 800 ot.min-1 a krútiacim momentom 440 Nm pri 1 400 – 2 400 ot.min-1, ktorý spolupracuje so sedemstupňovou prevodovkou 7G-Tronic Plus s meničom krútiaceho momentu. Šesťvalcový motor sa správal omnoho kultivovanejšie a aj jeho dynamický potenciál bol na vyššej úrovni. Presne ako si to turistický autobus vyžaduje.

Oba modely boli vybavené trojstupňovou motorovou brzdou Telma, nástup účinku, resp. prechod na vyššie stupne účinku bol s malým oneskorením.

Setra – 70 rokov samonosného úspechu

COVID-19

V oboch modeloch sú samozrejmosťou opatrenia voči COVID-19. V prvom rade špeciálne aktívne filtre, výkonná klimatizácia zabezpečujúca rýchlejšiu výmenu vzduchu v kabíne, navyše v oblasti zadných dverí, resp. zadných sedadiel doplnená o výkonný ventilačný systém, ktorý účinne minimalizuje koncentráciu aerosolí vo vzduchu kabíny. Nechýba bezkontaktný dávkovač dezinfekčnej látky na ruky pri vstupe do autobusov a modely City 75 majú navyše priestor vodiča a pasažierov oddelený plexištítom.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov