Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kia Sorento 1,6 T-GDi – Možnosť výberu

Kia Sorento sa v hybridnej verzii predáva za podobnú cenu ako diesel, no pre viacerých môže byť lepšou voľbou.

Do veľkého rodinného SUV patrí poriadny naftový motor, poviete si. Taký s dobrým ťahom, slušným výkonom a relatívne nízkou spotrebou. V prípade Kie Sorento je to 2,2-litrový naftový štvorvalec s označením CRDi, ktorý sme testovali koncom minulého roka. Má výkon vyše 200 koní, na stovke je pod 10 sekúnd a náš test sme uzatvorili s kombinovanou spotrebou 7,6 litra nafty na 100 kilometrov. Za naftové Sorento si výrobca v súčasnosti pýta najmenej 42 990 eur. Čo však v prípade, že jazdíte prevažne v meste alebo vám z nejakého iného dôvodu nevyhovuje dieslový motor? Výbornou alternatívou môže byť hybridná verzia, ktorá je v každom ponúkanom stupni výbavy iba o tisícku drahšia. V čom sú výhody hybridu?

Výkon mu nechýba

Základom hybridnej Kie Sorento je 1,6-litrový preplňovaný benzínový štvorvalec známy pod skratkou T-GDi. Disponuje výkonom 132 kW a najvyšším krútiacim momentom 265 Nm. Keďže je súčasťou hybridného systému, tak sa navyše môže oprieť aj o synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi a jeho 44 kilowattov, resp. 264 Nm krútiaceho momentu. Úlohu štartér-generátora plní ďalší elektromotor, ktorý pridáva výkon 13 kW a najvyšší krútiaci moment 43 Nm. Kombinovaný výkon celej sústavy hybridného Sorenta dosahuje viac než slušných 169 kW (230 k) a najvyšší krútiaci moment sa vyšplhal až na 350 Nm. Hybridu pritom nechýba pohon všetkých kolies, a teda pripojenie zadnej nápravy cez viaclamelovú elektrohydraulicky ovládanú spojku. Ja by som možno ocenil ešte aj funkciu Lock s rozdelením hnacej sily v pomere 50:50 na obe nápravy, no svetlá výška 174 mm predurčuje Sorento aj tak iba do mierneho terénu. Pohonnej jednotke nechýba ani dynamika, veď v porovnaní s naftovým ekvivalentom dosiahne stovku o 0,2 sekundy rýchlejšie. Nevýhodou môže byť „iba“ šesťstupňový automat oproti 8-stupňovému v diesli.

A čo spotreba?

Naftový motor nás prekvapil pomerne nízkym apetítom a neprekážala mu ani dynamickejšia jazda. Mnoho ľudí sa pre naftový motor rozhodne práve na základe očakávanej nízkej spotreby paliva. Benzín vo veľkom aute skrátka žerie viac. Lenže my hovoríme o hybride, kde to až tak neplatí. Týždňový test sme ukončili so spotrebou pod 8 litrov, pričom výrazne vyskočila len na diaľnici. Ak máte aktivovaný režim Smart a jazdíte rozumne, hybridné Sorento sa vám odvďačí spotrebou na úrovni naftovej verzie. Akumulátor s kapacitou 1,49 kWh a váhou 55 kg je schovaný pod podlahou, takže neuberá priestor pre posádku, ak ste sa toho obávali. Vďaka elektromotoru má auto dokonca v porovnaní s naftou bezprostrednejšie reakcie na stlačenie plynového pedála. Niektorých možno odradí, že hybridné Sorento nemôže ťahať brzdený príves s váhou až 2,5 tony tak, ako je to v prípade naftiaka. Väčšine plne postačí aj tých 1 650 kg, ktoré hybrid papierovo zvládne.

Neexistuje lepší a horší

Porovnávať naftové a hybridné Sorento je síce zaujímavé, ale určiť jedného víťaza je nemožné. Záleží na tom, na aké účely chce majiteľ auto používať. Na diaľnici sa lepšie cíti naftová verzia, v meste zas hybridná. Vo finále je voľba na vás, avšak za možnosť výberu musíme Kiu pochváliť. A to sme vám ešte nepovedali, že v ponuke je aj plug-in hybrid. Tak teda šťastnú ruku pri výbere!

Čo treba uznať

  • Dobre reakcia hnacieho systému.

Čo nám chýbalo

  • Pevné rozdelenie pohonu 50:50.

Čo nás prekvapilo

  • Priemerná spotreba benzínu pod 8 litrov.

Kia Stonic – Otvorené dvere

Kia Sorento 1,6 T-GDi Hybrid Gold

  • Cena (základ/verzia/test)                                           42 990/43 990/19 48 590 €
  • Záruka                                                           7 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 – 4 500 ot.min-1. Synchrónny elektromotor, max. výkon 44 kW (60 k) pri 1 600 – 2 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 264 Nm pri 0 – 1 600 ot.min-1. Prídavný elektromotor max. výkon 13 kW (18 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 43 Nm pri n. u.  ot.min-1 Emisie CO2 155 – 170 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 9,0 s, vmax=193 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 6,8 – 7,5 /7,9 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 10,25
  • Batožinový priestor: 608 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov