Prvá jazda: Dacia Duster – Don´t worry, be Duster!
Dacia Duster druhej generácie vstupuje do tzv. fázy 2, inými slovami: absolvovala facelift.
Novinárom sa prezentovala v Paríži. Zo Slovenska nás vyprevádzal príjemný teplý slnečný deň a v Paríži nás privítalo podobné počasie. Ráno sme sa však prebudili do dažďa. Po letných dňoch mi to pripadalo ako počasie pre psa, ale keďže súčasťou prezentácie mala byť off-roadová vsuvka, tak ma to až tak netrápilo. Povedal som si, že z toho aspoň vyťažím niečo, veď každé zlo je na niečo dobré.
Na plyn
Z množstva pripravených vozidiel som si vybral verziu ECO-G 100 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou vo výbave Prestige. Musím povedať, že Duster sa už pri svojom uvedení na trh v roku 2010 pohľade trafil do vkusu veľmi širokej škály ľudí a druhá generácia z roku 2017 iba vyniesol na sofistikovanejšiu úroveň. A facelift robí to isté – vynáša pôvodný dizajn na ešte sofistikovanejšiu úroveň. Charakteristickými prvkami sú nové DRL svetlá v tvare ležatého Y, ale v skutočnosti tento tvar vychádza z nového loga značky. Mimochodom, Duster je prvou Daciou s LED smerovkami, však iba vpredu. A samozrejmosťou je tiež nová maska chladiča, upravený nárazník. Zmenou prešli aj zadné skupinové svetlá.
Štvorcový tvar ostal, ale namiesto krížika sa aj tam objavilo ležaté Y. Pri bežnom pohľade to zrejme nezistíte, ale zadný spojler je širší a dlhší. Za zmienku stoja aj nové disky kolies, ani nie tak pretože sú nejako mimoriadne pekné, ale že sú aerodynamicky optimalizované. A dodávam, že Duster má po facelifte vďaka optimalizovanej aerodynamike vrátane spomínaných kolies o 6 g na km nižšiu tvorbu emisií CO2. Po nastúpení okamžite vidím celkom nový 8-palcový stredový displej multimediálneho systému, ktorý je responzívnejší, ale zároveň som rád, že ostalo pri mechanickom ovládaní kľúčových funkcií a klimatizácie. Keď už spomínam ovládanie, tempomat sa presunul na volant. Nové sú hlavové opierky a ja hodnotím pozitívne, že sú bližšie k hlave. Medzi sedadlami sa objavil vysoký kastlík, ktorého „dekel“ poslúži aj ako široká lakťová opierka. Pripomínam, že doteraz bola lakťová opierka na sedadle vodiča a bola úzka.
V rámci prvých kilometrov si všímam, že motor má veľmi príjemný zvuk, na ktorom vlastne ani nespoznáte, že má iba tri valce. Iba v špecifických prípadoch. A ďalší postreh, prevádzkové údaje týkajúce sa plynu sú po novom v palubnom počítači. Označenie ECO-G totiž znamená, že tento motor jazdí na benzín alebo na LPG. Zväčšená nádrž na plyn má 49,8 l, na benzín 50, čo spolu dáva dojazd 1 235 km.
„Zívačka“
Cestou, ako sme sa vzďaľovali od Paríža, dážď ustával a po príchode na miesto off-roadovej vsuvky som smutne zistil, že tam ten dážď ani nebol taký intenzívny. Trať bola len pokropená, vytúžené blato nikde. Na mieste nás čakali dieselové štvorkolky, ktoré aj bez redukcie a bez potreby aktivácie funkcie LOCK na medzinápravovom diferenciáli všetky umelo vytvorené prekážky prechádzajú takpovediac ako „zívačka“. Kríženie náprav, rozjazd z miesta s jedným kolesom vo vzduchu, 30- stupňový bočný náklon, pne stromov poukladané za sebou, ďalšie kríženie náprav cez pne stromov, klesanie, stúpanie, ťaví hrb. Nič z toho ani len nezneistelo Duster. Dodávam, že síce bez redukcie, ale zato s krátkou jednotkou. Dieselové verzie – 2WD aj 4WD – majú krátku jednotku. Takú krátku, že som počas celej jazdy off-roadovým parkúrom musel pracovať so spojkou iba na dvoch miestach – z toho raz pri zastavení na fotku. Verzie 2WD majú pneumatiky s o 10 % nižším valivým odporom, verzie 4WD jazdia na celoročných pneumatikách s označením 3PMSF. Displej verzií 4WD má špeciálny off-roadový režim, prostredníctvom ktorého môžete kontrolovať náklony v každom smere. Samotné nájazdové uhly – nájazdový 30, prejazdový 12 a odjazdový 33 stupňov, aj svetlá výška 214 mm (217 mm pre verzie 2WD) – ostali zachované.
Top z ponuky
Na cestu späť si vyberám najsilnejšiu verziu TCe 150 s EDC prevodovkou, opäť vo výbave Prestige. Keď si spomínate, tak EDC už bola k dispozícii, ale pred nejakým časom ju Dacia vyradila z ponuky. Vtedy to odôvodňovala tým, že zbytočne predražuje Duster a volí si ho málo ľudí. Dnes je situácia iná, EDC je opäť v hre, je dostupná pre verziu TCe 150 2WD. Pri tomto motore už cítiť silu, ale žiaľ celkovo dobrý pocit kazilo to, že EDC podtáčal motor. Posilňovač riadenia je prekalibrovaný, v rýchlosti nad 70 km/h už vyvíja menší účinok, no stále je riadenie ľahké.
Keď započítam aj to, že na off-roadovej vsuvke som si vyskúšal verziu dCi 115 4WD, tak som odjazdil tri motorizácie. Portfólio však obsahuje ešte ďalšie dve – TCe 90 a TCe 130, obe s pohonom 2WD a 6-stupňovými prevodovkami. Motor TCe 150 je dostupný s pohonom 2WD, a to so 6-stupňovou manuálnou alebo EDC prevodovkou, ale aj vo verzii 4WD so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Diesel dCi 115 môžete mať s pohonom 2WD alebo 4WD, vždy so 6-stupňovým manuálom. Motor ECO-G 100 je vždy s pohonom 2WD a 6-stupňovým manuálom.
Samozrejmosťou sú bezpečnostné systémy, Dacia razí cestu všetko potrebné, nič navyše. To znamená, že ponúka všetky dôležité bezpečnostné systémy, ale tie, ktoré nie sú až také dôležité a zbytočne by predražovali auto nie.
Záver
Nie náhodou sa za 11 rokov predalo 1 942 895 (údaj z prezentácie v Paríži) kusov Dusteru a tento počet rastie, pričom do konca roka určite prekoná hranicu 2 miliónov. Nielen v porovnaní ceny k hodnote je Duster dobrý, ale aj vo všeobecnom meradle. Preto don´t worry, be Duster, nebojte sa, buďte Duster – presne tak, ako hovorí nová televízna reklama na Duster.
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov