Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jaguar F-Pace – Britská elegancia + VIDEO

Jaguar F-Pace svojím príchodom rozvíril vodu v segmente prémiových SUV a po modernizácii je ešte silnejší.

Čo vám napadne ako prvé, ak poviem, aby ste si predstavili stredne veľké SUV prémiovej značky? Predpokladám, že väčšina by menovala autá ako BMW X4, Mercedes GLC, Audi Q5 či Porsche Macan. Tí, ktorí nemecké značky príliš nemajú radi, by možno povedali Range Rover Velar, Lexus RX alebo také Volvo XC60. Áno, to všetko sú priami konkurenti britského elegána, ktorý na týždeň zavítal do našej redakčnej garáže. Model F-Pace je vôbec prvé SUV od značky Jaguar, ktorú mnohí dodnes vnímajú ako výrobcu športových automobilov. Na tie, samozrejme, Jaguar nezanevrel, no nemať v dnešných časoch v ponuke SUV by bola pre britskú značku takmer samovražda.

Preto prišiel Jaguar v roku 2016 s modelom F-Pace a časom ponuku svojich SUV modelov rozšíril o kompaktnejší E-Pace či elektrický I-Pace. V automobilovom svete čas plynie ešte rýchlejšie než v tom skutočnom a F-Pace sa po necelých piatich rokoch na trhu dočkal modernizácie. Nejde pritom len o malú kozmetickú úpravu, skôr by som povedal, že o evolúciu. Veď ako inak nazvať úplne nový interiér, totálne prekopanie multimediálneho systému a od základu zmenenú ponuku motorov? Aby sme mohli modernizáciu modelu F-Pace precítiť naplno, vybrali sme si plug-in hybridnú verziu, ktorá doposiaľ absentovala v ponuke. Aký je modernizovaný Jaguar F-Pace v ekologickej plug-in hybridnej verzii?

Gény nezaprie

Aj keď je Jaguar F-Pace plnohodnotné SUV, športové gény značky nezaprie. Stačí sa pozrieť na stavbu jeho karosérie a vnímať detaily. Pomerne dlhá predná časť s krátkym previsom, kabína posunutá viac dozadu, stúpajúca línia profilu, ale aj klesajúca línia strechy doplnená o decentný spojler. To sú predsa vonkajšie znaky športového kupé. Tieto danosti mala karoséria modelu F-Pace aj pred modernizáciou. Facelift priniesol zmeny v prednej časti, kde Jaguar stavil na ladnosť chrómových prvkov.

Úpravou prešla aj grafika predných Full-LED svetiel, denné svetlá majú po novom tvar dvojitého písmena L. Z opačného pohľadu je to možno skôr dvojité J, čo by mohlo odkazovať na Jaguar, ale to sú len moje domnienky. Každopádne auto teraz pôsobí honosnejším dojmom a výrobca môže byť s prácou svojich dizajnérov spokojný. V zadnej časti sú zmeny o niečo menej viditeľné, no pozornému oku neunikne obmenený tvar koncových svetiel. Sú užšie, majú výraznejší podpis a Jaguaru dodávajú dravší vzhľad. A verte mi, že na vzhľade zadnej časti záleží, pretože tú uvidíte zakaždým, keď vás F-Pace predbehne.

Krok správnym smerom

Už som spomínal, že keď v roku 2016 prišiel Jaguar F-Pace na európsky trh, mal ambíciu preniknúť medzi prémiové SUV. Tie však držia pomyselnú latku komfortu na palube tak vysoko, že sa ju, podľa môjho názoru, Jaguaru nepodarilo dorovnať. Lakťové opierky boli napríklad príliš tvrdé, sedadlá dosť úzke, na viacerých miestach sa vyskytoval tvrdý plast a k prístrojovému štítu sme tiež mali výhrady. Jaguar si zrejme uvedomil, že ak chce byť pre prémiovú konkurenciu skutočným súperom, musí v oblasti vnímaného luxusu zabrať. Prakticky celý interiér zmenil a ja musím konštatovať, že k lepšiemu. K príjemnému pocitu zaiste prispievala aj prepychovo pôsobiaca hnedá koža, ktorá Jaguaru neuveriteľne pristane. Oceňujem perfektne tvarovaný trojramenný volant, nastaviteľný elektronicky vo všetkých smeroch.

Sedadlá sú po modernizácii komfortnejšie, no trochu im ešte chýba výraznejšie bočné vedenie v sedacej časti. Ľavá noha vodiča tak po uvoľnení zvykne padať do strany. Obrovský pokrok Jaguar spravil po stránke kvality infotainmentu. Nielenže má 11,4-palcový displej perfektnú grafiku, ale aj celý softvér je omnoho lepší a krajší. Reaguje rýchlo, je prehľadný a napriek tomu stále svojský s originálnou logikou ovládania. Pohladením duše je aj panel klimatizácie a to nielen vďaka mechanickým ovládačom, ale najmä vďaka svojmu elegantnému vzhľadu. Ak k tomu pripočítam kožou potiahnutý volič automatickej prevodovky v štýle „shift by wire“ či kovový panel so štartovacím tlačidlom a ovládačom jazdných režimov, výsledok je takmer dokonalý.

Takmer hovorím preto, lebo stále sa v interiéri modelu F-Pace dajú nájsť miesta, ktoré krásou príliš neoplývajú. Mám na mysli napríklad ovládací panel v druhom rade sedadiel, kde sa nachádzajú tlačidlá vyhrievania zadných sedadiel, dve miesta na USB porty či 12 V zásuvka. Z funkčného hľadiska im nie je čo vytknúť, no vyzerá to, akoby tam boli všetky „gombíky“ dodatočne prilepené.

Sebavedomá šelma

Jaguar F-Pace je síce 2,5 tony vážiace SUV, avšak na ceste má prejav sebavedomej a hlavne divokej šelmy. Spolieha sa totiž na inteligentný pohon všetkých kolies AWD, ktorý dokáže rozdeľovať hnaciu silu na obe nápravy podľa aktuálnych potrieb. Pri akcelerácii na rovine prenáša väčšiu dávku krútiaceho momentu na prednú nápravu, no v zákrutách sa nebojí poslať všetku silu dozadu. Pohon AWD by sám osebe nepriniesol dokonalé jazdné vlastnosti autu.

Sekunduje mu precízne nastavený podvozok, hladko radiaca 8-stupňová automatická prevodovka a dostatočne tuhá karoséria. A hoci ide o plug-in hybrid, ktorý so sebou prináša nie ľahký akumulátor pod podlahou batožinového priestoru, pocitovo je hmotnosť auta rozdelená dobre. Samozrejmosťou je možnosť voľby jazdného režimu, kde Jaguar ponúka ekologický, pohodlný a dynamický režim. Na vybraný režim vzápätí reaguje motor, prevodovka, riadenie i podvozok. Súhra pohonného ústrojenstva je taká konzekventná, že aj priemerný vodič dosiahne stovku za 5,3 sekundy. Nadpriemerný si potom môže dovoliť vypnúť stabilizačný systém a zákruty prechádzať bokom, Jaguar sa rozhodne nebude brániť.

Emisie a ekológia

Jaguar už teraz elektrifikuje a bude čoraz viac. Britský výrobca dokonca hovorí, že od roku 2025 chce predávať už iba elektrické autá. My sme si na test uchmatli zatiaľ „len“ plug-in hybrid, no ten nás rozhodne nesklamal. Základom je tu benzínový štvorvalec s objemom dva litre, ktorý príkladne spolupracuje s elektromotorom (výkon elektromotora je 105 kW). Kombinovaný výkon hybridnej sústavy predstavuje hodnotu 297 kW (404 k) a najvyšší krútiaci moment dosahuje hodnotu 640 Nm už od 1 500 ot.min-1 .V praxi tak hovoríme o veľmi slušnej jazdnej dynamike, pričom vás F-Pace bez problémov zatlačí do sedadla, kedykoľvek mu k tomu vyšlete pokyn. Maximálna rýchlosť 240 km/h síce nie je extra smerodajný údaj, no žiada sa mi ho aspoň v skratke spomenúť.

Pri plug-in hybridnom aute je dôležitejší údaj o čisto elektrickom dojazde. Jaguar F-Pace na papieri uvádza 59 kilometrov, v realite rátajte s päťdesiatkou. Batéria má kapacitu 17,1 kWh, avšak využiteľných je necelých 14. S Jaguarom môžete smelo navštíviť rýchlonabíjačku, pretože sa dokáže nabíjať jednosmerným prúdom s výkonom sympatických 32 kW. Pri domácom nabíjaní majte na pamäti, že palubná nabíjačka má maximálny výkon 7 kW. Na našu otázku z úvodu o tom, aký je Jaguar F-Pace v plug-in hybridnej verzii, odpovedáme, že až prekvapivo dobrý. Výrobca pri modernizácii zapracoval na slabých stránkach a už mu takmer nie je čo vyčítať. Teraz je už Jaguar F-Pace prémiové SUV so všetkým, čo k tomu patrí.

Čo treba uznať

  • Interiér urobil výrazný krok dopredu.

Čo nám chýbalo

  • Azda iba väčší zmysel pre detail.

Čo nás prekvapilo

  • Dynamika plug-in hybridného pohonu.

Jaguar F-Pace P400e AWD PHEV R-Dynamic HSE

Cena (základ/verzia/test)                                           55 496 /73 205/91 420 €

Záruka                                                           3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 997 cm3, max. výkon 221 kW (300 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri n. u. ot.min-1. Synchrónny elektromotor, max. výkon 105 kW (143 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 275 Nm pri n. u. ot.min-1. max. komb. výkon 297 kW (404 k) pri 5 500 ot.min-1. Max. komb. krútiaci moment 640 Nm pri 1 500 – 4 400 ot.min-1. Emisie CO2 49 – 57 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,3 s, vmax=240 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 2,2 – 2,5 /8,5 l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 747 / 2 017 / 1 664
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 874
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 114/ do 576

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 11,4
  • Batožinový priestor: 485 dm3

Jaguar F-Pace

  • elegantný dizajn
  • jazdné vlastnosti
  • inteligentný pohon AWD
  • nedotiahnuté detaily
  • slabá opora sedadiel
Mercedes-Benz GLC kupé 300 d
Mercedes-Benz GLC kupé 300 d

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC

  • multimediálny systém MBUX
  • rýchle dobíjanie
  • komfortný podvozok
  • hlasové ovládanie nepozná slovenčinu
  • absencia mechanických ovládačov

Cena (základ/verzia/test)                                           50 490 /58 872/ – €

Záruka                                                           2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 991 cm3, max. výkon 155 kW (211 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 350 Nm pri 1 200 – 4 000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor max. výkon 90 kW (122 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 440 Nm pri n. u. ot.min-1.  Max. komb. výkon 235 kW (320 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 700 Nm pri 1 200 – 4 000 ot.min-1 Emisie CO2 45 – 63 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,7 s, vmax=230 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 2,0 – 2,8/–  l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 5 655 / 1 890 / 1 639
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 873
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 030/ do 585

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 12,3
  • Batožinový priestor: 395 dm3  

 

Volvo XC60 T8 RECHARGE eAWD

Volvo XC60 T8 RECHARGE eAWD

  • kvalita spracovania interiéru
  • spoľahlivý vzduchový podvozok
  • šesť jazdných režimov
  • dojazd v čisto elektrickom režime
  • pomalé nabíjanie

Cena (základ/verzia/test)                                           46 750 /68 800 /

Záruka                                                           5 rokov alebo 150 000 km

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 969 cm3, max. výkon 223 kW (303 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 400 Nm pri 2 200 – 4 800 ot.min-1. Synchrónny elektromotor max. výkon 65 kW (87 k) pri 7 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 240 Nm pri 0 – 3 000 ot.min-1.  Max. komb. výkon 223 + 65 kW (406 k) pri 5 700 ot.min-1, max. krútiaci moment 420 + 240 Nm pri 2 200 – 5 400 ot.min-1. Emisie CO2 54 – 64 g/km

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,5 s, vmax=180 km/h, kombinovaná spotreba vo WLTP/test 2,4 – 2,8/–   l/100 km.

Rozmery a hmotnosť

  • dĺžka / šírka / výška (mm) = 4 688 / 1 902 / 1 658
  • Rázvor osí náprav (mm) = 2 865
  • Prev. hmotnosť / už. zaťaženie = 2 115 / n. u.

Ikonky

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 9,0
  • Batožinový priestor: 486 dm3
Diskusia 1
  1. […] Tí, ktorí nemecké zna?ky príli? nemajú radi, by mo?no povedali Range Rover Velar, Lexus RX alebo také Volvo XC60. Áno, to v?etko sú priami konkurenti …View full source […]

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov