Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


YAMAHA Nmax 125 – Mestský šampión

Yamaha Nmax 125 je kozmopolitná a šik, ale zároveň nesmierne zábavná

Ofenzívu na poli rozmerovo stredne veľkých, ale objemovo 125-kubíkových skútrov, ktoré možno šoférovať s „béčkom“, teda bez vodičáku na motorku, takzvaných univerzálov „do koča aj do voza“, vzala Yamaha skutočne zostra. Nový Nmax 125 totiž komplexne, do detailu dôsledne a najmä premyslene prepracovala.

Kapotáž

Nová kapotáž s menšími svetlometmi a menšími smerovkami pôsobí uhladenejšie a zároveň športovejšie. Uhladenejšie, pretože má menej ostrých hrán a napríklad „brada“ pod svetlometom je jemnejšia, športovo zasa pretože nový svetlomet je nižší a aj vďaka novej vnútornej štruktúre má ostrejší „kukuč“. Omnoho dôležitejšie sú zmeny z druhej strany kapotáže – teda od jazdca. Tu sa totiž pod riadidlami objavili celkom nové schránky. Jedna je otvorená, druhá zatvorená. Avšak pozor, iba zatvorená, nie zamknutá. To znamená, že keď zamknete skúter, schránka ostáva odomknutá. Mimochodom, v otvorenej schránke je 12-voltový konektor. Trochu ma prekvapilo, prečo tam nie je rovno USB konektor, veď sa zvyčajne využíva na napájanie mobilu. Aspoň teda ja ho na nič iné nepoužívam.

Upravená kapotáž zároveň vytvára lepšiu aerodynamickú ochranu pred náporovým vetrom. A skutočne, keď si trochu zatiahnete kolená ku stredu skútra, tak ich budete mať dokonale chránené. Plexištít však neposkytuje príliš veľa ochrany. V meste alebo obciach to ani nie je problém, ale pri jazde mimo nich musíte počítať s tým, že počas chladnejších rán smeruje studený vietor na vás bez prekážky. A musíte počítať aj s tým, že ani prípadný prach či kamienky z cesty, ktoré rozvíri auto idúce pred vami, nič nezastaví a všetok ten „bordel“ ide rovno na vaše telo a hlavu. Opäť, v meste, kde sú cesty čistejšie, to nie je až taký problém, ale mimo neho, najmä keď máte otvorenú helmu s menším plexištítom, to môže byť problém. Keď už som spomenul ochranu nôh a kolien, tak musím vyzdvihnúť aj to, že plošiny poskytujú na pomery veľkosti skútra veľmi slušný priestor na chodidlá a pri mojej výške 176 cm som ani kolená nemusel mať príliš skrčené. Pravda, ľudia vyššieho vzrastu môžu mať pre kapotáž, presnejšie povedaní pre schránky pod riadidlami, menej miesta na kolená. Sedadlo je dobre tvarované, vďaka tomu som sa z neho nešmýkal dopredu, a to ani pri prejazde nerovností. Samozrejme, Nmax nie je veľkosťou maxiskúter, takže spolujazdec môže na komfort zabudnúť, ale krátke presuny po meste určite nebudú problémom. Dodávam, že pod sedadlom je schránka, ktorá pojme jednu helmu a nejaké drobnosti. Helma na skúter sa tam zmestí bez problémov, väčšia vyklápačka už podľa veľkosti – väčšia nie. Pochváliť musím aj zrkadlá, pretože poskytujú skvelý prehľad o situácii za vami. A to je pre mestský skúter mimoriadne dôležité.

Elektronika

Prístrojový štít je plne digitálny, ale nie je farebný. A to je jedným z dôkazov, že modernizáciu Nmaxu nerobili bezhlavo, ale premyslene. Farebný displej by bola parádička, no zbytočne by zvyšoval cenu skútra a v konečnom dôsledku by ani nemusel vypáliť dobre. Také displeje sú totiž za slnečného počasia neraz zle čitateľné. Spomenúť musím aj to, že doteraz ste palubný počítač prepínali tlačidlami priamo vedľa displeja, no po novom oveľa ľahšie – tlačidlom Menu na ľavej rukoväti. Novinkou je bezkľúčový systém, ktorý funguje na štartovanie/vypínanie motora, zamykanie/odomykanie riadidiel a tiež schránky pod sedadlom, plus na plniace hrdlo nádrže. Zaujímavou funkciou je, že keď vypnete motor a nezamknete riadidlá, tak sa vám Nmax po chvíľke pripomenie pípaním. Na jednej strane je to super, pretože nezabudnete zamknúť skúter, na druhej strane to môže byť – napríklad keď zastavíte na zmrzline a vidíte na skúter – poriadne otravné. Zaujímavou novinou je jednotka Yamaha Communication Control Unit, ktorá prináša úplnú konektivitu so smartfónom. Stačí si stiahnuť do mobilu bezplatnú aplikáciu Yamaha MyRide, spárovať si smartfón so skútrom a získate prístup k množstvu funkcií. Napríklad k prevádzkovým údajom, ako je trebárs stav akumulátora, oleja, spotreba paliva a pod., k lokalizácii skútra pomocou polohy posledného pripojenia telefónu… Po jazde si môžete pozrieť dosiahnuté náklony, zrýchlenia, rýchlosť, prejdenú vzdialenosť atď. Okrem toho si môžete zaznamenávať trasu, zdieľať ju s priateľmi, objavovať nové trasy od ostatných používateľov aplikácie…

Ako bicykel

Nmax 125 stojí na novom ráme, ktorého najväčším prínosom je, že v stredovom tuneli je väčšia 7,1-litrová palivová nádrž. To nielenže poskytuje väčší dojazd – na jedno natankovanie prejdete približne 300 km, ale súčasne prináša aj lepšie centralizované umiestnenie ťažiska, čo sa zasa v spojení s vysokou tuhosťou rámu premietlo do zlepšenia jazdných vlastností a svižnosti reakcií na povely. A nie je to iba teória či bezduché sľuby. S trochou odľahčenia by som povedal, že Nmax 125 reaguje na pohyby vášho tela ako bicykel. Ľahko a zároveň ochotne a agilne. Tak ako napríklad pri veľkom Traceri 9 GT, tak aj pri Nmaxe 125 musím povedať, že si zo zotrvačných síl robí dobrý deň. S takou ľahkosťou reaguje na vaše povely, akoby ani neboli.

 Nmax 125 sa ovláda ľahko ako bicykel.

Svoj podiel na výborných športových jazdných vlastnostiach majú aj pneumatiky Dunlop Scoot Smart – vpredu 110/70-13, vzadu 130/70-13. Chválim, že samotný podvozok ani napriek jasnej orientácii na zábavnú a športovú jazdu nie je príliš tvrdý. A chválim ešte dve veci  – po prvé, že brzdy majú rýchly nástup a ich účinnosť sa dobre moduluje, pričom brzda na prednom aj zadnom kolese je vybavená systémom ABS, po druhé, že svetlá majú vynikajúcu účinnosť, omnoho lepšiu, než by ste od mestského skútra čakali. Zdôraznil som, že predná aj zadná brzda majú ABS, pretože nejeden skúter má ABS iba na prednom kolese.

Blue Core

Na pohon slúži jednovalec s technológiou Blue Core. Tá sa zameriava na tri oblasti – na zvyšovanie účinnosti spaľovania, znižovanie strát energie a zvyšovanie účinnosti chladenia. Jedným z kľúčových prvkov je variabilné ovládanie ventilov VVA. Vačkový hriadeľ má na sebe dve vačky pre sacie ventily, pričom vačka je navrhnutá tak, aby zabezpečovala optimálnu činnosť motora v nízkych a stredných otáčkach, druhá vo vysokých. Prechod medzi jednotlivými režimami nijako netrhne so skútrom, ale prejaví sa lepším výkonom vo vyšších otáčkach. Hoci je výkon 9 kW pod zákonom povolených 11 kW, dynamický prejav skútra je presvedčivý. V súvislosti s dynamikou skútra musím vyzdvihnúť, že má trakčnú kontrolu, ktorá sa zíde najmä za mokra. Vzhľadom na výkon motora je príjemná cestovná rýchlosť okolo 90 km/h, ale nemal som problém trvalo udržať ani 110 km/h (hoci maximálna rýchlosť podľa techničáku je 99 km/h), takže zvládnete aj kratšie jednodňové výlety za mestom. Trochu mi vadilo, že pri pokojnej jazde pracoval motor na príliš nízke otáčky, aspoň na môj vkus nízke. Hoci neviem, v akých konkrétne, pretože displej neobsahuje otáčkomer. Páči sa mi, že motor aj výfuk majú pekný zvuk. Samozrejmosťou je vypínanie motora na križovatkách. Funguje hladko a rýchlo, takže som ho nechal robiť si svoju prácu. Treba povedať, že vzhľadom na beztak nízku spotrebu asi nemá veľký vplyv na šetrenie paliva, jeho význam som videl skôr v tom, že som na semaforoch stál ticho. Dodávam, že motor aj pri prvom štartovaní štartuje prostredníctvom štart-stop systému, takže štartuje ticho, hladko a rýchlo.

Čo treba uznať

  • Extrémne ľahko sa ovláda, na povely reaguje svižne.

Čo nám chýbalo

  • Otáčkomer.

Čo nás prekvapilo

  • Príjemný, nie zbytočne tvrdý podvozok.

Yamaha MT-09 SP – Poslušný a zábavný

Yamaha Nmax 125

Cena (základ/test)                                                         2 990/2 990 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km       

Motor

  • Kvapalinou chladený jednovalec/4V, zdvihový objem valcov 125 cm3, max. výkon 9,0 kW (12,2 k) pri 8 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 11,2 Nm pri 6 000 ot.min-1. Emisie CO2 52 g/km.

Jazdné výkony

  • Pohotovostná hmotnosť 131 kg, vmax= ~99 km/h, spotreba výrobca/test 2,2/2,4 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov