Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


ŠKODA FABIA: najlepšia aerodynamika v triede

ŠKODA FABIA je aerodynamicky prepracovanejšia ako kedykoľvek predtým. Vďaka svojmu emotívnemu a dynamickému dizajnu dosahuje hodnoty súčiniteľa odporu vzduchu cx = 0,28, čo je výrazne nižší údaj ako pri predchádzajúcej generácii (cx = 0,32). Počas vývoja aerodynamiky vykonali viac ako 3 000 simulácií metódou výpočtovej dynamiky tekutín (CFD – Computational Fluid Dynamics) a výsledky simulácií boli overované a dolaďované počas skúšobných jázd.

Aerodynamika nového modelu FABIA významne prispieva k zníženiu spotreby paliva a hodnôt emisií. Na vývoji aerodynamiky sa podieľali odborníci z niekoľkých oddelení – okrem dizajnérov a špecialistov z oblasti aeroakustiky boli do vývoja zapojení tiež inžinieri zodpovední za karosériu, podvozok a motory.

Desiatky tisíc výpočtových hodín práce na superpočítačoch

Oddelenie aerodynamiky pracovalo počas vývoja z veľkej časti vo virtuálnom priestore. Optimalizácia aerodynamiky vozidla je náročná úloha, pri ktorej môže mať aj nepatrná zmena množstvo dôsledkov v ďalších oblastiach. Vývojári preto používali výkonné počítače, vďaka ktorým mohli pre čo najväčší počet pokusov využiť CFD simulácie. Za približne tri a pol roka sa vykonalo viac ako 3 000 výpočtov simulácií prúdenia, ktoré si vyžiadali desiatky tisíc hodín výpočtového času. Význam aerodynamiky v automobilovom priemysle za posledné roky značne vzrástol a tento trend bude aj naďalej pokračovať vzhľadom na stále prísnejšie emisné normy. ŠKODA preto výrazne navýšila svoje personálne a odborné kapacity v tejto oblasti. Kým pred 20 rokmi sa o celú produkciu českej automobilky starali iba 3 špecialisti na aerodynamiku, teraz sú len za samotný model FABIA zodpovední 3 odborníci.

Žalúzie chladiča znižujú spotrebu paliva pri rýchlosti 120 km/h až o 0,2 l/100 km

Množstvo detailov nového vozidla ŠKODA FABIA prispieva k najlepšej aerodynamike vo svojej triede. Jedným z nich sú inovatívne žalúzie chladiča v spodnom otvore prívodu vzduchu na prednom nárazníku. ŠKODA FABIA je vôbec prvým modelom vo svojej triede, ktorý ich používa. Pri nízkej potrebe chladenia sa lamely zatvoria a tým sa zlepší aerodynamika. Pri konštantnej rýchlosti 120 km/h tak dochádza k úspore paliva až o 0,2 l/100 km. Vďaka tomu navyše FABIA vypustí až o 5 g menej CO₂ na každý prejdený kilometer.

Pre maximálne chladenie alebo počas krátkych zastávok, systém lamely plne otvorí, aby mohlo dovnútra prúdiť maximálne množstvo vzduchu. Okrem toho prispieva viacero prvkov k minimalizácii odporu vzduchu. Predná časť vozidla disponuje v nárazníku vzduchovými clonami Air Curtain, ktoré optimalizujú aerodynamiku usmerňovaním prúdu vzduchu za prednými kolesami a pozdĺž celého vozidla. Prúdenie vzduchu pod vozidlom je teraz upravené vďaka 12, namiesto 3 krytov podvozku. Vírenie vzduchu na zadnej časti je vďaka tomu v kombinácii s dlhým zadným spojlerom a finletmi nižšie. Tvar vonkajších spätných zrkadiel smeruje vzduch k odtrhovým hranám pri zadných svetlách. Vzhľadom na to, že samotné kolesá vytvárajú približne 25 % odporu vzduchu, ponúkajú teraz prvýkrát pre model FABIA kolesá s aerodynamickými plastovými krytmi, ktoré ďalej optimalizujú aerodynamiku vozidla.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov