Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Audi Q4 e-tron: Elektrické, efektívne a emocionálne

Sú to všestranné univerzálne vozidlá na každý deň, prinášajú progresívny dizajn koncepčných štúdií do sériovej výroby a jazdia bez lokálnych emisií: Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron sú prvé kompaktné elektrické SUV značky so štyrmi kruhmi.

Modelmi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron robí Audi ďalší krok v evolúcii dizajnu svojich elektrických modelov. Obidve kompaktné SUV prinášajú do sériovej výroby línie, ktoré štúdie výrobca ukázal začiatkom roka 2019. Vyznačujú sa markantnými proporciami, ktoré vytvára krátky predný previs, veľké kolesá a atleticky modelované boky. Pri Audi Q4 Sportback e-tron nízka línia strechy, pripomínajúca kupé, vyúsťuje do expresívne modelovanej zadnej časti karosérie so spojlerom posadeným nízko na dvojdielnom zadnom okne. Pre Audi je typické, že progresívny dizajn je rovnako funkčný ako aerodynamický: Q4 e-tron má koeficient aerodynamického odporu 0,28, Sportback dokonca iba 0,26.

Na želanie môžu byť obidve kompaktné elektrické SUV vybavené adaptívnymi svetlometmi Matrix LED – ktoré umožňujú trvalú jazdu s diaľkovými svetlami bez oslňovania iných účastníkov cestnej premávky. Svetovú novinku predstavuje digitálny svetelný podpis: v ovládacom systéme MMI touch si vodič môže nastaviť tri rozličné grafiky. 

Na zadnej časti karosérie svetelný pás spája zadné skupinové svetlá. Zákazníci si môžu vybrať z ôsmich farieb karosérie, vrátane nového fialového odtieňa Aurora Violett Metallic. Okrem základnej verzie sú k dispozícii dve exteriérové dizajnové línie Advanced a S line.

Jeden na všetko a pre všetkých

Vďaka svojej všestrannosti sú Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron spoločníkmi pre všetky situácie. Pri dĺžke 4,59 metra poskytujú optimálne využitie priestoru. Priestorová ponuka v kabíne je porovnateľná s SUV vyššej strednej triedy, stredový tunel neexistuje. Nielen na predných sedadlách majú cestujúci veľa priestoru – aj pasažieri vzadu profitujú z veľkorysého priestoru na nohy, ktorý poskytuje modulárna stavebnica elektromobility MEB.

Aj batožinový priestor prekonáva objem obvyklý v kompaktnej triede – zodpovedá strednej triede. Pri Q4 e-tron má základný objem 520 litrov a maximálny  1.490 litrov, pri karosérii Sportback je to 535 až 1.460 litrov pod elektricky ovládanými dverami batožinového priestoru. Obidva modely môžu ťahať príves s hmotnosťou do 1.000 kilogramov (brzdený príves pri stúpaní 12 percent), verzie quattro dokonca do 1.200 kilogramov.

Ďalšou silnou stránkou pre každodenné používanie je dlhý dojazd – Q4 40 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (NEDC) prejde na jedno nabitie batérie do 520 kilometrov (WLTP). Vďaka nabíjaciemu výkonu maximálne 125 kW vozidlo dokáže za ideálnych podmienok za približne 10 minút dobiť elektrickú energiu na 130 kilometrov jazdy (WLTP). Prostredníctvom aplikácie myAudi App môže zákazník ovládať nabíjanie doma a predklimatizáciu vozidla zo svojho smartfónu.

Nové idey pre novú dobu

Kabína Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron pôsobí priestranne a vzdušne, prístrojový panel je orientovaný na vodiča. Dekoračný obklad na strane spolujazdca je na želanie vytvorený z novej technickej tkaniny s podielom recyklovaného materiálu, bude dostupný krátko po spustení predaja. 

Úplne nový dizajn má aj volant so svojimi súvislými dotykovými plochami, prostredníctvom ktorých vodič ovláda digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit s uhlopriečkou 10,25 palca. Na ovládanie infotainmentu a navigácie slúži primárne centrálny dotykový displej MMI touch s uhlopriečkou 10,1 palca, ktorý bude od konca roka k dispozícii v najvyššej verzii s uhlopriečkou až 11,6 palca. Tretiu rovinu ovládania tvorí hlasové ovládanie prirodzenou rečou. 

Pre mesto aj jazdy na dlhé trasy

Portfólio pohonu obidvoch elektrických kompaktných modelov obsahuje dve veľkosti batérie a tri verzie pohonu. Kompaktná akumulátorová batéria pre Q4 35 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 16,7 – 15,8 (NEDC) má kapacitu 52 kWh netto (55 kWh brutto), pri väčšej batérii modelov Q4 40 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (NEDC) a Q4 50 e-tron quattro (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,8 – 16,5 (NEDC),  je to 77 kWh netto (82 kWh brutto). Obidve batérie pracujú s rovnakým napätím 352 voltov.

Pri modeloch Q4 35 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 16,7 – 15,8 (NEDC) a Q4 40 e-tron (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,3 – 16,3 (NEDC) elektromotor poháňa zadné kolesá a má výkon 125 kW (170 k), respektíve 150 kW (204 k). Tieto modely zrýchľujú z 0 na 100 km/h za 9,0, resp. 8,5 sekundy a kvôli efektívnemu využitiu energie majú maximálnu rýchlosť elektronicky limitovanú na 160 km/h. 

Špičková verzia Q4 50 e-tron quattro (kombinovaná spotreba elektrickej energie v kWh/100 km: 17,8 – 16,5 (NEDC) má pohon všetkých kolies dvoma elektromotormi. Spolu dosahujú maximálny systémový výkon 220 kW (299 k) a maximálny systémový krútiaci moment 460 Nm – čo stačí na šprint z 0 na 100 km/h za 6,2 sekundy a elektronicky limitovanú maximálnu rýchlosť 180 km/h. Elektrický pohon quattro využíva na zadnej náprave elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a na prednej náprave s výkonom 80 kW (109 k). Kvôli efektivite sa elektromotor poháňajúci predné kolesá využíva iba vtedy, keď je potrebný vysoký výkon alebo lepšia trakcia. Obidva elektromotory udržiavajú výkonovú rezervu pre určité jazdné situácie, preto aritmetický súčet ich výkonov je vyšší ako systémový výkon. 

Obidve nové elektrické SUV od Audi sa dajú nabíjať striedavým prúdom (AC) aj jednosmerným prúdom (DC) rozdielnym výkonom podľa použitej batérie. Pri kompaktnom akumulátore je to výkon do 7,4 kW pri nabíjaní striedavým prúdom a do 100 kW pri zrýchlenom nabíjaní jednosmerným prúdom. Veľká batéria umožňuje sériovo nabíjanie striedavým prúdom do 11 kW a  jednosmerným prúdom do 125 kW.

Inteligentné zosieťovanie

Vysokonapäťová batéria pohonu Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron je uložená v podlahe karosérie medzi nápravami, čo zabezpečuje nízke ťažisko a vyvážené rozloženie hmotnosti na nápravy, ktoré sa pri všetkých verziách pohonu približuje k ideálnej hodnote 50:50 percent. 

Podvozok kompaktného elektrického SUV má vpredu tlmičové vzpery McPherson a vzadu päťprvkové závesy, podobné ako vo veľkých modeloch Audi. Za veľkými kolesami sú výkonné brzdy. Ventilované brzdové kotúče na prednej náprave majú podľa výkonu motora priemer od 330 do 358 milimetrov, na zadnej náprave sú bubnové brzdy, odolné voči korózii. 

Na želanie Audi montuje do všetkých verzií Q4 e-tron športový podvozok, ktorý má o 15 milimetrov zmenšenú svetlú výšku (sériovo pri S line). Okrem toho je na želanie k dispozícii systém regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select s rozličnými jazdnými profilmi (sériovo pri Q4 e-tron Sportback) a progresívne riadenie, ktoré je so zväčšujúcim sa uhlom natočenia volantu čoraz bezprostrednejšie (sériovo pri modeloch quattro). Pri všetkých motorizáciách si zákazník môže objednať podvozok s reguláciou charakteristiky tlmičov, ktorý sa adaptívne prispôsobuje momentálnej jazdnej situácii. 

Začiatok predaja v lete

Audi Q4 e-tron sa začne predávať na európskych trhoch v júni 2021, Q4 Sportback e-tron bude nasledovať koncom leta. V Nemecku ceny (s DPH 19 percent) začínajú od 41.900 eur pre Q4 35  e-tron, Sportback je pri všetkých verziách o približne 2.000 eur drahší.

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov