Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

BMW 740Ld xDrive – Na spôsob DeLoreanu

BMW 740Ld xDrive je niečo ako DeLorean vo filme Návrat do budúcnosti, s tým rozdielom, že vás neteleportuje v čase, ale medzi dimenziami.

Žijeme v uponáhľanom svete, na cestách zažívame z roka na roka viac agresie, sami sme na každom kroku vystavení stresu… Predĺžené BMW sedmičkového radu vás prenesie do dimenzie, v ktorej vytesníte všetky tieto nepekné veci. Zrazu sa ocitnete vo svete, v ktorom sa boj o priestor na ceste stane pre vás žabomyšou záležitosťou, v dimenzii, v ktorej sa upokojíte a aj najdlhšia služobná cesta sa stane krátkou. A bude vám úplne jedno, či sedíte za volantom alebo vzadu na manažérskom sedadle.

Opak je pravdou

V porovnaní s Audi A8 či novým Mercedesom-Benz triedy S sa vám interiér BMW sedmičkového radu s množstvom tlačidiel – niektoré z nich, napriek tomu, že vyzerajú ako klasické, sú virtuálne – môže zdať zastaraný a komplikovaný na ovládanie. Opak je však pravdou. Interiér nie je zastaraný, ale elegantne účelný a určite zostane taký aj niekoľko rokov. A vonkoncom nie je komplikovaný na ovládanie. Naopak, keď sa zorientujete v tlačidlách, všetko budete zapínať, vypínať a nastavovať veľmi rýchlo a intuitívne. Navyše je tu „starý dobrý“ iDrive – viacsmerový otočný ovládač so siedmimi periférnymi tlačidlami. Nikto nič lepšie nevynašiel – aspoň, čo sa týka ovládania veľkého množstva funkcií v aute. Žiaden dotykový displej ani touchpad sa ovládaniu iDrive nikdy nevyrovná. Pri iDrive máte ruku pevne opretú, nestane sa vám, že na nerovnosti trafíte vedľa. Navyše, menu je prehľadné a intuitívne. Okrem toho niektoré funkcie môžete ovládať priamo z volantu, využiť hlasové ovládanie či ovládanie gestami. Hoci mne sa napríklad nie vždy podarilo otočiť 3D pohľad na auto pri parkovaní gestami. Pre istotu dodávam, že displej je dotykový.

O tom, že BMW poskytuje príkladný posed, hádam ani nemusím hovoriť. Platí to pre všetky modely, v sedmičke je to umocnené tým, že operadlá sedadiel sú delené a môžete si samostatne upravovať sklon ramennej časti operadla. Samozrejmosťou je vyhrievanie, ventilácia aj masáž sedadiel a vyhrievané sú aj lakťové opierky na dverách aj stredovej konzole. Platí však staré známe pravidlo, že „nie všetko, čo sa leskne, je zlato“. Ak to premietnem na testované BMW, tak musím povedať, že stredová lakťová opierka tlačí, pretože presne tam, kde som mal lakeť, je delená. Situáciu zhoršuje krásne BMW Individual prešívanie, pretože presne v tej oblasti je lem prešívania.

Za svokrou

V rukách máme predĺženú verziu, takže je jasné, že tu hrajú prím cestujúci vzadu, aj spomedzi nich ten, ktorý sedí „za svokrou“, teda na pravej strane. Ten má totiž sedadlo, pardon,  kreslo, ktoré si môže upraviť na ležadlo. Sedadlo spolujazdca sa vtedy automaticky odsunie dopredu, jeho operadlo sa vzpriami, hlavová opierka sklopí dopredu, aby aj zozadu bolo vidieť na cestu (a vodič zároveň videl a pravé zrkadlo) a zo zadnej strany operadla sa vyklopí odkladacia plôška na chodidlá. Na dlhých cestách si lakovky pokojne môžete vyzuť, spomínaná plôška je mäkčená, päta sa príjemne zaborí a koberec je príjemne hrubý. Keby bola plôška ďaleko, ako bola aj pre mňa, tak si môžete sedadlo spolujazdca pritiahnuť bližšie k sebe. A vlastne si môžete upraviť aj sklon jeho operadla, nakloniť si displej, ktorý je na jeho operadle… A manipulovať môžete aj s pozíciou vlastného kresla. Okrem toho si môžete aktivovať masáž, vyhrievanie, ventiláciu sedadla, nastaviť si vlastnú klimatizáciu (teplotu, otáčky ventilátora aj rozvod vzduchu), upraviť ambientné osvetlenie, ovládať protislnečné rolety… Všetko si môžete nastaviť tak, aby ste sa cítili čo najpríjemnejšie a najprirodzenejšie. Môžete to urobiť priamo ovládačmi, ale väčšinu funkcií ovládate aj z malého tabletu na stredovej konzole, ktorý si môžete vziať do rúk. Len doplním, že obaja pasažieri vzadu si môžu nastaviť svoje sedadlo v prakticky rovnakom rozsahu ako vpredu – posuv a sklon sedáka, sklon deleného operadla, výšku hlavovej opierky, bedrovú opierku… Mimochodom, keď som spomenul ambientné osvetlenie, tak musím povedať, že po odsunutí strešnej clony získate pohľad aj na veľmi efektne nasvietené strešné okno. Jediné, čo sa mi k celej koncepcii ambientného osvetlenia vzadu nehodilo, je osvetlenie v B-stĺpikoch cez mliečne sklo. Pôsobilo to na mňa, akoby ho tam zabudli z predošlej generácie. Našťastie sa dá vypnúť a vôbec to nebudete vnímať.

Spomínal som displej zo zadnej strany operadla spolujazdca. Rovnaký nájdete aj za vodičom. Oba  sú dotykové a multifunkčné. Viete si cez ne nastaviť niektoré funkcie auta, zadať do navigácie cieľ atď., ale viete si na ne zrkadliť aj svoj smartfón – samozrejme, bezdrôtovo – a pozerať si film z Netflixu, video z YouTube atď., ale trebárs aj nejakú firemnú prezentáciu. Zvuk si môžete pustiť priamo do reproduktorov auta alebo do vlastných bezdrôtových slúchadiel. Nebudem sa obšírne rozpisovať o tom, že v aute je výnimočná audiosústava, ktorá dokáže zahrať akýkoľvek žáner. Dodala ju spoločnosť Bowers & Wilkins. Keby ste potrebovali cestou pracovať na notebooku, tak si z lakťovej opierky môžete vyklopiť malý stolík. V strede za lakťovou opierkou je zasa chladnička, ktorá sa postará o to, aby ste mali vaše obľúbené nápoje (víno, rum alebo obyčajnú minerálku) vždy k dispozícii v správnej teplote. V testovanej verzii chýbali poháre patriace k autu. Treba však poznamenať, že chladnička zasahuje dozadu do kufra a v strede uberá z jeho priestoru, takže veľkú batožinu do kufra BMW nedáte.

To však ani zďaleka nie je všetko, čo BMW vzadu ponúka. Úplný obraz dostanete, keď si predstavíte vašu kanceláriu a obývačku a spojíte ich dokopy. Milujem šoférovať autá, ale v takomto aute by som sa za volant netrhal. Málokedy sa s tým novinári zaoberajú, ale pasažieri sediaci vzadu vnímajú pruženie celkom inak ako vpredu. Oveľa viac vnímajú nerovnosti, pretože sedia veľmi blízko k náprave. V BMW 7 Long je ten rozdiel vo vnímaní kvality odtlmenia podvozka veľmi malý.

Loď na cestách

Napriek veľkosti sa sedmička nielenže nespráva neokrôchane, ale prekvapivo ochotne. Na volante vôbec necítite tú ohromnú veľkosť auta. Agilné riadenie s premenlivým prevodovým pomerom, umiestnenie motora za prednou nápravou, ale aj natáčanie zadných kolies robia z tohto korábu ciest prekvapivo agilné auto pri manévrovaní, ale najmä v ostrých zákrutách a serpentínach. Zároveň je mimoriadne stabilné vo vysokých rýchlostiach. Veľkou mierou k tomu prispieva aj geometria zavesenia kolies a naladenie podvozka. Ten je vzduchový a umožňuje zmeniť svetlú výšku auta aj tuhosť pruženia. V mladosti som chcel byť kapitánom lode, teraz už viem, mi stačí kúpiť si toto BMW. Je rovnako plavné ako moja vysnívaná loď na mori. Nečudo, že som s najväčšou radosťou jazdil v režime Comfort Plus, práve v ňom auto doslova pláva nad cestou. Často som svedkom toho, že mäkké podvozky na ostrých nerovnostiach kolabujú a to tým spôsobom, že mäkké tlmiče nedokážu rýchlo zastaviť pohyb kolies a tie aj po prejdení nerovnosti ešte dokmitávajú. To však našťastie nie je prípad tohto BMW.

Pri veľkých autách je problém urobiť karosériu takou pevnou, aby pri prejazde nerovností v interiéri nič nepukalo. BMW sa to však podarilo, a to aj za pomoci karbónu, ktorým je karoséria vystužená na kľúčových miestach. Použitie karbónu znamená extra vysokú pevnosť a zároveň zachovanie nízkej hmotnosti. Plne natankovaná sedmička v testovanej verzii váži rovné dve tony, čo je vzhľadom na veľkosť, pohon a výbavu výborná hodnota.

Adaptívne svetlomety s LED a laserovou technikou patria na piedestál osvetľovacej techniky. Všetky funkcie vykonávajú rýchlo a precízne. Spomeniem, že svetlá dokážu vykryť niekoľko objektov a ani raz sa mi nestalo, žeby mi niekto blikol, lebo ho oslepujem. Samostatnú ódu by si zaslúžil laserový svetelný lúč. Je síce úzky, ale dosvieti až za hranicu, kam dovidíte vy sám. Dodávam, že laserový lúč aktivuje a deaktivuje elektronika sama na základe toho, či alebo ako ďaleko má pred sebou nejaké iné auto. Povestnou čerešničkou na torte je nočné videnie. Infračervená kamera zvýrazní všetko živé ďaleko predtým, akoby ste to uvideli pomocou svetlometov. Samozrejmosťou je kvantum asistenčných systémov vrátane zvýraznenia chodca v jazdnej dráhe, sledovania bdelosti a pozornosti vodiča infrakamerami v prístrojovom štíte, adaptívneho tempomatu s vedením v jazdnom pruhu, stráženia jazdných pruhov, varovania na kolíziu s autonómnym brzdením… Všetky systémy fungujú jemne a spoľahlivo bez zbytočných falošných poplachov. Prekvapilo ma, že cúvacia kamera je nechaná napospas všetkým poveternostným vplyvom. Za zlého počasia, keď sú cesty mokré a špinavé, je obraz kamery výrazne zhoršený. Aj oveľa lacnejšie autá majú možnosť schovať cúvaciu kameru pod výklopným logom automobilky.

S podporou elektriny

BMW ponúka pre sedmičkový rad širokú škálu motorov – benzínové vrátane 6,6-litrového vidlicového dvanásťvalca, diesle aj plug-in hybrid. Testovaný model bol poháňaný dieselovým trojlitrovým radovým šesťvalcom. Pôvodne mal 235 kW (320 k) a 680 Nm, normovanú spotrebu 5,7 – 6,0 l/100 km a z nuly na 100 km/h s ním predĺžená sedmička dokázala zrýchliť za 5,4 sekundy. Po nedávnych technických úpravách poskytuje 250 kW (340 k) a 700 Nm, adekvátne tomu sa zrýchlenie z 0 na 100 km/h skrátilo o 3 desatiny sekundy, no normovaná spotreba klesla na 5,2 – 5,4 l/100 km. Vstrekovače dokážu rozdeliť celkové množstvo vstrekovaného paliva v rámci jedného cyklu na 10 menších dávok, pracujú s tlakom až do 2 700 barov a konštruktéri optimalizovali dvojstupňové preplňovanie nízkotlakovým a vysokotlakovým turbodúchadlom. Kľúčovým prvkom, najmä z pohľadu zníženia spotreby, je 48-voltový mild-hybridný systém. Jeho hlavným prvkom je štartér-generátor, ktorý dokáže motor podporiť výkonom 8 kW (11 k). Vďaka okamžitej podpore sa zmenšuje už beztak malá turbodiera, ale ako vravím, hlavným dôvodom zavedenia mild-hybridného systému bolo zníženie tvorby CO2 a  aj spotreby paliva. Primárne pri brzdení, ale v závislosti od situácie aj pri uvoľnení plynu, štartér-generátor rekuperuje kinetickú energiu a ukladá ju do 48-voltového akumulátora. Takto získanú energiu však nevyužíva iba pri akcelerácii, resp. požiadavke vyššieho výkonu, ale v závislosti od situácie aj pri bežnej jazde. Vtedy sa uplatňuje pravidlo: koľko výkonu dodá štartér-generátor, o toľko menej výkonu musí vyvinúť dieselový motor, a teda o toľko sa zníži spotreba. Terciálnym prínosom mild-hybridného systému je, že motor štartuje štartér-generátorom cez klinový remeň a takéto štartovanie je oveľa hladšie ako s bežným štartérom.

V tomto aute by som sa nehrnul za volant.

Teória je jedna vec, prax druhá. V prvom rade bude majiteľ vnímať motor ako nesmierne kultivovaný. Usporiadanie valcov v rade je už samo osebe zárukou vyváženého chodu s príjemným zvukom. Vďaka precíznemu sekvenčnému vstrekovaniu je zvuk veľmi kultivovaný, vôbec nie je tvrdý. Za každých okolností – na voľnobehu, pri nízkom, vysokom zaťažení, za studena, za tepla… vždy je tichý a kultivovaný. Záťah 700 Nm je ohromujúci, aj keď veľkosť auta a jeho odhlučnenie  dokonale maskujú zrýchlenie. Osemstupňová automatická prevodovka prispôsobuje stratégiu radenia nielen vašim požiadavkám a potrebám motora, ale napríklad aj údajom navigácie. Navyše radí presne tak, ako to mám rád – pri pokojnej jazde prakticky nebadane, pri dynamickej jazde s jemným trhnutím.

Páči sa mi, že v BMW ostali verní klasickému voliču prevodovky. Je ich čoraz menej, automobilky ich nahrádzajú otočnými ovládačmi, tlačidlami, malými „jazýčkami“… Mladej generácii klasický volič možno nebude chýbať, no ja som zo starej školy a mám rád, keď pravou rukou môžem relaxovať na voliči. Navyše, volič v BMW má tvar, ktorý bol vytvorený ako odliatok dlane, takže výborne padne do ruky. O tom, že pri dynamickej jazde je skvelé, keď môžete radiť aj voličom, ani nehovoriac. V prípade BMW musím zdôrazniť aj to, že mínus je dopredu, plus dozadu. Presne tak, ako to má byť. Pri takom krútiacom momente je pohon všetkých štyroch kolies absolútnou nutnosťou a v BMW funguje skvelo.

Kto by sa naháňal?

Sprísnený lockdown, ktorý platil v čase testu, výrazne preriedil premávku, no aj tak považujem priemernú spotrebu 7,2 l/100 km za vynikajúci výsledok. Odrážajú sa v nej totiž mínusové teploty, fotenie, keď auto dlhší stojí na mieste s bežiacim motorom aj dynamické skúšky. Nie je to však iba výsledkom motora, ale aj samotného auta ako takého, presnejšie povedané aury auta a atmosféry za volantom. Čím väčšie a čím pohodlnejšie je auto, tým viac ma upokojuje. Podotýkam, že pod pohodlím myslím všetko, čo si viete predstaviť – kvalitu sedadla, posed za volantom, odpruženie a odhlučnenie podvozka, aerodynamické odhlučnenie, odhlučnenie auta od vonkajšieho okolia, správanie hnacieho systému, riadenie, audiosústavu, ambientné osvetlenie…

Nech si idú, ja sa vo svojom BMW cítim dobre a nebudem si čas strávený v ňom skracovať

A v sedmičkovom BMW som sa cítil extra pokojne, bol som nad všetkým. Nepotreboval som sa s nikým pretekať či naháňať, nepotreboval som nikomu nič dokazovať… Nech si idú, ja sa vo svojom BMW cítim dobre a som v ňom rád, nebudem si čas strávený v ňom skracovať zbesilou jazdou. Pravda, napriek rozmerom auta by som sa pokojne mohol naháňať s hocikým, veď stovku z miesta za 5,1 sekundy zvládne máloktoré auto a ani v pružnom zrýchlení sa tomuto bavoráku málokto vyrovná. Jedným dychom však zdôrazňujem, že pokojná jazda neznamená zákonite dôchodcovské tempo. V tomto aute rýchlosť vnímate inak ako v bežných autách. Idete „kilo – kilo-desať“ a zdá sa vám, akoby ste šli „osemdesiat“. A to je len začiatok. Ani keď pôjdete po nemeckej diaľnici 200, ani vtedy sa nič zvláštne nedeje. V interiéri je ticho a pokoj, auto je stabilné, na prednej náprave ani v najmenšom necítite nadľahčovanie – jednoducho ťažká pohoda.

Peugeot 2008 vs Renault Captur – Francúzsky súboj

Čo treba uznať

  • „Ťažký“ pokoj vpredu aj vzadu.

Čo nám chýbalo

  • Schovávací mechanizmus cúvacej kamery.

Čo nás prekvapilo

  • Spotreba iba 7,2 l/100 km.

Základné technické parametre

  BMW 740Ld xDrive Sedan Mercedes-Benz S 400 d 4Matic Long Lexus LS 500h AWD F Sport
Cena základ/verzia/test [€] 95 110*/113 000/179 458 104 400*/116 748/–

 

110 000/121 500/–
Záruka 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km 2 roky bez obmedzenia počtu najazdených km 3 roky alebo 100 000 km
Motor [typ/valce/ventily] 2× preplňovaný vznetový R6/24V + MHEV 2× preplňovaný vznetový R6/24V atmosférický zážihový V6/24V + HEV
Objem valcov [cm3] 2 993 2 925 3 456
Max. výkon [kW (k)/ot.min-1] 250 (340)/4 400 243 (330)/3 600 – 4 200 264 (359)**/n. u.
Max. krútiaci moment [Nm/ot.min-1] 700/1 750 – 2 250 700/1 200 – 3 200 n. u.
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s] 5,1 5,4 5,5
Max. rýchlosť [km/h] 250 250 250
Spotreba WLTP kombinovaná [l/100 km] 6,1 – 6,7 6,7 – 8,0 9,2
Test AM [l/100km] 7,2
Emisie CO2 [g/km] 159 – 175 175 – 2 11 209
Dĺžka/šírka/výška [mm] 5 260/1 902/1 479 5 289/1 954/1 503 5 235/1 900/1 460
Rázvor osí náprav [mm] 3 210 3 216 3 125
  Bluetooth

Wi-fi

USB

Zrkadlenie

Uhlopriečka: 10,25

Batožinový priestor: 515 dm3

Bluetooth

Wi-fi

USB

Zrkadlenie

Uhlopriečka: 11,9 alebo 12,8

Batožinový priestor: 550 dm3

 

 

Bluetooth

Wi-fi

AUX/USB

Zrkadlenie

Uhlopriečka: 12,3

Batožinový priestor: 430 dm3

* – základná cena krátkej verzie

* – kombinovaný výkon a kombinovaný krútiaci moment hybridnej sústavy

 

BMW radu 7 a konkurenti

BMW radu 7  
Plusy Mínusy
–          priame ovládanie všetkých kľúčových funkcií, ovládanie iDrive

–          výborný podvozok

–          výborné laserové svetlá

–          karbón v konštrukcii karosérie

–          cúvacia kamera sa neschováva

–          kamera ťažšie registruje niektoré gestá

Mercedes-Benz triedy S  
Plusy Mínusy
–          natočenie zadných kolies až do 10 stupňov, extrémna obratnosť

–          vyspelý systém infotainmentu MBUX

–          vyspelé a precízne fungujúce asistenčné systémy

–          zmizli takmer všetky tlačidlá priameho ovládania

 

 

Lexus LS  
Plusy Mínusy
–          extrémne tichý podvozok

–          vynikajúci hybridný pohon

–          vysoko precízne spracovanie detailov á la remeselných majstrov Takumi

–          výhodná cena, všetko máte v cene auta

–          absencia dieselového motora

–          slabší multimediálny svet

–          menšia miera individualizácie

 

 

Diskusia 1
  1. Michal Heric Používateľ hovorí

    Vynikajúci článok a test.Všetko popísané motor podvozok zážitky z jazdy spotreba atď.BMW sa 7čko poriadne vyšvihlo a aj mne sa páči,že nechali fyzické tlačidlá,neženú sa blikajúcou diskotékou podsvienia v interieri,motor je po upgrade a určite musí ťahať ako lokomotíva spotreba je podľa mňa tiež v poriadku. Ďakujem autorovi

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov