Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Prvá jazda: Opel Mokka má rázny retro šmrnc

Opel Mokka. Dizajn a štýl sa prirodzene cyklicky vracajú a autá nie sú výnimkou. Nová Nemka púta pohľady viac ako sme sa pôvodne z fotiek domnievali.

Opel prináša po rokoch novú generáciu populárneho crossoveru s názvom Mokka, ktorý už zdieľa dobre známu platformu koncernu Stellantis (bývalé PSA). Je to škoda alebo výhra? Ťažko úplne jednoznačne povedať, dôvod je však prostý, zníženie výrobných nákladov a zefektívnenie výroby. Prešlo zhruba pol roka, odkedy modernú štýlovku nemecká automobilka oficiálne predstavila a nám sa konečne podarilo s ňou zoznámiť napriamo – v domácom prostredí hlavného mesta.

S úsmevom

Nepovedal by som, že ma Opel bude opäť tak prudko fascinovať už pri obyčajnom letmom pohľade ako to bolo pri modeloch vyrábaných v starom miléniu. A už vonkoncom nie, pri aute kategórie crossover. To, čo však už Opel stvoril, je presne podľa môjho gusta. Neviem si pomôcť, ale vo viacerých prvkoch cítim retro nádych. Pozdáva sa mi dokonca aj kombinácia farieb a s tým spojená individualizácia, v našom prípade zelená karoséria a čierna strecha. Mohutné predné partie, bez typickej mriežky chladiča, ale zato s čiernym lesklým plastom priamo prechádza do tvaru predných svetiel. Zaujímavým dizajnovým prvkom je aj výrazná plutvička v strede prednej kapoty. Vôkol celej karosérie sa po spodnej línii tiahne praktické tmavé oplastovanie, ktoré oživuje decentná lišta vo farbe karosérie. Pre Opel typický horizontálny prechod medzi bočnou stranou a strechou ja chrómová, alebo podľa priania aj farebná lišta, tiahnuca sa ponad vrchný rám dverí, od kapoty až po kufor. Pri fotení som uvažoval, ako by opticky vyzeralo nadviazanie lišty cez celú prednú kapotu až po svetlomety. Rovnako som sa nevedel vynadívať ani na citeľne čistejšie zadné partie. Príjemný pohľad na atraktívne proporcie trošku zneistili pochyby o praktickosti otvárania veka batožinového priestoru v priestore nízko umiestneného evidenčného čísla v zadnom nárazníku. Mimochodom, nachádza sa tam aj parkovacia kamera.

Pastva pre oči

Po otvorení dverí som ostal v nemom úžase. Najviac ma zaujal rozmerný 12″ digitálny prístrojový panel za volantom, ktorý síce nie je výrazne individualizovateľný, ale zato dobre čitateľný, prehľadný a celovo patrí medzi tie najlepšie v koncerne Stallantis. Nižšie stupne výbavy majú štandardne dodávaný 7″ prístrojový panel. K tomu šoférsky orientovaná celá palubná doska dáva pocit, že sedíte v inom druhu auta ako je crossover. Multimediálny systém už poznáme z francúzskych súrodencov, je však obohatený o jednoduché tlačidlá, ktoré sa na nič nehrajú ale zároveň naozaj zvyšujú intuitívne ovládanie a prehľadnosť. Zvyšné hardvérové ovládače, spínače či páčky sú typickým ortodoxným Oplom s výnimkou voliča prevodovky, ktorý tiež využíva napr. nový Citroën C4. Prekvapil ma aj panel automatickej klimatizácie, ktorý síce vyzerá a aj sa tvári, že je ako keby dvojzónový, ale reálne je klíma jednotná pre celú kabínu. Nad ňou sa nachádza ešte aj jeden podlhovastý horizontálny výduch kúrenia v mojich očiach evokujúci americký hriankovač. Ešte trošku odbehnem ku konektivite, prekvapila ma absencia moderného druhu USB–C konektorov, predná posádka má k dispozícii len 12 V zásuvku a jeden klasický USB konektor, zadní pasažieri sa môžu tešiť z dvoch.

K posedu za volantom nemám výhrady, ideálnu polohu som si našiel prakticky hneď, anatomické štýlové predné sedadlá poskytujú dobru oporu telu aj pri dynamickej jazde. Zadná sklopná lavica je delená v pomere 60:40.

Technika

Opel Mokka môže mať pod kapotou trojvalcové motory 1,2 Turbo, známe aj ako PureTech od PSA v dvoch výkonových verziách a to od 74 kW (100 k) a 96 kW (130 k) alebo 1,5 litrový diesel s výkonom 81 kW (110 k). Prevodovky sú štandardne 6-stupňové manuálne a pre silnejší zážihový motor je k dispozícií možnosť príplatku za 8-stupňovú automatickú prevodovku. Nám sa pošťastilo testovať čistú elektrickú verziu, ktorá využíva elektromotor s výkonom 100 kW (136 k), batériu 50 kWh a má plánovaný dojazd 318 – 324 km. Pri  nabíjaní 100 kW sa 80 % kapacity nabije za 30 minút, z Wallboxu potrebuje 5 hodín a 15 minút. Tým, že sme si prvotne vyskúšali elektromobil, ktorého doménou bude mesto, bol som prekvapený komfortným naladením podvozku aj po tankodromoch slovenského hlavného mesta. Nesmú chýbať ani jazdné režimy, Normal, Eco a Sport, ktoré výrazne ovplyvňujú dojazd ale aj jazdnú dynamiku. Elektromobil ich má štandardne, spaľovacia verzia iba vo výbave GS Line.

Cena a výbava

Nová Mokka začína na cenovke 15 790 eur, elektrická Mokka e stojí takmer dvojnásobok a to 30 790 eur. Okrem štandardnej výbavy sú k dispozícii aj ďalšie 4 stupne výbav – Edition, Elegance, GS Line a Ultimate. Pre elektrickú Mokku je typický prvý stupeň výbavy Edition. Štandardne bude spaľovacia Mokka vybavená manuálnou klimatizáciou, elektrická bude mať vždy klimatizáciu digitálnu. Predné a zadné LED svetlomety budú vždy v základe, IntelliLux LED Matrix sú však výsadou pre najvyššiu výbavu, inak budú len ako príplatková opcia za 750 eur.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov