Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Porsche 911 GT3: Slovo má siedma generácia

Z miesta na 100 km/h akceleruje Porsche GT3 za 3,4 sekundy.

Siedme vydanie Porsche GT3 je opäť bližšie k pretekárskemu špeciálu. Motor je takmer identický s GT3 Cup a predná náprava je prevzatá z GT3 RSR. Motošportom je inšpirovaná aerodynamika, brzdový systém, interiér a vlastne takmer všetko, čím sa GT3 líši od klasického modelu 911.

Do sériového modelu sa tak podarilo ako nikdy predtým dôsledne preniesť čisto pretekárske technológie. Predná náprava v usporiadaní s dvojitými lichobežníkmi, prepracovaná aerodynamika vrátane zadného krídla s horným uchytením alebo markantný difúzor pochádzajúci z úspešného súťažného vozidla 911 RSR kategórie GT. Ďalej je to štvorlitrový šesťvalcový boxer s výkonom 375 kW/510 koní zase vychádza z hnacieho ústrojenstva modelu 911 GT3 R, ktoré schopnosti boli dokonale preverené vo vytrvalostných súťažiach.

Vysokootáčkový motor s pozoruhodným zvukom sa prakticky bez úprav používa aj v novom prevedení 911 GT3 Cup. Výsledkom je vskutku oslnivý a šoférsky zaujímavý stroj. Vynikajúce jazdné vlastnosti, precízne a vysoko výkonné vozidlo nabité emóciami, ktoré je spoľahlivým partnerom na okruhoch a skvelým služobníkom pri každodennom použití. Silné stránky 911 GT3 pramenia zo spojenia čiastkových charakteristík tohto modelu. Vozidlo s najvyššou rýchlosťou 320 km/h je dokonca rýchlejší než predchádzajúci model 911 GT3 RS.

Z miesta na 100 km/h akceleruje za 3,4 sekundy. Pre vyznavačov ničím nezriedeného pôžitku z jazdy má Porsche tiež k dispozícii šesťstupňovú manuálnu prevodovku. Prepracovaná aerodynamika ťaží zo skúseností získaných v motoristických súťažiach, a zaisťuje tak výrazne vyšší prítlak bez výraznejších dopadov na súčiniteľ aerodynamického odporu. Ručne nastaviteľné krídlo a difúzor v polohe pre športovú jazdu výrazne zvyšujú aerodynamický prítlak k dosiahnutiu vysokej rýchlosti v zákrutách.

Toto nastavenie je však striktne vyhradené pre jazdy na okruhoch, pretože práve tam môže 911 GT3 vytiahnuť všetky svoje tromfy. V rámci finálneho testovania na severnom okruhu Nürburgringu, tradične považovanom za vrcholný skúšobný priestor pre všetky športové automobily značky Porsche, dokázal nový model skrátiť čas na kolo o viac než 17 sekúnd oproti predchodcovi. Skúšobný jazdec Lars Kern pokoril celý okruh s dĺžkou 20,8 km za 6:59,927 min. Kratší variant s dĺžkou 20,6 km, v minulosti používanom ako porovnávacie meradlo, absolvoval nový model 911 GT3 za 6:55,2 min.

Siedma generácia na pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2 R niekoľko kolies dokazoval svoje skvelé jazdné schopnosti v rukou ambasádora značky Porsche Jörga Bergmeistera. Slovami Bergmeistera je to „zďaleka najlepší sériový automobil“, ktorý tento skúsený profesionálny jazdec na „Zelenom pekle“ vyskúšal. Aj napriek širšej karosérii, väčším kolesám a ďalším technickým prvkom je hmotnosť nového GT3 porovnateľná s predchodcom. Vozidlo s manuálnou prevodovkou váži 1418 kg; s ústrojenstvom PDK je hmotnosť 1435 kg.

K nízkej váhe vozidla prispieva predná kapota vyrobená z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP), okná z ľahkého skla, optimalizované brzdové kotúče alebo kované kolesá z ľahkej zliatiny, ako aj zakrytie priestoru zadných sedadiel. Samotná športová výfuková sústava znižuje hmotnosť o plných desať kilogramov. Systém s plynulým elektrickým nastavovaním výfukových klapiek zlaďuje mimoriadne atraktívny zvukový doprovod s požiadavkami emisnej normy Euro 6d ISC FCM (EU6 AP). Kombinovaná spotreba 911 GT3 činí 13,3 l/100 km (12,4 s prevodovkou PDK).

Pretekárska DNA je zrejmá prakticky z každého detailu nového modelu911 GT3. Kokpit odpovedá súčasnej generácii tohto modelu. Nová je tu obrazovka ‚track‘: stlačením tlačidla sa obmedzí zobrazovanie údajov po stranách centrálneho otáčkomeru, a nájdeme tu tak len informácie o tlaku nahustenia pneumatík, tlaku oleja, teplote oleja, stave paliva v nádrži a teplote chladiacej kvapaliny, teda údaje potrebné pre jazdu na okruhoch. Súčasťou displeja je aj optický asistent radenia s farebnými stĺpikmi po oboch stranách otáčkomeru a kontrolka radenia odvodená z motošportu.

V prípade vozidla Porsche GT zákazníci stále viac požadujú úpravy vozidla na mieru. Z tohto dôvodu sa pre nové 911 GT3 ponúka aj viacero prvkov od Porsche Exclusive Manufaktur, ktoré doplňujú prvky špeciálne pre GT 3 (napr. ľahká strecha z priznaných uhlíkových vlákien). Z ďalších atraktívnych prvkov zaujmú uhlíkové kryty vonkajších spätných zrkadielok, tmavé matricové LED svetlomety vpredu a zladené zadné svetlá Exclusive Design s oblúkom zdrojov bez červene sfarbený komponent. Vedľa čiernych liatych kolies sú k dispozícii aj ráfiky lakované v odtieni ‚Guards Red‘ (červená) alebo ‚Shark Blue‘ (modrá).

V interiéri dokážu zaujať elegantné akcenty vo farbe karosérie či inom odtieni na prianie (napr. krúžok okolo otáčkomeru a stopiek Sport Chrono, bezpečnostné pásy a ozdobné lišty). Rovnako exkluzívny ako 911 GT3 je individuálny chronograf, ktorý Porsche Design ponúka výhradne majiteľom tohto vysoko výkonného športového vozidla. Chronograf sa podobne ako motorizovaný model chváli dynamickým prevedením, nekompromisnými schopnosťami a vysoko kvalitným remeselným spracovaním. Gény motoristického športu sú zrejmé aj z jeho púzdra.

Podobne ako ojnica motora GT3 je vyrobené z odolného a ľahkého titanu. K pohonu časomiery slúži individuálny ručný náťah pripomínajúci kolesá modelu 911 GT3. Farebné okružie číselníka je možné zladiť s farbou laku karosérie 911 GT3. Prvý model 911 GT3 sa predstavil v roku 1999. Vozidlo vychádzalo z typovej série 996 a poháňal ho agregát s objemom 3,6 litra s maximom výkonu 265 kW/360 koní. Dôsledne odladený model s Walterom Röhrlom za volantom bol vôbec prvým športovým autom s homologizáciou pre bežnú prevádzku, ktorý pokoril Severnú okruh Nürburgringu v čase pod osem minút.

V roku 2006 nasledovala druhá generácia GT3. Vozidlo vychádzajúce z typovej série 997 modelu 911 ponúkal maximálny výkon 305 kW/415 koní. Jeho nástupca z roku 2013 sa najskôr predstavil s motorom 3,8 litra a maximálnym výkonom 350 kW/475 koní. O dva roky neskôr sa zdvihový objem zvýšil na 4,0 litre pri náraste maximálneho výkonu na 368 kW/500 koní. Cena nového Porsche 911 GT3 začína na 152.416 eur vrátane DPH a výbavy určenej pre daný trh. Voliteľné prvky výbavy aj cena sa môžu s ohľadom na zmenu modelového roku. Vozidlo by sa malo začať dodávať v máji 2021.

-jj- zdroj a foto: Porsche.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov