Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Bizzarrini Manta: Kusovka s volantom v strede

Bizzarrini Manta bola prvým dielom karosárne Italdesign

Naša generácia „Husákových detí“ je odchovaná na “angličákoch.” A hoci väčšina socialistických detí ich mala v osobnej zbierke viac, na ten úplne prvý sa spravidla nikdy nezabúda. Povestná iskra na mňa preskočila pred viac ako štyrmi dekádami, keď mi otec priniesol domov autíčko Bizzarrini Manta.

Presuňme sa však ešte trochu ďalej do histórie. Písal sa rok 1968, keď relatívne neznámy lokálny výrobca Giotto Bizzarrini, ktorý mal vtedy vlastnú automobilovú manufaktúru v talianskom Livorne (Prototipi Bizzarrini), spojil svoje sily s úplne novou karosárňou. Vozidlo, ktoré postavili za rekordných 40 dní, fascinuje odbornú aj laickú verejnosť svojim klinovitým tvarom dodnes. Bizzarrini Manta, ktorá bola ozdobou Turínskeho autosalónu, je tak prvým dielom karosárne Italdesign a slávneho návrhára Giorgetta Guigiara.

Bizzarrini síce ešte nemal meno, ale skúsenosti ako technik nazbieral pri objednávkach pre automobilky Alfa Romeo, Ferrari alebo ISO, než si založil vlastnú spoločnosť. Tá síce napokon fungovala len päť rokov, ale podpísala sa pod niekoľko zaujímavých vozidiel. Jedným z nich bol práve športiak Bizzarrini Manta, ktorého názov, ale aj aerodynamický tvar prednej kapoty, je inšpirovaný morskou rajou.

Model Manta mal bizarný dizajn už v ére svoju vzniku. Treba však zdôrazniť, že dizajnéri, inžinieri a technici mali vtedy trochu voľnejšie ruky ako ich súčasní nástupcovia. V 60. rokoch minulého storočia nemuseli konštruktéri ešte plniť toľko prísnych bezpečnostných a ekologických noriem. Giugiaro si od Bizzarriniho krachujúcej automobilky vypožičal tretie zhotovené šasi pretekárskeho špeciálu P538, ktoré bolo osadené upraveným vidlicovým osemvalcom OHV Chevrolet Corvette s objemom 5,4 litra.

A práve na tomto základe postavil svoju nadčasovú karosériu, ktorú sám definoval ako dvojdverové športové kombi. Inšpirované Mantou obrovskou sú nielen línie vozidla, ale aj viacero dizajnových prvkov vrátane výrazného „žiabrovania“ na prednej a zadnej časti, či drobného symbolu raje na kapote. Športiak Bizzarrini Manta disponoval jednoduchým, ale za to veľmi futuristickým klinovitým tvarom, výklopnými svetlometmi a netradičným usporiadaním interiéru.

Tomu dominoval šofér, netradične usadený do prostriedku „prednej lavice“, pričom po jeho ľavej aj pravej ruke bolo miesto pre spolujazdca. Manta sa tak stala „trojmiestnou rajou“ a značne tak predbehla dobu. Napokon, McLaren využil obdobné usporiadanie na svojom kultovom monoposte F1 až o niekoľko dekád neskôr. Giugiaro obdaroval Mantu pre turínsky autosalón výrazným odtieňom zelenej respektíve tyrkysovou farbou, aby automobil návštevníkom hneď udrel do očí.

Na tmavom pozadí eklekticky pôsobiaca farba skvele podtrhla elegantný design, ktorý pôsobivo kombinoval čistotu a jednoduchosť spolu s radikálnymi prvkami v podobe veľmi výrazných blatníkov, veľkých pneumatík či jedného obrovského stierača na prednom skle vozidla. Infarktové tempo pred začiatkom autosalónu v Turíne prinieslo želaný efekt. Manta naštartovala hviezdnu Giugiarovu dizajnérsku kariéru v jeho karosárne Italdesign a zároveň sa stala najslávnejším vozidlom malej značky Bizzarrini.

Jediný zhotovený exemplár neskôr prelakovali na striebro a firma Italdesign ho ešte nejaký čas používala na promotion a prezentáciu. Neskôr Manta „plávala“ medzi zbierkami súkromných zberateľov, až sa nakoniec usadila v Petersonovom múzeu v Los Angeles, kde zostala doteraz. Manta je jasným dôkazom toho, akú významnú úlohu zohráva dizajn. Zatiaľ, čo bežné produkčné vozidlá Bizzarrini zásadne neuspeli a celkovo sa vyrobilo len necelých 150 kusov, jediná Manta očarila svet.

Manta s takmer identickou technikou sa stala fenoménom vďaka svojim minimalistickým krivkám a jej hodnota je nevyčísliteľná. Giugiaro a jeho Italdesign zhotovili ešte desiatky ďalších zásadných kreácií a v roku 1999 ho vyhlásili za najvýznamnejšieho automobilového dizajnéra 20. storočia. Potom, čo sa stal v roku 2015 Italdesign súčasťou koncernu Volkswagen, založil Giugiaro spolu so svojim synom novú karosáreň GFG Style a dnes už osemdesiatročný dizajnér tak stále pokračuje v udávaní trendov.

-jj-, zdroj a foto: Italdesign, Drivetvibes, Supercars

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov