Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Mercedes-Benz EQA – SUV zo Štuttgatru na elektrinu

Mercedes-Benz EQA je tretím elektromobilom štuttgartskej automobilky. Na jedno nabitie prejde viac ako 400 km alebo vyše 500 km.

Podobne ako pri modeli EQC, ani v tomto prípade nejde o elektrickú verziu z triedy A, ale z SUV modelu GLA. EQA sa tak stáva vstupnou bránou do sveta čisto elektrických modelov Mercedes-EQ. Dizajnovo ho od „čmudiacich“ modelov GLA odlišuje plná maska chladiča, ale aj svetlá – predné aj zadné. Zaujímavosťou je, že predné aj zadné svetlá sú prepojené svietiacim pásikom. Účelom je zabezpečiť okamžitú rozpoznateľnosť elektrickej verzie. Mimochodom, masku mohli zatvoriť, pretože elektromobil nepotrebuje toľko chladiť a urobili to preto, aby zlepšili aerodynamiku. Pre elektromobil je totiž každá jedna „kvapka v mori“ dôležitá. Okrem toho má však Mercedes-EQA optimalizovanú aerodynamiku v každej oblasti. Napríklad podvozok je až na potrebné miesta kompletne zakrytovaný. Pre optimalizáciu aerodynamiky dostalo EQA dokonca aj špeciálne 18-palcové kolesá. Vo výsledku sa súčiniteľ aerodynamického odporu podarilo skresať na 0,28.

Mercedes-Benz GLA – Bejby géčko

Postará sa o všetko

V interiéri pribudlo zopár nových farebných kombinácií, tou hlavou zmenou sú funkcie a služby systému MBUX súvisiace s elektrickým pohonom. Navigácia prepočítava trasu nielen podľa aktuálnej premávky, ale aj so zohľadnením dojazdu, resp. potreby dobíjania (ak je cieľ ďalej ako dojazd), topografie trasy (stúpania alebo klesania cesty), ale aj aktuálneho počasia. A trasu, pochopiteľne, dynamicky mení podľa dopravných informácií v reálnom čase aj podľa aktuálneho jazdného štýlu vodiča. Keď je potrebné počas cesty dobíjať, tak riadiaca jednotka dopredu – ešte pred samotným príchodom na nabíjaciu stanicu – upraví teplotu akumulátora tak, aby sa mohol nabíjať najvyšším možným výkonom hneď od prvého momentu pripojenia. Bežne totiž kvôli nízkej teplote akumulátora nabíjanie začína malým výkonom a až časom, keď stúpne teplota akumulátora, stúpa aj nabíjací výkon. Samozrejmosťou je možnosť naprogramovať si predhriatie kabíny pred odjazdom, a to buď priamo cez menu v MBUX alebo cez aplikáciu Mercedes me. K zaujímavostiam patrí služba Mercedes me Charge, ktorý dáva prístup k aktuálne zhruba 450 000 nabíjacím staniciam v 31 krajinách. V spomínanej sieti sú nabíjacie stanice rôznych poskytovateľov, platba za nabíjanie prebieha cez faktúru Mercedes-EQ. Zaujímavosťou je funkcia Energizing Coach, program riadiaci ambientné osvetlenie interiéru, výber hudby, masážny program sedadiel… V súčinnosti s inteligentnými hodinkami Mercedes-Benz Vivoactive 3, Mercedes-Benz Venu alebo kompatibilnými hodinkami Garmin auto sleduje váš tep, kvalitu vášho spánku v noci, resp. pred jazdou, vyhodnocuje vašu bdelosť a v závislosti od vášho aktuálneho stavu nastaví niektorý z deviatich energizujúcich alebo naopak upokojujúcich programov. Samozrejmosťou je tiež hlasové ovládanie a mnoho ďalších funkcií. Mercedes-EQA sa v podstate postará o všetko, iba kávu vám neuvarí.

Nielen jeden

V úvode sa do predaja dostáva verzia EQA 250 s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 375 Nm, avšak s pohonom iba jednej nápravy – prednej. Akumulátor má kapacitu 66,5 kWh, čo vydá na dojazd podľa WLTP 426 km. Energetická spotreba vo WLTP je 17,7 kWh/100 km. Neskôr prídu na trh aj silnejšie verzie (s výkonom vyše 200 kW), verzie s dlhším dojazdom (viac ako 500 km), ale aj verzie s pohonom všetkých štyroch kolies – samozrejme čisto elektrickým. To znamená, že samostatný motor majú predná aj zadná náprava. Zaujímavé je, že vpredu je asynchrónny elektromotor, vzadu bude synchrónny. Vozidlo má zabudovanú nabíjačku zo striedavého prúdu s výkonom 11 kW, na verejných nabíjacích staniciach môžete využiť nabíjací výkon až 100 kW. V tom prípade dobijete akumulátor z 10 na 80 percent za zhruba 30 minút. Samotný akumulátor využíva dvojpodlažnú konštrukciu, čo šetrí priestor.

Pre maximálnu efektivitu

Pre elektrické autá je obzvlášť dôležité, aby energiu využívali maximálne efektívne. Akúkoľvek formu energie – elektrickú, kinetickú, tepelnú… A v tejto oblasti je Mercedes top. Za všetko hovorí, že EQA je vybavené tepelným čerpadlom, ktoré znova využíva aj tepelnú energiu z elektrického pohonu. Riadiaca jednotka upravuje intenzitu rekuperácie podľa širokého spektra vstupných údajov – premávky pred vozidlom, údajov navigácie ako je oblúk zákruty, stúpanie či klesanie cesty, blížiaca sa križovatka alebo začiatok či koniec obce atď., ale aj kamery čítajúcej dopravné značky… Keď je to výhodné, riadiaca jednotka namiesto rekuperácie nariadi plachtenie. To je vhodné napríklad pred vjazdom do obcí. Vtedy systém včas upozorní vodiča, aby uvoľnil plyn a vozidlo mohlo plachtiť a čo najlepšie využiť kinetickú energiu. Všeobecne Eco Assist „kaučuje“ vodiča informáciami na prístrojovej doske, aby dosiahol najefektívnejšie využívanie energie. Auto sleduje cestu po ktorej ide aj vtedy, keď vodič neaktivoval navigáciu, a na napríklad aj na základe topografie dáva rady vodičovi alebo dopredu upravuje rýchlosť, resp. rekuperáciu. Keď napríklad za klesaním hneď nasleduje stúpanie, tak nebude rekuperovať tak intenzívne, aby autu ostala dostatočná kinetická energia na nasledujúce stúpanie. Samozrejme, vodič má na výber režimy rekuperácie DAuto (automatická rekuperácia podľa aktuálnej situácie), D+ (plachtenie), D (nízka úroveň rekuperácie), D- (stredná úroveň rekuperácie) a D– (vysoká úroveň rekuperácie). V Nemecku je cena Mercedes-EQA nastavená na 47 540,50 eur.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov