Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Rakúske diaľnice budú komunikovať s autami, napredujú aj české mestá

Brno využíva dokonca C-ITS systémy, ktoré tvoria dva nezávislé systémy.

Diaľnice u nášho rakúskeho suseda budú už čoskoro definitívne v 21. storočí. Kompletnú technológiu pre C-ITS systémy, ktoré umožňujú výmenu dát medzi vozidlami a dopravnou infraštruktúrou, dodá Siemens Mobility. Rovnaké technológie využívajú už aj viaceré české mestá.

Spoločnosť Siemens Mobility uzatvorila partnerstvo s firmou ASFiNAG, ktorá zodpovedá za plánovanie, financovanie, stavbu, prevádzku a údržbu rakúskej diaľničnej siete, za účelom poskytnutia technológie inteligentného systému riadenia dopravy, ktorý umožňuje výmenu bezpečnostných informácií medzi vozidlami a infraštruktúrou. Kooperatívny inteligentný dopravný systém (C-ITS) je systém riadenia dopravy novej generácie.

Využíva pritom C-ITS technológiu k analýze stavu dopravy a poskytuje motoristom informácie o dopravných kolónach, nehodách a uzávierkach. ASFiNAG je prvým poskytovateľom dopravnej infraštruktúry v Európe, ktorý inštaluje systém prepájajúci vozidla a dopravnú infraštruktúru na diaľnice a rýchlostne cestné komunikácie. Proces implementácie systému na viac ako 2200 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v Rakúsku už začal.

Priame prepojenie infraštruktúry a šoférov významne prispeje k bezpečnej, účinnej a udržateľnej mobilite. ASFiNAG spúšťa digitálnu komunikáciu medzi infraštruktúrou a vozidlom a vozidlami navzájom, a to po celej dĺžke diaľničnej siete,“ uviedol Josef Fiala, výkonný riaditeľ ASFiNAG, ktorému vzápätí sekundoval Bernd Datler, výkonný šéf spoločnosti ASFiNAG Maut Service GmbH: „Zavedením C-ITS získavame vlastnú nezávislú infraštruktúru pre priame prepojenie s vozidlami.“

ASFiNAG v súčasnej dobe zahájil proces inštalácie zariadení pozdĺž rakúskych diaľnic, čo zahŕňa až 525 jednotiek RSU (Road Side Unit) od spoločnosti Siemens Mobility a zriadenie riadiaceho centra. Očakáva sa, že prvé služby C-ITS, ktoré budú šoférov varovať pred nebezpečnými dopravnými situáciami, by mali byť nasadené počas nastávajúcich 16 mesiacov. Ďalšia fáza projektu bude zahŕňať automatizované riadenie a správu dopravnej siete. Jednou z najpodstatnejších výhod C-ITS je prenos dopravných udalostí v reálnom čase.

Ak zistí vozidlo problém, ktorý sa týka ostatných účastníkov cestnej premávky, okamžite to nahlási pomocou rádia kompatibilným vozidlám v okolí. V prípade vozidiel s integrovanou funkciou C-ITS sa príslušná správa zobrazí priamo šoférovi. Vozidlá IZS sa vďaka systému C-ITS môžu dostať na miesto určenia rýchlejšie a vozidlá verejnej dopravy sa môžu efektívnejšie pohybovať v mestskej premávke, napríklad vďaka inteligentnému ovládaniu svetelnej signalizácie.

Digitalizácia správy ciest a prevádzky je nezbytnou súčasťou budúcej mobility. Aj preto nás veľmi teší spolupráca na projekte so spoločnosťou ASFiNAG,“ poznamenal na úvod Markus Schlitt, generálny riaditeľ spoločnosti Siemens Mobility Intelligent Traffic Systems: „Veríme, že inteligentná komunikácia a technologické koncepty, ktoré spájajú vozidlá rôznych výrobcov s inteligentnou infraštruktúrou, pomáhajú mestám, alebo v tomto prípade diaľničným úradom, riadiť dopravu a zlepšovať kvalitu života tým, že významne znižujú dopravné kolóny, nehody a emisie.“

Produkty a technológie poskytované spoločnosťou Siemens Mobility umožňujú bezpečnú a priamu obojsmernú komunikáciu medzi vozidlom a infraštruktúrou a vytvárajú tak podmienky pre implementáciu služieb C-ITS. Projekt ASFiNAG využíva Centrálny riadiaci systém (CMS) od Siemens Mobility a jednotiek RSU k prepojeniu vozidiel s infraštruktúrou a strediskami riadenia dopravy pomocou siete ITS-G5. Vysielacie technológie tak ponúkajú bezpečnú komunikáciu medzi vozidlami a dopravnou infraštruktúrou.

V praxi to znamená, že vozidlá prenášajú svoju aktuálnu polohu, informácie o rýchlosti a smere jazdy prostredníctvom palubnej jednotky (OBU) do jednotky RSU. Tá ich potom predáva do systému CMS. Ako centrálny riadiaci mechanizmus CMS prepája a monitoruje všetky jednotky RSU a používa prijaté dáta k udržaniu plynulejšej premávky v reálnom čase. Zároveň môže CMS prostredníctvom jednotiek RSU posielať účastníkom premávky správy o nebezpečných udalostiach a aktuálne dopravné informácie.

Dáta, ktoré sa prenášajú medzi CMS, jednotkami RSU a OBU sú chránené a podpisované prostredníctvom Public Key Infrastructure (PKI) podľa C-ITS špecifikácie, čím systém spĺňa najvyššie požiadavky z hľadiska bezpečnosti a ochrany dát. Produkty a technológie spoločnosti Siemens Mobility sú vhodné pre každý typ vozidla. Jednotky RSU spĺňajú akékoľvek technické požiadavky na technológiu C-ITS. Sú odolné voči poveternostným vplyvom a boli vyvinuté v súlade s veľmi vysokými bezpečnostnými štandardmi spoločnosti Siemens Mobility.

Na prahu cestovania budúcnosti, keď hi-tech kooperatívne inteligentné dopravné systémy (C-ITS) zabezpečia dátovú výmenu medzi autami a infraštruktúrou alebo medzi vozidlami navzájom, sa ocitajú aj české mestá. Česká republika je napokon členom európskej rodiny C-ROADS, ktorú koordinuje Ministerstvo dopravy ČR, od začiatku. Navyše, ako prvá európska krajina priviedla C-ITS aj na lokálnu úroveň do miest ako sú Brno, Ostrava a Plzeň. Mimochodom, moravská „metropola“ využíva dokonca C-ITS systémy, ktoré tvoria dva nezávislé systémy.

Prvým je systém C-ITS od spoločnosti Brnenské komunikácie (BKOM), ktorý je zriadený v rámci európskeho projektu C-ROADS: Druhým je riadiaci systém informačný systém Dopravného podniku mesta Brno (DPMB). Na jar realizovali v prípade oboch systémov úspešnú skúšku vzájomnej komunikácie. V každom prípade je cieľom jednotný kooperačný systém. Z tohto systému budú ťažiť nielen šoféri osobných áut a profesionálni vodiči, ale aj napríklad hasiči. Vďaka C-ROADS si mohli celý rok vyskúšať prakticky bezpečnejší a plynulejší prejazd križovatkami na ceste k zásahu.

Keď vstúpila do projektu C-ROADS Ostrava, tamojší dopravný podnik vybavil komunikačnými jednotkami C-ITS celkovo 300 autobusov, 244 električiek, a 68 trolejbusov. Navyše, inštaloval 17 stacionárnych RSU, čo sú jednotky určené na príjem správ štandardu C-ITS z vozidiel, a naopak odosielanie správ do áut. Ostrava skúsenosti so C-ROADS prepojí s vlastným projektom wi-fi vo vozidlách MHD. Už čoskoro by tak mala tamojšia doprava využívať široké možnosti novej komunikácie v doprave.

Aj v Plzni osadili jednotkami C-ITS zatiaľ tri električky a jednou vybavili dispečerské auto. Dve jednotky povesili na infraštruktúru a prepojili ich s radičom SSZ Siemens. Súčasne vytvorili C-ITS back office, tiež mobilnú aplikáciu s podporou definovaných C-ROADS služieb a komunikačný protokol pre prenos dát o vozidlách z dispečingu PMDP do C-ITS back office. Hoci pilot v Prahe nie je súčasťou projektu C-ROADS, je plne kompatibilný so štandardmi a dokumentmi vytvorenými v rámci projektu C-ROADS.

Dopravný podnik z hlavného mesta v pilotnej fázy obsadil 21 električiek Škoda 15T jednotkami OBU a inštaloval kvarteto jednotiek RSU, dve radičom SSZ Siemens a dve do lokalít s výhybkami. Aj v Prahe je systém napojený na C-ITS back office, v ktorom sa koncentrujú všetky dôležité dáta. Tieto dáta sa podľa jasných kritérií ďalej distribuujú do ostatných prvkov systému. Pražský dopravný podnik jedná s Technickou správou komunikácií, ako s prevádzkovateľom infraštruktúry. Česko je tak na prahu chytrej komunikácie…

-jj-, zdroj a foto: Electrek.com, Siemens, ICT Business, Twitter, Hybrid, BKOM

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov