Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

HYUNDAI E-GMP – jedinečná platforma pre elektromobily

Hyundai Motor Group predstavila svoju novú globálnu elektrickú modulárnu platformu E-GMP – špecializovanú platformu pre batériové elektrické vozidlá (BEV).

Platforma bude slúžiť ako ťažisková technológia pre novú generáciu modelov BEV od spoločnosti Hyundai.

Od roku 2021 bude platforma E-GMP základom ponuky špecializovaných nových vozidiel BEV, medzi ktoré bude patriť model IONIQ 5, tiež prvé špecializované BEV od spoločnosti Kia Motors Corporation, ktoré výrobca predstaví v roku 2021, a séria ďalších modelov.

Platforma E-GMP je navrhnutá výhradne pre vozidlá BEV a poskytuje rôzne výhody v porovnaní s existujúcimi platformami. Medzi jej výhody patrí vyššia flexibilita, vysoký jazdný výkon, dlhší dojazd, posilnené bezpečnostné prvky a väčší vnútorný priestor pre cestujúcich a batožinu.

 „Platforma E-GMP je vyvrcholením rokov výskumu a vývoja a spája naše najmodernejšie technológie. Táto inovatívna nová platforma prispeje k rozvoju a posilneniu našej ponuky vozidiel BEV,“ uviedol Fayez Abdul Rahman, hlavný viceprezident Centra pre vývoj architektúry vozidiel spoločnosti Hyundai Motor Group.

 

Platforma E-GMP redukuje zložitosť prostredníctvom modularizácie a štandardizácie a umožňuje rýchly a flexibilný vývoj produktov, ktorý možno využiť vo väčšine segmentov vozidiel, ako sú napríklad sedany, SUV či crossovery. Flexibilný vývoj navyše dokáže uspokojiť rozmanité potreby zákazníkov z hľadiska výkonu vozidla. Napríklad vysokovýkonný model zrýchli z nuly na 100 km/h za menej než 3,5 sekundy a dosiahne najvyššiu rýchlosť 260 km/h.

Hyundai i30 kombi N Line+ je atraktívne divergentný

Platforma je skonštruovaná tak, aby zaisťovala výkon a stabilitu pri jazde vysokou rýchlosťou. Umožňuje to optimálne rozloženie hmotnosti medzi prednou a zadnou časťou vozidla. Ide o konštrukciu, ktorá zaisťuje nízke ťažisko vďaka nízko umiestnenému akumulátoru a uloženiu elektromotorov do priestoru, kde bol predtým motor.

Vysokorýchlostný elektromotor zvyšuje jazdný výkon vozidiel s platformou E-GMP. Päťprvkové zavesenie zadných kolies, ktoré sa zvyčajne používa pre vozidlá strednej a vyššej triedy, a prvá integrovaná hnacia náprava (IDA) na svete, ktorá kombinuje ložiská kolies s hnacím hriadeľom na prenos výkonu na kolesá, zvyšuje komfort jazdy a stabilitu pri ovládaní vozidla.

Platforma zaisťuje bezpečnosť akumulátora prostredníctvom jeho nosnej konštrukcie, ktorá je vyrobená z ultra-vysokopevnostnej ocele. Konštrukciu obklopujú komponenty z ocele lisovanej za horúca a dodávajú jej dodatočnú tuhosť. Posilnením časti konštrukcie na podporu nákladu, ktorá je umiestnená pred palubnou doskou, mohli konštruktéri navyše minimalizovať aj energiu nárazu do elektrického systému a akumulátora. Konštrukcia rozloženia zaťaženia stĺpika čelného skla tiež zabraňuje deformácii priestoru pre cestujúcich.

Platforma  umožňuje maximálne využitie vnútorného priestoru vďaka dlhému rázvoru kolies, krátkemu prednému i zadnému previsu a úzkemu modulu kabíny. Keďže akumulátor je umiestnený pod podlahou, vytvára rovnú podlahu kabíny, čo poskytuje cestujúcim viac priestoru.

.Efektívny a výkonný systém elektrifikácie

Kompaktný nový systém elektrického pohonu (PE) platformy E-GMP sa skladá z výkonného elektromotora, prevodovky EV a meniča napätia. Tieto tri komponenty sú integrované do jedného kompaktného modulu. Ten zaisťuje vysoký výkon vďaka zvýšeniu maximálnej rýchlosti elektromotora až o 70 % v porovnaní s existujúcimi elektromotormi. Vysokovýkonný elektromotor je v porovnaní s nimi menší, no poskytuje porovnateľný výkon a je efektívny z hľadiska priestoru i hmotnosti.

Elektromotor riadi napájací modul meniča napätia, ktorý využíva polovodiče z karbidu kremíka (SiC). Tento elektromotor dokáže zvýšiť účinnosť systému asi o 2 až 3 %, čo znamená, že vozidlo je možné riadiť s rovnakou energiou akumulátora asi o päť percent dlhšie.

Platforma E-GMP vychádza z pohonu zadných kolies. Zákazníci si budú môcť vybrať medzi konfiguráciami s pohonom zadných alebo všetkých kolies, pričom modely s pohonom všetkých kolies je možné vybaviť prídavným elektromotorom. Systém pohonu všetkých kolies obsahuje odpojovač prevodovky EV, ktorý dokáže regulovať spojenie medzi prídavným elektromotorom a prednými kolesami vozidla a prepínať medzi režimami pohonu dvoch kolies a všetkých kolies s cieľom zvýšiť účinnosť, pretože poskytuje ideálnu úroveň výkonu pre konkrétne jazdné podmienky.

Všetky vozidlá s platformou E-GMP využívajú jednotný štandardizovaný typ modulu akumulátora. Modul sa skladá zo štandardných článkov vreckového typu, ktoré sa dajú usporiadať v rôznom počte podľa potreby každého vozidla.

Systém viacnásobného (800 V a 400 V) a dvojsmerného nabíjania

Väčšina existujúcich elektrických vozidiel a infraštruktúry s rýchlym nabíjaním poskytuje nabíjanie s kapacitou 50 kWh až 150 kWh pre elektrické vozidlá vybavené systémom s napätím 400 V. Vývoj infraštruktúry 800 V s kapacitou nabíjania až 350 kWh však postupne umožní nabíjať ešte rýchlejšie.

Platforma E-GMP štandardne ponúka nabíjanie 800 V a umožňuje aj nabíjanie 400 V bez potreby ďalších komponentov alebo adaptérov. Systém viacnásobného nabíjania je prvou patentovanou technológiou na svete, ktorá poháňa elektromotor a menič s cieľom zvýšiť napätie zo 400 V na 800 V na zaistenie kompatibility stabilného nabíjania.

Vozidlo BEV na báze platformy E-GMP je schopné maximálneho dojazdu vyše 500 km s plne nabitým akumulátorom podľa celosvetovo harmonizovaného skúšobného postupu pre ľahké vozidlá (WLTP). Okrem toho sa dokáže nabiť na 80 percent kapacity už za 18 minút pri rýchlom nabíjaní a predĺžiť dojazd o 100 km v priebehu piatich minút.

Na rozdiel od predchádzajúcich vozidiel BEV, ktoré vedia využívať iba jednosmerné nabíjanie, je nabíjací systém platformy E-GMP flexibilnejší. Nová integrovaná riadiaca jednotka nabíjania (ICCU) platformy E-GMP predstavuje vyššiu úroveň existujúcich palubných nabíjačiek (OBC), ktoré zvyčajne umožňujú prúdenie elektrickej energie iba jedným smerom, z vonkajšieho zdroja napájania. Jednotka ICCU umožňuje novú funkciu V2L (medzi vozidlom a zaťažením), ktorá môže dodatočne vybíjať energiu z akumulátora vozidla bez ďalších komponentov. To umožňuje vozidlu BEV s platformou E-GMP kdekoľvek napájať aj iné elektrické zariadenia (110 V/220 V). Systém je možné použiť aj na nabitie iného elektrického vozidla.

Pomocou novej funkcie V2L je možné dodať až 3,5 kW výkonu a napájať stredne veľkú klimatizačnú jednotku a televízor s uhlopriečkou 55 palcov až 24 hodín.

Zdroj: Hyundai

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov