Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Peugeot 3008 HYbrid4 – Strážte si sánku!

Peugeot 3008 HYbrid4 konečne prináša pohon všetkých štyroch kolies do modelového radu 3008, ale to samozrejme ani zďaleka nie je všetko.

Práve v čase, keď Peugeot predstavoval faceliftovanú verziu svojho bestselleru 3008, sme v redakcii testovali ešte pôvodnú, ale mimoriadne dôležitú verziu – plug-in hybrid s označením HYbrid4. Dôležitú, pretože toto je jediná možnosť, ako môžete mať v 3008-ke pohon všetkých štyroch kolies a dôležitú preto, lebo táto verzia má aktuálne v modelovej ponuke 3008 najnižšie normované emisie CO2, takže ich Peugeot potrebuje predávať „viac ako soľ“. Pre úplnosť doplním, že Francúzi ponúkajú dve plug-in hybridné verzie modelu 3008. Jednu už spomínanú s pohonom všetkých štyroch kolies a systémovým výkonom 300 koní a jednu s pohonom predných kolies a kombinovaným výkonom 225 koní. Prvá sa označuje HYbrid4, druhá HYbrid. Prvú môžete mať vo výbavách GT Line a GT, druhú aj vo výbave Allure. My sme mali verziu HYbrid4 vo výbave GT Line.

Jedno auto, tri motory

Samotný hybridný systém pozostáva z 1,6-litrového preplňovaného benzínového motora PureTech, predného elektromotora, zadného elektromotora a vysokonapäťového akumulátora s kapacitou 13,2 kWh. Plus, samozrejme, potrebnej elektroniky a 8-stupňového automatu. Akumulátor je pod zadnými sedadlami, takže neuberá z kufra ani z priestoru pre posádku. Ukrátil však palivovú nádrž o rovných 10 litrov. Tá má teraz objem 43 litrov. Nabíjací konektor Mennekes 2 je v ľavom zadnom blatníku a nabitie z 0 na 100 percent trvá dve a štvrť hodiny. Pravda, nula percent tam nikdy nebude, pretože z posledných kilowatthodín kapacity akumulátora auto hospodári už ako hybrid. To znamená, že ho priebežne dobíja aj za cenu, že to musí robiť priamo z motora. Dodávam, že testovaný model mal zosilnenú nabíjaciu palubnú jednotku, ktorá umožňuje nabíjať s výkonom 7,4 kW. Škoda, že nie v ponuke ešte silnejšia palubná nabíjacia jednotka, ktorá by umožňovala použiť konektor CCS, a teda nabíjať rýchlejšie. Bolo by krásne, keby sa za zhruba polhodinový nákup obnovil celý alebo aspoň značná časť celého elektrického dojazdu. A koľko je ten celý dojazd? Podľa testovacieho protokolu NEDC 65 km, podľa nového WLTP 52 km. V oboch prípadoch sa bavíme o dojazde v kombinovanej prevádzke. Reálne som dokázal najazdiť 40 – 45 km. V čisto elektrickom režime je auto hladké a pokojné ako hladina jazera v bezvetrí niekde uprostred nedotknutej prírody. Jazdí a aj zrýchľuje ticho a pokojne, hladko bez najmenšieho trhania. Na pohon slúži zadný elektromotor, ktorý poháňa kolesá napriamo, teda bez prevodovky. To však neznamená, že ide lenivo, práve naopak, keď pošteklíte plyn, tak za ním ide celkom energicky. Pri silnejšom zošliapnutí plynu sa potom pripojí aj spaľovací motor, prípadne aj predný, aby poslušne splnili váš rozkaz. Ďalšia zaujímavá vec je, že čisto elektrický režim funguje do rýchlosti 135 km/h.

Kombinovaný systémový výkon je 300 koní. 300 citeľných koní.

Bez šťavy 

Keď vám dôjde šťava v akumulátore, tak sa auto automaticky prepne do hybridného režimu. V ňom je prioritnou hnacou jednotkou benzínový motor, ktorý dáva svoj výkon na kolesá cez 8-stupňový automat. Podľa potrieb mu dopomáha predný aj zadný elektromotor – podľa toho, kedy je pomoc ktorého motora výhodnejšia. Jasné, aj v hybridnom režime vie 3008-ka jazdiť aj na čistú elektrinu. Avšak iba krátke vzdialenosti. Toľko, na koľko má akumulátor práve šťavu. Samozrejmosťou je rekuperácia energie a dobíjanie akumulátora pri uvoľnení plynu, brzdení, ale v režime Hybrid aj za pomoci benzínového motora a generátora. Všetko podľa potrieb a bez akéhokoľvek zásahu vodiča. Vnímavý vodič si všimne, kedy sa jednotlivé motory pripájajú. S autom vtedy totiž z času na čas v niektorých režimoch jemne trhne. Hybridný režim si môžete aktivovať aj vy sami, ale v tomto prípade si neuchováte energiu v akumulátore na jazdu po meste. Pomaly ju auto spotrebuje. Na uchovanie elektrickej energie pre neskoršiu jazdu v meste slúži režim eSave. Dokonca si v tomto režime môžete elektrinu aj vyrobiť. Avšak neekonomicky. Z nuly na sto percent som pri pokojnej jazde po okresných cestách a cez obce dobil akumulátor za 62 km, pritom však spotreba vystrelila takmer ku 11 l/100 km. Počas tých 62 km som mal spotrebu 10,9 l/100 km. Odpočítajme od toho 6,3 l/100 km, čo zodpovedá jazde v hybridnom režime a dostaneme palivo spotrebované na tvorbu elektrickej energie – 4,6 l/100 km. Po prepočítaní na vzdialenosť 62 km dostaneme, že som na výrobu elektrickej energie spotreboval 2,85 l benzínu a pri cene 1,143 € za liter 95-oktánového benzínu ma to stálo 3,25 eur. Pri nabíjaní na stanici ZSE by som za 13,2 kWh elektrickej energie v programe Partner zaplatil 1,19 eur. Samozrejme, toto porovnanie je trochu hypotetické, pretože v skutočnosti som pri nabíjaní režimom eSave nešiel z 0 % na 100, aj keď to palubný počítač tak ukazoval a ani pri nabíjaní na stanici v skutočnosti nezaplatím za 13,2 kW/h, pretože aj tam treba počítať s tým, že akumulátor nebude plne vybitý a tiež so stratami pri nabíjaní. Každopádne to ukazuje radový nepomer v cene za nabíjanie režimom eSave a nabíjanie z kábla. Na druhej strane kvitujem, že auto ponúka aj nabíjanie cez eSave, pretože sa to niekde môže hodiť a zároveň kvitujem, že samotné nabíjanie netrvá stovky kilometrov.

Ďalším v rade je režim Šport. Ide v podstate o hybridný režim, avšak s výrazne agresívnejším nastavením celého hybridného systému vrátane prevodovky. Spaľovací motor aj oba elektromotory majú rýchlejší nástup výkonu, elektromotory sa pripájajú do práce skôr… Vtedy je Peugeot 3008 skutočne rýchly. Akurát reakcie prevodovky na manuálne povely by mohli byť priamejšie.     

Štvorkolka, ale dokedy? 

Posledným režimom je 4WD, ktorý v podstate nepotrebuje komentár. Predné kolesá poháňa benzínový motor v spolupráci s predným elektromotorom, zadné zasa zadný elektromotor. Mnohým z vás asi napadne otázka, ako dlho funguje v režime 4WD, resp. čo sa stane, keď dôjde šťava v akumulátore, keďže zadné kolesá poháňa elektrina? Odpoveď je veľmi jednoduchá: funguje dovtedy, kým vám nedôjde benzín, pretože systém na jednej strane spotrebováva elektrickú energiu, no zároveň ju vyrába benzínovým motorom cez generátor elektrickej energie. A, samozrejme, vyrába ju aj pri uvoľnení plynu a brzdení. Skrátka, nestane sa vám, že po pár sto metroch máte zrazu „predohrabku“. Mimochodom, ani v režime 4WD nemáte full-time pohon všetkých štyroch kolies, ale elektronika umne variuje, kedy a koľko hnacej sily má poslať na ktorú nápravu.

Pohon 4WD funguje, až kým vám nedôjde benzín.

Dobre vedieť

Dodávam, že režim eSave je jediný, ktorý sa nevolí cez dedikovaný ovládač na stredovom tuneli, ale cez menu na dotykovom displeji a funguje vo všetkých troch režimoch – Hybrid, Šport aj 4WD. Nefunguje iba v režime Electric, čo je pochopiteľné. Cez displej si môžete nastaviť, či sa vám má vyrobiť, resp. uchovať elektrická energia na 10 km, 20 km alebo plná kapacita akumulátora. Vo všetkých režimoch je samozrejmosťou rekuperácia kinetickej energie. V režime D relatívne slabá, ale auto sa správa veľmi prirodzene – keď uvoľníte plyn, tak spomaľuje podobne ako bežné autá so spaľovacími motormi. V režime B je však rekuperácia omnoho intenzívnejšia, pričom tu funguje tzv. jednopedálové ovládanie. To znamená, že ako veľmi uvoľníte plyn, tak veľmi systém rekuperuje, a tak intenzívne auto spomaľuje. Odozva systému, resp. závislosť intenzity rekuperácie a uvoľnenia plynu je pocitovo veľmi nelineárna. V prvom momente nič a keď ešte trochu povolíte plyn, tak už s vami trhne dopredu. Medzi režimami D a B prechádzate veľmi jednoducho – ťuknutím do voliča prevodovky.

Ekonezmysel?

Patríte ku skeptikom a takéto autá považujete za ekonezmysel? Tak čítajte ďalej a strážte si sánku, aby vám nepadla. Celkový systémový výkon 300 koní, zrýchlenie z nuly na stovku za 5,9 sekundy a maximálna rýchlosť 240 km/h. Čo poviete? Dosť dobré, však? Navyše auto je po mechanickej stránke veľmi pevne postavené. Karoséria je tuhá, nekrúti sa, v interiéri nepočuť žiadne pazvuky. Podvozok je dobre vyvážený, nie je príliš tvrdý, nebúcha do karosérie. Akurát riadenie je gumové. Peugeot hrá s otvorenými kartami a nepriamo priznáva, že normovaná spotreba podľa NEDC a WLTP sú v prípade plug-in hybridov hausnumerá. Priznáva to tým spôsobom, že hovorí o dvoch spotrebách – podľa protokolu NEDC udáva spotrebu 1,5 l/100 km, no tá je na prvých 100 km, z ktorých auto na elektrinu urobí 65 km. V bežnom hybridnom režime udáva spotrebu 6,3 l/100 km a presne takú som dosiahol aj ja.

Čo treba uznať

  • Pokojná a upokojujúca jazda na elektrinu.

Čo nám chýbalo

  • Rýchlejšie nabíjanie.

Čo nás prekvapilo

  • Zrýchlenie pod 6 sekúnd, maximálna rýchlosť 240 km/h.

PEUGEOT 2008 GT Line – Slovo do bitky

 

Peugeot 3008 1,6 HYbrid4 300 k e-EAT8 GT Line

Cena (základ/test)                                          23 790/48 530 €

Záruka                                                            6 roky alebo 100 000 km, 8 rokov alebo 160 000 na akumulátor

Motor

  • preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 300 Nm pri 3 000 ot.min-1. Predný elektromotor: max. výkon 81 kW (110 k) pri 2 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 320 Nm pri 500 – 2 500 ot.min-1. Zadný elektromotor: max. výkon 83 kW (113 k) pri 2 500 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 166 Nm pri 0 – 4 760 ot.min-1. Najvyšší kombinovaný výkon 221 kW (300 k), najvyšší kombinovaný krútiaci moment 520 Nm. Emisie CO2 34 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 5,9 s, vmax=240 km/h, spotreba NEDC/test 1,5/6,3 l/100 km.

Konektivita a batožinový priestor

  • Bluetooth
  • Wi-fi
  • USB – áno
  • Zrkadlenie
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 520 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov