Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Volkswagen Arteon Shooting Brake – Má legitimitu?

Volkswagen Arteon Shooting Brake prináša do sveta kombíkov VW štýl – aj na úkor praktickej stránky veci. Má takéto kombi legitimitu?

Svet sa za ostatné roky zmenil na nepoznanie. Ľudia si už napríklad nekupujú SUV preto, lebo sa inak nedostanú na chatu, ale preto, aby demonštrovali svoj spoločenský status. A tak aj relatívne off-roadovo schopné SUV vymäkli. Rebrinový rám, tuhú zadnú nápravu, mechanickú uzávierku diferenciálu už esúvéčka nemajú. Zmenili sa aj kombíky. Už nemusia byť také praktické, nikto v nich nebude prevážať chladničku ani skriňu. Keby ste aj náhodou niečo veľké kupovali, tak vám to dovezú až domov. Objem a využiteľnosť kufra teda už nie sú také podstatné. Namiesto toho sa do popredia dostáva štýl. Isteže, nejaký ten objem kufra je žiaduci aj dnes, ale hlavné je, aby auto dobre vyzeralo. Bolo teda celkom logické, že keď sa z Passatu zrodil štýlový štvordverový fastback Arteon, tak je tu priestor aj na štýlové kombi – Arteon Shooting Brake.

Na prvom mieste je imidž

Keď sa obhliadneme do minulosti, najprv to bol Passat CC, potom iba CC a od roku 2017 Arteon. Shooting Brake prichádza s faceliftom ako druhá karosárska verzia Arteonu. Oba modely – Volkswagen Arteon aj Arteon Shooting Brake majú totožnú dĺžku (4 866 mm) a šírku (1 871 mm) karosérie, líšia sa len vo výške. Shooting Brake je kvôli odlišnému tvaru strechy o 19 mm vyšší – 1447 mm. Charakteristickým prvkom je mohutná kapota, ktorá obopína celú prednú časť a čiastočne prekrýva blatníky, ale aj široká maska s priečnymi lamelami a prenikavými LED svetlometmi. A je tu jedna výnimočnosť: druhá lišta masky chladiča, ktorá nadväzuje na denné svetlá je osvetlená tiež. V praxi to znamená, že svieti celá šírka auta. Mimochodom, keď som hovoril o prenikavých svetlometoch, tak som mal na mysli nielen to, že tak vyzerajú, ale aj to, že tak aj svietia. Náš testovaný model má totiž príplatkové adaptívne svetlá s množstvom inteligentných funkcií. Prepínajú medzi stretávacími a diaľkovými, upravujú svetelný kužeľ podľa toho, či jazdíte v meste, okresných cestách alebo na diaľnici, vykrývajú premávku, natáčajú sa do zákruty. A všetko to robia vynikajúco. Jazda s takýmito svetlami v noci je parádna. Silným charakterovým prvkom je aj linka pozdĺž celého auta, ktorá vizuálne pritláča objem karosérie k zemi. Spojler nad piatymi dverami nie je iba dizajnový prvok, ale vraj funkčný a vytvára prítlak. Eleganciu Arteonu Shooting Brake podčiarkujú bezrámové okná.

Viac pre pocit výnimočnosti  

Interiér pôsobí oveľa hodnotnejšie ako v pôvodnom, predfaceliftovanom, Arteone. V našom modeli máme napríklad drevené obklady. Podotýkam, že sú z pravého dreva eukalyptu, žiaden fejk. Priebežné lišty imitujúce výduchy naprieč celej šírky prístrojovej dosky zmizli. Výduchy sa na výšku zúžili, ale na šírku rozšírili. Zmizli aj analógové hodinky uprostred prístrojovej dosky. A na moje sklamanie, zmizlo aj hardvérové ovládanie klimatizácie. Namiesto toho je tu ovládanie cez dotykové plôšky. Áno funguje to rýchlo a jednoducho, pretože Volkswagen použil posúvačové ovládanie prostredníctvom dotykového slidera. Stačí sa dotknúť príslušnej plôšky a potiahnuť prst doprava alebo doľava. Veľmi efektívne a najmä veľmi rýchlo tak nastavíte žiadané otáčky ventilátora či teplotu. Klasika s hardvérovými otočnými ovládačmi a tlačidlami však fungovala ešte lepšie, pretože ste nemuseli sklápať zrak z vozovky. Správny otočný ovládač ste ľahko nahmatali. Chválim, že môžete nasmerovať temperovaný vzduch na všetky tri zóny súčasne – na okno, telo a nohy. To v mnohých prípadoch nie je možné. Ďalšia novinka: ambientné osvetlenie interiéru ponúka 30 farieb a vy si môžete nastaviť samostatne intenzitu osvetlenia v troch zónach – v priestore na nohy, v lištách vo dverách a lištách na prístrojovej doske.

Drevené obklady sú z pravého dreva eukalyptu, žiadna imitácia. 

Na výber sú tri systémy infotainmentu na báze stavebnice MIB3. Prvé dva – Ready2Discover (tu sa za navigáciu pripláca, nie je v sérii, preto „ready“) a Discover Media – majú uhlopriečku 8 palca, tretí, Discover Media Pro, má 9,2 palca. My máme Discover Media s 8 palcami. Dotykový displej funguje skvelo, má výbornú grafiku, dobré reakcie… Vynikajúcou funkciou je lišta, ktorú si môžete stiahnuť zhora a na ktorú si môžete uložiť vaše obľúbené alebo najčastejšie používané funkcie. Napríklad zmenu intenzity podsvietenia displejov. Mimochodom, aj prístrojový štít je sériovo digitálny – nazýva sa Digital Cockpit Pro, má 10,25 palcovú uhlopriečku (viac vám asi povie rozmer 26 cm) a cez tlačidlo View umožňuje, aby ste si zvolili tri základné zobrazenia.

Miesto pre každého

Volkswagen Arteon a Arteon Shooting Brake sú postavené na podlahovej platforme MQB s veľmi dlhým rázvorom osí náprav – až 2 840 mm, čo vytvára nesmierny vnútorný priestor. Pocit priestrannosti na predných sedadlách podporuje aj samotná prístrojová doska. Je totiž vysoko položená a  spolu s dobre tvarovaným stredovým panelom vytvára veľký priestor na nohy. Môžete sa tu rozvaliť ako tučný Američan. Sedadlá ergoComfort sú fajnové – široké, dobre tvarované, nastaviteľné v mnohých smeroch a vy si môžete nastaviť veľmi nízky posed. Alcantara a koža sú príjemné na dotyk, efektné na pohľad. Samozrejmosťou je vyhrievanie, ktoré nabieha rýchlo a na treťom stupni hreje veľmi silno. Veľkou zemnou je volant. Nový je nielen tvar, vďaka ktorému sa drží ešte lepšie ako doteraz, ale aj dotykové ovládacie plôšky na ramenách. Samotné plôšky dávajú haptickú spätnú väzbu. Aj na zadných sedadlách je miesta kráľovsky – aspoň čo sa týka priestoru na nohy. Ani nad hlavou to však nebude kritické, pokiaľ ste prestali rásť v správnom momente, resp. pokiaľ sa vo vašom rodokmeni nenachádza niekto ako Michael Jordan.  Mimochodom, Arteon Shooting Brake má oproti fastbacku Arteon vpredu o 11 mm viac miesta na hlavu a vzadu dokonca až o 48 mm. Kufor má v základnom usporiadaní 565 dm3, čo na pomery kombíkov nie je nič extra, vstupný otvor je malý a nakladacia hrana vysoko. Koho to však trápi? Bežné veci tam v pohode vmestíte a chladničku vám aj tak dovezú domov. Avšak pozor, užitočné zaťaženie je podľa výbavy až do 625 kg, takže síce Arteon Shooting Brake vyzerá štýlovo, rozhodne sa nezosype pri prvej príležitosti, keď manželku pustíte do shopping centra s bankomatovou kartou a dokonca ani pri prvej návšteve starých rodičov, ktorí vás nabalia množstvom zeleniny a ovocia.

Dva krát deNOx

Na výber máte benzínové, dieselové aj plug-in hybridný pohon, manuálne aj automatické (presnejšie povedané dvojspojkové robotizované) prevodovky a v spojení s niektorými motormi aj pohon všetkých štyroch kolies. My máme dieselový dvojliter TDI so 110 kW (150 k) a 360 Nm. Zaujímavosťou je technológia Twindosing, teda vstrekovanie AdBlue na dvoch miestach. Výsledkom je až o 80 % nižšia tvorba emisií NOX, ale keď si myslíte, že vám stúpne dvojnásobne aj spotreba AdBlue, tak vás upokojím. Vôbec nie. Tá totiž ostáva takmer na úrovni klasického systému SCR a vysvetlím prečo. AdBlue sa vstrekuje pred dva katalyzátory, ktoré sú vo výfukovom potrubí umiestnené za sebou, avšak s odstupom. Prvý je tesne za motorom, kde sa rýchlo zohreje. Preto tento katalyzátor funguje vo fáze zahrievania motora a pri nízkom zaťažení, keď výfukové plyny majú nízku teplotu. Postupom času, ako sa motora zahrieva, resp. ako zvyšujete zaťaženia motora, stúpa aj teplota výfukových plynov. Príliš vysoká teplota výfukových plynov však redukcii NOX neprospieva. A tu nastupuje druhý katalyzátor. Ten je umiestnený ďalej po prúde výfukových plynov – až pod podlahou vozidla. Tu je už teplota výfukových plynov zhruba o 100 stupňov Celzia nižšia, pri vysokom zaťažení motora však akurátna pre  efektívnu činnosť SCR. Pri vysokej záťaži motora totiž výfukové plyny opúšťajú spaľovacie komory príliš horúce na to, aby mohol efektívne fungovať prvý SCR katalyzátor. V praxi teda (zjednodušene povedané) funguje v podstate raz prvý, raz druhý SCR katalyzátor, preto je spotreba AdBlue iba o málo vyššia ako pri systéme s jedným SCR katalyzátorom. Samotný motor je typický VW agregát. Má špecifický zvuk, silný záťah a nepochopiteľne nízku spotrebu. Na voľnobehu je jeho akustický prejav trochu drsnejší, ako majú dnes najlepšie dieselové motory tejto objemovej kategórie, ale počas bežnej jazdy ho už vlastne ani nevnímate. Jednak sa totiž jeho zvuk umravní a jednak je výborne odhlučnený. Po prekonaní turbodiery ťahá s obrovskou chuťou a v prípade potreby ide až ku 4 700 ot.min-1 a až do tejto hranice nijako výrazne nevädne.

 Vo svetle podmienok testu znie spotreba 5,7 l/100 km ako „hausnumero“, ale je pravdivá.

Napriek tomu, že motor bol v čase preberania na test úplne surový a aj napriek tomu, že som s Arteonom Shooting Brake jazdil bez najmenšej snahy šetriť palivo, priemerná spotreba bola iba 5,7 l/100 km. Pri takejto veľkosti auta a za týchto okolností mi tá hodnota prípade ako falšovanie údajov. Ale nie, taká je pravda. Motor spolupracuje so sedemstupňovou DSG prevodovkou, ktorá ho podtáča, a to je pre mňa veľká chyba. Viem, nižšie otáčky znamenajú v rovine teórie nižšiu spotrebu, no som presvedčený o tom, že príliš nízke otáčky nerobia dobre motoru. Samozrejmosťou je športový režim, aj manuálne radenie – buď priamo voličom alebo pádlami pod volantom.

Potvrdzuje optiku

Podvozok je presne taký, ako Volkswagen Arteon Shooting Brake vyzerá navonok – vyzerá pohodlne na dlhé cesty, ale zároveň dynamicky v serpentínach. Na hladkých cestách a dlhých nerovnostiach je podvozok krásne ladný. Vedel by som si s ním predstaviť jazdu pod Etnu a odtiaľ sa vydať za polárnou žiarou. Zároveň má v sebe podvozok DNA športového kupé. Je totiž nesmierne sebavedomý, k čomu svojim spôsobom prispieva aj nízke ťažisko auta a dlhý rázvor osí náprav. Na riadenie reaguje dobre, v zákrutách sa karoséria nakláňa málo. Podvozok je pritom typický Volkswagen v tom zmysle, že aj nie veľmi zdatný vodič s ním dokáže byť veľmi rýchly. Rieši a odpúšťa vaše chyby. Všetko by bolo geniálne, keby na krátkych nerovnostiach nevyplávala na povrch tuhosť podvozka. Krátke nerovnosti – je jedno či sú to rolety alebo špáry, prípadne výtlky s ostrými hranami – totiž nedokáže tak pekne odfiltrovať akoby som si želal. Najmä zadná náprava sa s takýmto typom nerovností nedokáže vysporiadať. Niežeby nerovnosti búchali do karosérie, no akustiky nie sú pekne mäkko odfiltrované.

Bezpečnosť

Už v druhom stupni výbavy máte adaptívny tempomat s aktívnym vedením v jazdnom pruhu, kameru na čítanie dopravných značiek a navigáciu, ktoré spolu vytvárajú systém čiastočne autonómnej jazdy Travel Assist a Traffic Jam Assist. Travel Assist dokáže viesť vozidlo krásne v jazdnom pruhu, aj zákruty s väčším oblúkom vyberie, ale musíte mať ruky na volante. Riadiaca jednotka upravuje rýchlosť auta nielen v závislosti od vami želanej hodnoty a rýchlosti auta pred vami, ale aj v závislosti od údajov navigácie (oblúk zákruty, kruhový objazd, začiatok či koniec obce, križovatka…) a údajov kamery čítajúcej dopravné značky. Mimochodom, kruhový objazd prejde normálnou rýchlosťou, nie ustráchanou.

Rôzne tváre

Volkswagen Arteon Shooting Brake je auto mnohých tvárí. V jednej sa prezentuje ako priestranné a najmä štýlové rodinné kombi, v druhej ako reprezentatívna limuzína (nie síce karosériou, ale veď dneska sa za kombi, najmä takéto štýlové nikto nehanbí), v ďalšej ako rýchle presúvadlo na dlhé služobné cesty a v inej ako auto pre človeka s aktívnym životným štýlom… Vyberte si ako ho chcete využívať. Odpoveď na otázku z úvodu, či má takéto kombi legitimitu je teda jasná. Rozhodne má a ja som nesmierne rád, že takéto autá existujú!

 

Čo treba uznať

  • Skvelé adaptívne svetlá s množstvom inteligentných funkcií.

Čo nám chýbalo

  • Pôvodné mechanické ovládanie klimatizácie.

Čo nás prekvapilo

  • Volič prevodovky je klasický.

Minitest: Volkswagen Arteon je Gran Turismo ako lusk

Volkswagen Arteon Shooting Brake 2,0 TDI EVO 150 k 7DSG Elegance

Cena (základ/test)                                                        34 680/45 860 €

Záruka                                                                                2 roky bez obmedzenia km

Motor

  • Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 968 cm3, max. výkon 110 kW (150 k) pri n. u., max. krútiaci moment 360 Nm pri 1 600 – 2 750 ot.min-1. Emisie CO2 128 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za n. u., vmax=216 km/h, spotreba WLTP/test 4,9/5,7 l/100 km. 

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – áno
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,0
  • Batožinový priestor: 565 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov