Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

SSC Tuatara: Nový kráľ rýchlosti, magická hranica 500 km/h je prekonaná!

Najrýchlejším produkčným automobilom na svete už nie je Bugatti Chiron. Kráľ je mŕtvy, nech žije nový kráľ! Supešportiak Tuatara od spoločnosti SSC North America s výkonom 1750 koní (cca 1305 kW) na diaľnici State Route 160 neďaleko Las Vegas vyvinul neuveriteľnú maximálnu rýchlosť 533 km/h!

S rýchlosťou pozoruhodných 407 km/h bol kedysi dávno Bugatti Veyron najrýchlejším produkčným vozidlom na našej planéte. Len o päť kilometrov rýchlejšie potom jazdil automobil SSC Ultimate Aero. Lenže to už je dobrých 13 rokoch a práve tieto rekordné zápisy prepísala severoamerická automobilka svojim najnovším modelom Tuatara. Video z tohoto oficiálneho merania zatiaľ nie je k dispozícii, ale určitú výpovednú hodnotu poskytuje aj záznam s reakciami spolujazdca na nadpozemské zrýchlenie (pozri video).

Tuatara prevzala oficiálny štatút najrýchlejšieho produkčného vozidla v nevadskej púšti 10. októbra, keď za volantom sedel 29-ročný britský profesionálny jazdec Oliver Webb. Agregát, ktorý vyvinula spoločnosť Nelson Racing Engines dosahuje výkon 1370 koní pri použití amerického 91 oktánového benzínu a 1750 koní s palivom E85 (bioetanol). Suchá hmotnosť aerodynamického športové vozidla je pritom „len“ 1250 kg, avšak model pripravený prekonávať rekordné maximá a prepisovať históriu je ťažký odhadom 1,4 tony.

Rodák z Manchestru dosiahol na vozidle SSC Tuatara rýchlosť 301,07 mph (484,53 km/h) v jednom smere a 331,15 mph (532,93 km/h) v druhom, z priemeru oboch údajov vzniklo nové rekordné maximum 316,11 mph (508,73 km/h). Superšpotiak SSC Tuatara tak prekonal hneď tri rekordné zápisy. Najrýchlejšie „preletel“ míľu na verejnej cestnej komunikácii (313,12 mph/503,92 km/h), na konte má aj najrýchlejšie odjazdený kilometer na verejnej ceste (321,35 mph, 517,16 km/h) a najvyššiu dosiahnutú rýchlosť na verejnej ceste. (331,15 mph/532,93 km/h).

SSC Tuatara má na superšportiak netradične nízky koeficient aerodynamického odporu, ktorého hodnota je len Cx=0,279. V prípade rýchlych vozidiel býva koeficient zvyčajne vyšší kvôli prítlaku a bežné autá ho majú nezriedka nižší. Nového rekordmana poháňa 5,9-litrový motor V8 a krútiaci moment sa prenáša na zadné kolesá pomocou sedemstupňovej manuálnej prevodovky. Profesionálny jazdec Webb tvrdí, že s rýchlosťou nebol veľký problém a auto by jazdilo ešte rýchlejšie. Posledných 20 mph (32 km/h) z 500 na 532 km/h vozidlu zabralo len 5 sekúnd. Motor by to teda ešte utiahol, problémy ale začal robiť vietor.

Výroba „štvorkolesového blesku“ od spoločnosti SSC North America je limitovaná na rovných sto exemplárov. Základná cena šuperšportiaku SSC Tuatara vo výške 1,6 milióna amerických dolárov (1,346.460 eur) sa vzhľadom na výkon vozidla dá v podstate akceptovať. Bez problémov však táto vstupná čiastka narastie na 1,9 milióna dolárov (1,598.922 eur), pokiaľ si priplatíte za okruhový High Downforce Track Pack. Avšak v tomto prípade už nie je možné počítať s maximálnou rýchlosťou presahujúcou 500 km/h vplyvom zvýšeného odporu za účelom aerodynamickej priliehavosti.

VEDELI STE, ŽE?
Tuatara alebo tiež po slovensky hatéria, je endemický plaz žijúci len na území Nového Zélandu, ktorý sa vyčlenil od ostatných plazov pred viac než 250 miliónmi rokov. Dokonca má na chrbtovej časti pozdĺž chrbtice malé ostne, takže ide prakticky o takého moderného minidinosaura.
Tento druh plazov z čeľade Sphenodontidae bol najviac rozšírený v druhohorách. Patrí teda medzi žijúce fosílie. Domorodé meno má pôvod v starej maorijčine, pričom tuatara znamená „nesúca šípy“, a značí radu špicatých šupín, ktoré má hatéria na chrbte. Na niekoľkých ostrovoch okolo Nového Zélandu je prísne chránená a počet žijúcich jedincov sa odhaduje na asi 50.000.

-jj-, zdroj a foto: SSC North America a wikipedia

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov