Honda Jazz – Revolucionár
Honda Jazz si ponechala všetky pozitíva predošlých generácií, je však omnoho sofistikovanejšia.
V čase príchodu na trh v roku 2001 urobil Jazz doslova dieru do sveta, a to hneď dvoma vecami – poňatím karosérie, ktorá sa ponášala na malé MPV, z čoho plynul veľký vnútorný priestor a tzv. magickými sedadlami vzadu, ktoré poskytovali dovtedy nevídanú variabilitu. Zadné sedadlá totiž bolo možné sklopiť do podlahy a vyklopiť dohora. V prvom prípade vznikol priestor na prevoz väčších vecí, v druhom zasa na prevoz vyšších predmetov medzi sedadlami – skrinky, izbovej kvetiny v kvetináči, menšieho bicykla… Treťou – pred očami a vnímaním vodiča utajenou – revolučnou vecou, ktorá však aktívne prispela k priestrannosti aj variabilite interiéru, bolo umiestnenie nádrže pod prednými sedadlami. Všetkým trom revolučným prvkom ostala verná aj práve prichádzajúca štvrtá generácia Jazzu, čo je dobré. Ešte lepšie je, že vo všetkom ostatnom postúpila ďalej.
Digitalizovaný
Z pozície vodiča som oceňoval výborný posed za volantom a celkom nové sedadlá, ktoré sú mi akurátne – veľkosťou, tvarom, tuhosťou výplne aj vedením tela. Navyše sú vyhrievané. V testovanej verzii je plastový volant. Všade okolo je množstvo odkladacích priestorov – pod lakťovou opierkou, na stredovom tuneli, pred voličom prevodovky, vo dverách, v rohoch prístrojovej dosky a dve pred spolujazdcom. Uprostred prístrojovej dosky sa nachádza 9-palcový dotykový displej informačného a multimediálneho systému. Ako boli displeje v Honde doteraz zlé, taký je tento nový displej dobrý. Je citlivý na dotyk, má rýchlu odozvu, peknú grafiku, logické menu, virtuálne tlačidlá sú veľké… Akoby ho ani nerobili tí istí ľudia. V testovanom modeli síce nebola navigácia, ale zrkadlil som ju z vlastného mobilu. Navyše s podporou zadávania hlasových príkazov. Mimochodom, zrkadlenie bude fungovať aj bezdrôtovo. Budíky nahradil 7-palcový digitálny displej. Honda konečne zapracovala aj na ovládaní palubného počítača, ktoré je teraz logické a intuitívne. Vo svete digitálnej techniky chválim, že všetky dôležité funkcie ovládate priamo hardvérovými tlačidlami alebo ovládačmi. Dokonca aj vedľa dotykového displeja sú priame ovládače hlasitosti, návratu domov, kroku späť, preskočenia skladby či posun rádiostanice. Škoda len, že klimatizácia neumožňuje nasmerovať temperovaný vzduch na všetky tri zóny naraz. Tenké A-stĺpiky zlepšujú výhľad z vozidla šikmo vpred a keby náhodou vodič niečo nezbadal, tak má v talóne kvantum asistenčných systémov. Dodávam, že k veľkému a variabilnému priestoru vzadu a k praktickému využitiu magických sedadiel patrí aj takmer 90-stupňové otvorenie zadných dverí.
Magické sedadlá poskytujú nebývalú variabilitu.
Hybrid inak
Na pohon slúži jediná alternatíva – hybridný systém, ktorý však funguje celkom inak ako bežné hybridy. Prioritným zdrojom hnacej sily na kolesá je elektromotor s 80 kW. 1,5-litrový benzínový motor slúži cez generátor prioritne na výrobu elektrickej energie a do pohonu kolies sa zapája len vo výnimočných prípadoch. Vtedy, keď pracuje v optimálnych otáčkach. Honda si dala záležať na tom, aby čo najviac potlačila vysávačový efekt. Vnímate ho len pri akcelerácii pod plným zaťažením. Celý systém pracuje veľmi kultivovane a úsporne. Nezanedbateľnou výhodou Jazzu je, že má automatickú prevodovku sériovo – hoci v skutočnosti nejde o prevodovku v klasickom poňatí. Jazz je mechanicky poctivo postavený. Má pevnú karosériu, podvozok je geniálne vyvážený… Auto sa v zákrutách nenakláňa príliš silno, pekne drží stopu a ani rýchle zmeny ho nerozhádžu, ale nevnímate ho nepríjemne tvrdo. O to viac, že fantasticky filtruje prenos nerovností do karosérie. Jazz je skrátka výborné malé rodinné auto, resp. druhé auto do rodiny.
Stručne
Čo treba uznať
- Veľkosť a variabilita interiéru, magické sedadlá.
Čo nám chýbalo
- Nasmerovanie temperovaného vzduchu na všetky tri zóny.
Čo nás prekvapilo
- Výborný multimediálny systém.
Honda Jazz 1,5 i-MMD Elegance
Cena (základ/test) 19 590/21 250 €
Záruka 3 roky alebo 100 000 km, 5 rokov alebo 100 000 km na komponenty systému i-MMD
Motor
- Atmosférický zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 498 cm3, max. výkon 72 kW (98 k) pri 5 500 – 6 400 ot.min-1, max. krútiaci moment 131 Nm pri 4 500 – 5 000 ot.min-1. Synchrónny elektromotor, max. výkon 80 kW (109 k) pri n. u. ot.min-1, max. krútiaci moment 253 Nm pri n. u. ot.min-1 . Emisie CO2 84 g/km.
Jazdné výkony
- 0 – 100 km/h za 9,4 s, vmax=175 km/h, spotreba WLTP/test 3,6/4,4 l/100 km.
Ikonky
- Bluetooth – áno
- Wi-fi – áno
- AUX/USB – nie/áno
- Zrkadlenie – áno
- Uhlopriečka: 9,0
- Batožinový priestor: 304 dm3
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov