Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

Mercedes-Benz EQV 300 – Minimum a maximum

Mercedes-Benz EQV 300. Nulové emisie, minimálne prevádzkové náklady, maximálna inteligencia, maximálne pohodlie, maximálna variabilita.

Komu by sa nepáčilo spojenie, aké som načrtol v perexe tohto článku? V Mercedese-Benz EQV ho môžete mať.

Nulové emisie

Začnem nulovými emisiami, to je najjednoduchšie. EQV je čisto elektrická verzia triedy V. Na pohon slúži elektromotor na prednej náprave s trvalým výkonom 70 kW, špičkovým, dokonca 150 kW a krútiacim momentom 362 Nm. A ten nemá žiadne priame emisie – CO2, pevné častice, nespálené uhľovodíky ani NOx. Skrátka nič. O elektromobiloch sa hovorí, že sú tiché. Sú tiché, ale nie sú bezhlučné. Aj elektromotor má nejaký zvuk. Model EQV však patrí v rámci elektromobilov k najtichším. Overil som si to na prezentačných jazdách v okolí nádherného mesta Melk plného kultúrnych a historických pamiatok. Záťah elektromotora je silný, ale možno som od 150 kW čakal viac. To asi ani nie je cieľom tohto auta. Žiaden zákazník, ktorý sa v takomto aute vezie, predsa nechce, aby mu cestou prišlo zle. Naopak, chce sa prepravovať čo najpokojnejšie a to aj EQV robí. Má totiž tichý a absolútne plynulý záťah bez akýchkoľvek trhaní. K dispozícii má 4 jazdné režimy. Štandardný C je orientovaný na najvyšší komfort, E zasa na vyváženú rovnováhu medzi pohodlím a dojazdom. V režime E hovoríme o dobrom vyhrievaní a chladení kabíny, o znížení výkonu na 100 kW (pri kick-downe 150 kW) a krútiaceho momentu na 293 Nm. Tretím je E+ orientovaný na maximálny dojazd. Vyhrievanie a klimatizácia kabíny sú obmedzené, výkon motora znížený na 80 kW (150 kW pri kick-downe) a 293 Nm. Režim S je zameraný na dynamiku jazdy a rýchlu odozvu motora na plyn, pričom ani výkon vykurovacej a klimatizačnej sústavy nie je neobmedzený. Samotný motor je napájaný z lítiovo-iónového akumulátora spod podlahy karosérie. Využiteľná kapacita 90 kWh poskytuje dojazd vo WLTP až 357 km. Akumulátor možno nabíjať z konektora Mennekes alebo CCS. Čo je úžasné, najvyšší nabíjací výkon je 110 kW. Jasné, iba v prvej fáze nabíjania, ale aj potom je výkon vyšší ako obvykle. Vďaka tomu je nabíjací čas extrémne krátky – z 10 na 80 % kapacity nabijete akumulátor za 45 minút. To je super pre shuttle servisy, ktoré vozia ľudí na letisko a z letiska. Jedinou chybičkou krásy z môjho pohľadu je umiestnenie konektora v ľavom rohu predného nárazníka. Mimochodom, umiestnenie akumulátora pod podlahou prispieva ku skvelej stabilite auta. Pravda, vysokú hmotnosť danú akumulátorom pneumatiky v zákrutách cítia.

Minimálne náklady

Budem pokračovať minimálnymi prevádzkovými nákladmi. Pri správnom balíku služieb od dodávateľa elektrickej energie môžu byť náklady na kilometer výrazne nižšie ako pri klasickej triede V. Okrem toho ušetríte na servise. Elektromotor nepotrebuje výmenu oleja… Ušetríte aj na servise bŕzd, pretože pri rozumnej jazde budete brzdiť s využívaním rekuperácie. Mercedes-Benz EQV ponúka 5 režimov rekuperácie, medzi ktorými prepínate pádielkami pod volantom. Začnem inteligentnou rekuperáciou D Auto, ktorú aktivujete podržaním pravého alebo ľavého pádielka na 2 sekundy. V tomto režime auto mení intenzitu rekuperácie podľa údajov kamery, navigácie a čítania dopravných značiek. Ak je pred autom voľno a nie sú obmedzenia, tak po uvoľnení plynu bude EQV rolovať navoľno, teda bez rekuperácie. Ak je pred vami iné auto, intenzitu rekuperácie prispôsobí rozdielu rýchlosti medzi vami a autom pred vami. Podobne napríklad, keď pri vjazde do obce včas  pustíte plyn, systém začne rekuperovať tak, aby ste do obce došli rýchlosťou okolo 50 km/h. K dispozícii máte aj tri vlastné stupne rekuperácie D, D – a D – -. V každom stupni funguje jednopedálové ovládanie. To znamená, že keď sa vám nepozdáva intenzita rekuperácie, resp. Spomalenie, stačí jemne stlačiť plynový pedál. Piatym stupňom je vlastne rolovanie navoľno, v režime D auto po uvoľnení plynu roluje bez rekuperácie. Nezávisle od toho, či má pred sebou auto alebo nie. Tu totiž hovoríme už o manuálnom ovládaní rekuperácie.

Maximálna inteligencia

Pod pojmom maximálna inteligencia rozumiem množstvo vychytávok spojených s elektrickým pohonom, ktoré má EQV. Napríklad, že akčný rádius vypočítava podľa všetkých dostupných informácií vrátane hustoty premávky a topografie terénu. Alebo tiež v tom, že keď si do navigácie zadáte niekoľko prejazdových bodov, tak vám ku každému vypíše okrem vzdialenosti a času príchodu aj kapacitu akumulátora, akú tam budete mať. Alebo keď do navigácie zadáte cieľ mimo akčného rádiusu, systém vám automaticky ponúkne medzizastávku na nabíjanie. Samozrejme, s odporúčaným časom, aký by ste tam mali stráviť na dobitie akumulátora, aby ste došli do cieľa. Pod maximálnu inteligenciu patrí aj to, že keď auto vie, že sa ide nabíjať, tak pár minút pred príchodom na nabíjaciu stanicu začne pripravovať akumulátor, aby sa hneď od prvého momentu napojenia mohol nabíjať maximálnym výkonom. Pre nabíjanie vysokým výkonom totiž musí mať akumulátor určitú teplotu. Rozumnou vecičkou je aj informácia o tom, koľko vzala zo spotreby klimatizácia, resp. vyhrievanie kabíny a koľko ostatné spotrebiče. To všetko môžete sledovať na displeji multimediálneho systému MUBX. Prirodzene, ani zďaleka to nie je všetko, čo EQV dokáže. Avšak inteligentné je aj to, že Mercedes-Benz ponúka nabíjaciu kartu Mercedes me Charge, s ktorou môžete nabíjať u rôznych poskytovateľov elektrickej energie – napríklad na nabíjacích staniciach IONITY – a v rôznych krajinách.

Maximálne pohodlie

Trieda V je symbolom pohodlia a EQV je na rovnakej úrovni. Vďaka podstate elektrického pohonu – tichý, kontinuálne hladký záťah motora – dokonca ešte vyššie. Pod pohodlím rozumiem celý „balík“ auta – od priestorovej ponuky v každom smere a pre každého člena posádky cez kvalitné materiály, vysokú výbavu, vrátane prémiového audiosystému, až po komfortný podvozok, zvlášť v prípade vzduchového podvozka Airmatic, ktorým bol vybavený aj môj skúšaný exemplár EQV. A k pohodliu cestovania patrí aj pokoj na duši, ktorý vám dodáva vedomie, že sedíte v jednom z najbezpečnejších áut triedy na cestách. V prípade kritickej situácie vám pomôže celý rad asistenčných systémov a ak dôjde ku kolízii, tak v Mercedese máte najvyššiu pravdepodobnosť prežitia (over si Euro NCAP). Skrátka cestovanie prvou triedou.

Maximálna variabilita

Podobne ako každé vozidlo triedy V, aj EQV poskytuje nesmiernu variabilitu konfigurácie pri kúpe. Aj v EQV môžete mať takmer všetko to, čo v triede V. Týka sa to dvoch verzií karosérie – Lang a Extra Lang. Prvá má rázvor osí náprav 3 200 mm a dĺžku karosérie 5 140 mm, druhá 3 430 mm, resp. 5 370 mm. Kompaktnú verziu s rázvorom 3 200 mm a dĺžkou karosérie 4 895 mm nemôžete mať. Týka sa to konfigurácie sedadiel – od 6 po 8 vrátane konferenčnej verzie. Týka sa to výbavy atď. Jediné, čoho sa to netýka, je pohon všetkých štyroch kolies. To v modeli EQV nemôžete mať. A variabilita sa týka aj možnosti posúvať, sklápať a vyberať sedadlá podľa potrieb.

Alternatíva

Mercedes-Benz EQV nie je plnohodnotná náhrada za triedu V. Je však rozšírením jeho ponuky a pre mnohých klientov aj veľmi zaujímavým rozšírením ponuky. Napríklad pre shuttle servisy, ktoré vozia ľudí z Bratislavy na letisko do Viedne, či hotelové shuttle servisy, ktoré vozia ľudí na krátke vzdialenosti – z letiska do hotela, prípadne po meste…

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov