Rolls-Royce: Nová vizuálna identita značky
Na luxusné vozidlá zameraná automobilka Rolls-Royce Motor Cars má novú vizuálnu identitu vrátane loga a symbolu. Premyslený minimalistický dizajnérsky jazyk teraz hovorí modernejšou rečou.
Premenou prešlo nielen logo Rolls-Royce, ale tiež typografia a slávny ornament Spirit of Ecstasy. Všetko viedlo ku zjednodušeniu a veľmi efektnému líniovému stvárneniu. Identitu pripravilo slávne designérske štúdio Pentagram. Nová identita je tak ďalším krokom značky Rolls-Royce na ceste od čisto automobilového výrobcu k poskytovateľovi luxusu – House of Luxury
„Vezmite to najlepšie, čo existuje, a urobte to ešte lepším!“ Od tej doby, čo tieto slová vyslovil spoluzakladateľ značky – sir Henry Royce, prešiel Rolls-Royce evolučnou zmenou od tvorcu „Najlepšieho automobilu na svete“ až po predného svetového poskytovateľa prvotriedneho luxusu; my tomu hovoríme, že sme „House of Luxury“. Výrobky tejto spoločnosti sú dnes považované za exemplárne príklady dokonalého remeselného spracovania, vytvorené z najlepších materiálov a s majstrovskými schopnosťami svojich tvorcov.
Pritom značka ako taká a jej svetoznámy symbol – soška Spirit of Ecstasy – sa stali ikonami toho najlepšieho vo svojej oblasti. Rolls-Royce je teda skutočným synonymom luxusu. Značka Rolls-Royce prešla v posledných rokoch väčším počtom zmien, než pamätá jej vyhlásená minulosť. Portfólio vozidiel Rolls-Royce sa rozrástlo na päť modelov, pričom každý z nich má svoj vlastný jedinečný charakter.
Navyše, takmer každý automobil vyrobený v sídle spoločnosti v Goodwoode v kniežatstve West Sussex vznikol na objednávku v rámci programu Bespoke, ktorý ho prispôsobí požiadavkám na životný štýl rozmanitých náročných zákazníkov. Predstavenie série Black Badge, alter ega značky, splnilo požiadavky podskupiny týchto klientov a prinieslo odpoveď na ich požiadavky po vyhranenejšom prevedení automobilov Rolls-Royce.
V takom prevedení, ktoré v sebe nesie energickú a dominantnú osobnosť. S takou voľbou nie je divu, že priemerný vek klientely značky sa výrazne znížil – na 43 rokov. „So zvyšujúcou sa digitalizáciou značky nastáva ten pravý okamžik, aby vizuálny jazyk spoločnosti odrážal naše postavenie prednej svetovej luxusnej značky. Vydali sme sa na fascinujúcu cestu modernizácie identity našej značky s cieľom reflektovať zmeny v našom modelovom portfóliu, v zložení skupiny našich klientov, ich životnom štýle a luxusnom svete, v ktorom žijú,“ uviedol Torsten Müller-Ötvös, výkonný šéf Rolls-Royce.
Značka Rolls-Royce angažovala Marianu Willerovú – partnera Pentagramu, multidisciplinárneho designového štúdia , aby vytvorila novú identitu značky, ktorá dokáže presiahnuť zákonitosti fungovania značky ako výrobcu „najlepšieho automobilu na svete“. Nová identita má súčasne pojať impozantnosť značky a jej postavenie ako skutočného svetového poskytovateľa luxusu – House of Luxury. Identitu navrhli tak, aby zaujala novú skupinu klientov a všetko, čo predstavujú, a to ako digitálne, tak fyzicky.
Štúdio Pentagram sa pustilo do dôkladného skúmania značky Rolls-Royce. Vrátane ich nových aj starých výrobkov, jej dizajnového étosu, designérov, či predmetov, ktoré sú pre ňu posvätné. Predmetom skúmania bol aj jedinečný a nadštandardný vzťah, ktorý britská automobilka udržuje so svojimi zákazníkmi. Strávili čas vo výrobe a snažili sa pochopiť podstatu programu Bespoke a jeho dôležitosť pre vznik súčasnej podoby značky Rolls-Royce.
„Veľmi skoro sa ukázalo, že značka Rolls-Royce sa postupne premenila z automobilového výrobcu na prominentného hráča vo svete luxusu. Pre nás bolo zásadné zaistiť, aby nová identita značky v sebe tento posun odrážala. Museli sme Rolls-Royce predstaviť pokrokovým, sviežim a odpovedajúcim spôsobom, oslovujúcim nové publikum, ktorý však súčasne ctí verných klientov značky,“ prezradila Willerová.
Willerová sa podarilo zachytiť zmenu vizuálnej podoby značky z úplne novej perspektívy. „Nepochádzam z automobilového prostredia. Táto výhoda mi poskytla príležitosť nazerať na značku Rolls-Royce ako na výrobcu luxusných produktov. Mojim cieľom bolo posilniť luxus značky Rolls-Royce a zároveň jej ponúknuť možnosti, ako vizuálne osloviť mladších a stále rozmanitejších zákazníkov,“ dodala Willerová.
Spirit of Ecstasy
Soška Spirit of Ecstasy je okamžite rozpoznateľnou, modernou ikonou britského luxusu. Od roku 1911 zdobí prednú časť automobilov Rolls-Royce a dodnes zostáva jedným zo svetovo najznámejších symbolov, stelesňujúcich krásu, luxus, technické majstrovstvo, štýl a dokonalosť. Soška Spirit of Ecstasy teraz v rámci identity značky získa väčší význam. Zatiaľ soška, ktorá v tichej ladnosti vedie každý automobil, zostáva nezmenená. Používanie tejto tajomnej figúrky sa vyvinulo do podoby ilustrácie – takej, ktorá sa nestratí v dnešnom virtuálnom svete.
Pôvodnú figúrku navrhol a zhmotnil britský umelec Charles Sykes. Na počesť tejto historickej udalosti štúdio Pentagram poverilo Chrisa Mitchella, predného ilustrátora ikon značky a jej identity, aby navrhol destilovanú podobu ikonickej sošky. Chris, ktorý sa úzko držal smeru štúdia Pentagram a vychádzal z tichej sily a vodcovskej povahy sošky, venoval veľkú pozornosť jej proporciám, ktoré skrývajú silu a energiu, vďaka ktorej ju je možné považovať súčasne za krehkú a pokornú.
Ak je vyobrazená v dvojrozmernej podobe, jej smer sa zmenil zľava doprava, smelo čeliaci budúcnosti a odrážajúci značku samotnú. „Použitie Spirit of Esctasy je symbolom posunu vyznenia značky z automobilového kontextu smerom k lifestylovému. Táto soška predstavuje vo svete luxusu prestížnu kvalitu. Jej použitím ako stredobodu vizuálneho jazyka môže byť soška Spirit of Ecstasy interpretovaná ako múza celej značky, a nielen automobilov ako takých,“ vysvetlila Willerová.
Farebné prevedenie
Pri výbere palety farieb pre novú identitu značky sa dizajnérsky tím Pentagramu zo začiatku zameral na produkty spoločnosti. Sýte hnedé odtiene dreva a grafitovo sfarbené technické vlákna doplňovali pestrú škálu koží Rolls-Royce. Hoci verné svojmu remeselnému pôvodu, hnedé a bridlicové odtiene zväzovali identitu značky s minulosťou. Cieľom bolo nájsť expresívnejšiu, luxusnejšiu paletu farieb, takú, ktorá sa bude páčiť pokrokovo zmýšľajúcim ženským aj mužským klientom. Štúdio Pentagram zaujali fialové farby, najmä tie s hlbokým a impozantným odtieňom.
V prírode sa vzácne vyskytujúca fialová farba s koreňmi v mytológií, umení, zbožnosti a kráľovskej majestátnosti vždy predstavovala bohatstvo a moc. Farba s názvom Purple Spirit, odkazujúca na sošku Spirit of Ecstasy, bude raziť cestu budúcemu pojatiu luxusu tým, že sa stane unikátnou farbou značky Rolls-Royce. Túto farbu doplní metalízová farba Rose Gold. Tento elegantný a moderný odtieň bude vyhradený pre dlhodobo trvanlivé predmety. Okrem týchto hlavných farebných tónoch bude použitá tiež pestrejšia paleta výrazných farieb.
Čierne pojatie, ktoré je typické pre automobily z kolekcie Rolls-Royce Black Badge, teraz naruší množstvo farieb. Tie odrážajú špecifikáciu každého vozidla pri jeho predstavení, čo ilustruje odvážnu povahu ich jedinečné charakteru. „Farba Purple Spirit má hlboký a silný tón. Je to moderná farba, ktorá evokuje konotácie temnej a majestátnej noci. Má energiu vyvolávajúcu emócie s myšlienkami na silu a túžbu – tón, ktorý je vhodný pre fascinujúcu veľkosť. Túto farbu doplní kontrastný odtieň Rose Gold, ktorý dodá tlačeným materiálom značky eleganciu a pôvab,“ uviedol Sami Coultas, dizajnér oddelenia Bespoke Colour and Trim.
Logotyp/znak
Logotyp značky je nadčasovým výrazom skutočného luxusu. Logo predstavujúce počiatočné písmena zakladateľov značky, pánov Rollse a Royce, je po celej našej planéte známe ako symbol technickej dokonalosti a maximálneho ľudského úsilia. Nie je preto žiadnym prekvapením, že tento slávny signifiant zostáva v nezmenenej podobe. Svoju pôvodnú podobu si zachoval tiež monogram, ktorý ale zároveň nahrádza znak v rámčeku. Súčasne nápis „Rolls-Royce Motor Cars“ nad vchodovými dverami značky označili odborníci ako príliš korporatívny a nereprezentatívny pre postavenie značky ako poskytovateľa luxusu.
Zástupcovia designérskeho štúdia Pentagram v archívoch značky z 30. rokov minulého storočia objavili špeciálnu typografii a ako základ nového nápisu použili štýl art deco, odpovedajúci modernej značke Rolls-Royce. Spojenie „Motor Cars“ je kratšie, pričom dôraz kládli na spojenie Rolls-Royce, pretože toto meno má teraz výrazne širší vplyv tiež mimo automobilový priemysel. Nápis je tak vzhľadovo omnoho uhladenejší a stelesňuje tichú silu súčasných automobilov značky Rolls-Royce.
Písmo a Spirit of Ecstasy Expression
Pri hľadaní toho správneho písma, ktoré stelesňuje luxus, bez toho aby bolo zjavne a gýčovo ozdobné, preskúmal dizajnový tím Pentagramu mnoho typov. Verili, že písmo musí tiež zobrazovať súvislosť s bohatou históriou. Zvolené písmo Riviera Nights pochádza z rovnakej rodiny ako písmo „Gil Sans Alt“, ktoré značka používala už skôr. Avšak niektoré písmena má dodatočne upravené a jemne skosené. Súčasne návrhári vytvorili úplne nové vizuálne prevedení Spirit of Ecstasy, ktoré dostalo názov „Spirit of Ecstasy Expression“. Spomínané „Expression“, ktoré tvoria tesne vedľa seba poskladané jemné linky, svojim éterickým, avšak technickým nádychom prinášajú do novej identity značky auru dokonalosti.
„Expression“ sa podobá hodvábnej tkanine a preberá fluidnú podobu, a svojou povahou je univerzálny. Pentagram vyvinul inovatívny digitálny nástroj využívajúci kódovanie, ktoré umožňuje použitie týchto liniek na akomkoľvek povrchu, od projekcie cez vyšívanie či tlač až po gravírovanie. Grafiku „Expression“ je možné nájsť ako vo fyzickej podobe v jednotlivých prevádzkach značky po celom svete, tak v digitálnej podobe, pričom je jednotiacim prvkom portfólia značky. Tenké linky tvoriace jeden celok sa stanú výrazným a zreteľným prvkom vizuálneho jazyka značky a kľúčovým predstaviteľom prístupu „House of Luxury“.
Muse – umelecký program Rolls-Royce
Predchádzajúcou úlohou Willerovej v rámci značky Rolls-Royce bolo navrhnúť identitu novej vízie umeleckého programu Rolls-Royce. Program Muse znovu spustili v roku 2019 a skladá sa z dvoch nových dvojročných iniciatív – „Dream Commission“ a „Spirit of Ecstasy Challenge“. Dizajnérka Willerová a jej tím vytvorili osobitú identitu, ktorá zachytáva záväzok programu k umeniu pohyblivých obrázkov a zároveň ich spája so značkou prostredníctvom adaptácie liniek „Expression“.
-jj-, zdroj a foto: Rolls-Royce Motor Cars
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov