Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Päť ikonických motorov petrolheada

Motor je srdcom každého auta. A nie je motor ako motor. Každý, kto sa len trošku motá okolo áut by určite chcel vlastniť, alebo sa aspoň občasne previesť autom, ktoré má pod kapotou jeden z týchto motorov.

Toyota Supra 2JZ-GTE

Zámerne som ako prvé spomenul auto, ku ktorému mám z daného rebríčku najbližšie. Nalejme si čistého vína. Supru vyniesol na pomyslený piedestál práve tento motor. Radový preplňovaný 6 valec s ikonickým 2JZ naozaj motá hlavy nejednému autičkárovi. 2JZ-GTE bol najvýkonnejší variant s 2 turbodúchadlami. Sériový výkon bol obyčajných približne 330 k, ale pre mnohých to bol len veľmi solídny základ na ďalšiu modifikáciu. Bez väčších zmien ste mu mohli pridať ďalších 50% výkonu a s trošku väčšími zmenami v pohode atakuje 1000 k.

Musím však pripomenúť, že nie je 2JZ ako 2JZ. Slabšie verzie, GE, bez prepĺňania majú síce rovnaký základ, ale nie sú totožné. Nájsť ich ešte môžeme napríklad v Lexuse IS300 a GS300, či v Toyote Soarer a Chaser.

Nissan RB26DETT

Bez motora RB26DETT by Nissan Skyline GT-R neexistoval, a keby nebolo GT-R, Skyline by zostal iba obyčajným autom strednej triedy vo vzdialenom Japonsku. A naozaj, ak by niet tohto motora, tak by o tento model nebol vôbec záujem ako o vzácny vývozný artikel z krajiny vychádzajúceho slnka.

Vďaka solídnej konštrukcii celého vozidla a výkonu približne 300 – 330 k sa z modelu stala modla pre malých aj veľkých. Podobne, ako pri 2JZ aj tu ju však preslávili úpravy, ktoré bez väčších zásahov priniesli veľmi pekné čísla nielen na valcovej brzde.

Mazda 13B-REW

Wankel z Mazdy nemôže chýbať v zozname známych motorov používaných v tuningových automobiloch. RX-7 bola a stále je nepochybne krásne auto, ale bol to tiež motor, ktorý ho urobil kultom. Bohužiaľ, v tomto prípade, aj kvôli pohonnej jednotke, sa nestal veľkým predmetom túžby na európskom trhu a dnes k nemu mnohí fanúšikovia pristupujú s určitou rezervou. Iná situácia je v Japonsku a USA. Tento motor má objem 1,3 l, ale vďaka prepĺňaniu tlačil výkon 255 – 280k podľa roku výroby.

Honda F20C

Honda je známa svojimi veľmi dobrými motormi a známym systémom variabilného časovania ventilov VTEC, vďaka čomu boli vysoké otáčky charakteristickou črtou ich pohonných jednotiek. Ale aj tým, že si radi potiahli olej. A nezabúdajte, aj život uteká, ako olej z Veteca…:) 🙂

Pri Honde som trošku váhal, ktorý motor do rebríčka vopchať. Po minúte som mal však jasno. 2-litrový štvorvalec bol umiestnený pod kapotu jedného jediného modelu – Honda S2000. Maximálny výkon dosahoval pri 8 600 ot./min. vo verzii 250 k pre japonský trh a v čase svojho príchodu žal úspech kde sa objavil. Obmedzovač bol pri 9 000 otáčkach za minútu! V akomkoľvek inom variante sú otáčky pre maximálny výkon najmenej 7800 ot / min a aj trošku menej šťavy. Ale to vôbec nevadí. Aj tak ide ako z praku…

GM LS, americký motor pre všetko

Teraz si možno pár ľudí poklepe po čele. Doteraz všetko „malé“ motory, s objemom max 3 litre a zrazu na konci sa objaví americký obor. Áno, ale tento motor tu má svoje čestné miesto.

Motor od General Motors, ktorý vystriedali najrôznejšie modely patriace pod koncern si našla svoje miesto v modeloch, medzi ktoré patrí aj  Chevrolet Corvette a Camaro, ale s obľubou ich pchali všade, kde potrebovali nespočetné množstvo koní.

Motor bol k dispozícii v rôznych verziách a objeme od 4,8 do 7,0 l. Zaujímavé bolo, že zmenšením o 2 valce ho použil na vytvorenie motora V6 pre menšie vozidlá koncernu. Najväčšou výhodou jednotky LS je jej jednoduchosť a trvanlivosť. Keď sa hovorí objem ničím nenahradíš, tak presne toto sedí na tieto motory!

Čo na záver?

Možno niektorí budete namietať, že to sú pomerne zriedkavé motory v našich končinách. Áno, máte pravdu, ale keď sa chce, tak sa dá doviesť prakticky čokoľvek. Horšie to s prihlásením, alebo s legalizáciou swap-u motora, ale aj to sa dá rôznymi spôsobmi vyriešiť.

Každopádne, berte to ako len úvod. V budúcnosti sa k téme top 5 motorov, ktoré majú šmrnc ešte vrátime, ale zameriame sa skôr na tie bežne vyskytujúce sa v našich končinách.

Foto: FB, Youtube

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov