Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia family

Ford Fiesta: Po novom aj ako mild-hybrid

Obľúbený kompaktný hatchback Ford Fiesta, ktorý je najpredávanejším modelom značky v Európe, je možné si najnovšie objednať tiež s elektrifikovaným hnacím ústrojenstvom. Pohonné jednotky s označením Ford EcoBoost mild-hybrid prinášajú šoférom modelu Fiesta nižšiu spotrebu paliva spolu s pohotovými reakciami a lepším pružným zrýchlením.

Súčasne so 48-voltovou mild-hybridnou technológiou prichádza do modelu Fiesta adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go. Každý model novo uvádzaný na európske trhy chce Ford ponúkať tiež v elektrifikovanom variante. Ku koncu roku 2021 bude mať v portfóliu 18 takýchto modelov. Vylepšením prešli rovnako nehybridné motory pre Fiestu. V záujme ďalšieho zníženia spotreby paliva a emisií CO2 dostal tento model najnovšiu generáciu motora 1.0 EcoBoost a novú sedemstupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku.

Štandardná výbava modelu Fiesta sa už na jeseň rozšírila o zabudovaný modem FordPass Connect, ktorý v kombinácii s mobilnou aplikáciou FordPass umožňuje využívať viacero atraktívnych doplnkových funkcií. Rozmanitú modelovú radu Fiesta tvoria štýlové varianty Fiesta Trend a Titanium, crossover Fiesta Active a športovo štylizovaná Fiesta ST-Line. V roku 2019 si Fiesta pripísala na starom kontinente 227.100 predaných kusov. Šoféri modelu Fiesta môžu teraz ťažiť z vyspelej technológie EcoBoost Hybrid, ktorú Ford po prvý raz predstavil koncom roku 2019 v SUV Ford Puma.

EcoBoost mild-hybrid kombinuje zážihový motor 1.0 EcoBoost s remeňom poháňaným integrovaným štartér/generátorom. Ten pri brzdení a jazde zotrvačností dokáže zachytávať energiu, ktorá inak prichádza nazmar, a uchovávať ju vo forme elektriny. Lítium-iontová batéria pracuje s napätím 48 V a je chladená vzduchom. Štartér-generátor zároveň účinkuje ako elektromotor. Podľa potreby asistuje trojvalcovému spaľovaciemu motoru 1.0 EcoBoost pri akcelerácii a napája tiež elektrické príslušenstvo vozidla. Inteligentný mild-hybridná hnacia sústava je ponúkaná vo variantách najvyššieho výkonu 92 a 114 kW. Na niektorých trhoch je však na výber len v prevedení 92 kW.

Nepretržite vyhodnocuje aktuálnu prevádzkovú situáciu a rozhoduje sa, kedy a ako intenzívne dobíjať batériu. Volí pritom z dvoch stratégií. Nahradenie krútiaceho momentu motoru, kedy sa využije schopnosť štartér-generátoru pracovať ako elektromotor a poskytovať krútiaci moment až 24 Nm. Tým klesajú nároky na spaľovací motor. Výsledkom sú emisie CO2 90 g/km a spotreba paliva od 4,1 l/100 km podľa cyklu NEDC (112 g/km, respektíve 5,0 l podľa WLTP). Oproti nehybridnej motorizácii 1.0 EcoBoost 92 kW je Fiesta EcoBoost mild-hybrid 92 kW o päť percent úspornejšia v cykle NEDC a až o 10 % v mestskej premávke.

Štartér-generátor môže navýšiť celkový krútiaci moment hnacej sústavy o 20 Nm nad úroveň samotného spaľovacieho motoru. Variant s výkonom 114 kW dosahuje maximálny krútiaci moment 240 Nm a v nižších otáčkach má oproti konvenčnému motoru krútiaci moment vyšší až o 50 %. Štartér-generátor vykrýva oneskorenie výfukového preplňovania, čo konštruktérom z Fordu umožnilo znížiť kompresný pomer a osadiť agregát väčším turbodmýchadlom. Zároveň umožňuje využívať funkciu stop-štart v širšom rozsahu prevádzkových scenárov. Napríklad pri dojazde do zastavenia, akonáhle rýchlosť klesne pod 25 km/h, a to aj so zaradenou rýchlosťou. Stačí, aby šofér šliapol na spojku.

Ako mild-hybridné, tak konvenčné varianty modelu Fiesta teraz využívajú najnovšiu generácii motoru 1.0 EcoBoost s vypínaním jedného valca pri čiastočnom zaťažení. K deaktivácii opätovnej aktivácii valca postačuje len 14 milisekúnd. Motor 1.0 EcoBoost 92 kW je možné vo Fieste kombinovať s novou sedemstupňovou samočinnou prevodovkou, ktorá sa vyznačuje plynulým riadením. Oproti doterajšiemu variantu 1.0 EcoBoost 74 kW so šesťstupňovým „automatom“ je nová kombinácia motoru a prevodovky v cykle NEDC o 15 % úspornejšia, hoci má o 25 percent vyšší výkon.

Šoférom s vysokým ročným nájazdom Ford ponúka vznetový motor 1.5 TDCi s výkonom 63 kW (85 k). Technológie, ktoré po novom prichádzajú do Fiesty, zvyšujú bezpečnosť jazdy a prispievajú k pocitu istoty, či pohody za volantom v ešte vyššej miere než doteraz. Na želanie dodávaný adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go pomáha zachovať bezpečnú vzdialenosť od vozidiel vpredu a obmedzuje únavu na dlhých cestách. Funkcia Stop & Go dokáže vozidlo úplne zastaviť, čo sa veľmi osvedčuje najmä v hustej mestskej premávke. Súčasne sa vozidlo samočinne opäť rozbehne, pokiaľ doba zastavenia nie je dlhšia než tri sekundy.

V prípade, že je oneskorenie dlhšie, môže šofér systém opäť aktivovať jednoduchým stlačením tlačidla na volante alebo ľahkým zatlačením na plynový pedál. Funkcia Stop & Go je k dispozícii len v kombinácii so sedemstupňovou samočinnou prevodovkou. Sériovo montovaný palubný modem FordPass Connect umožňuje na diaľku ovládať niektoré funkcie vozidla z akéhokoľvek miesta pokrytého mobilným signálom. Jedná sa o odomykanie a zamykanie dverí, spustenie motoru a zistenie aktuálnej polohy vozidla, hladiny paliva, tlaku v pneumatikách alebo životnosti oleja.

Funkcia „Aktuálna doprava“ potom umožní naplánovať trasu s ohľadom na premávku a vyhnúť sa zápcham alebo iným komplikácíám. Komunikačný, informačný zábavný systém SYNC 35 vylepšili o väčšie softvérové tlačidlá zobrazované na 8-palcovej dotykovej obrazovke. Podpora Apple CarPlay a Android Auto™ je aj naďalej poskytovaná bezplatne. Doplnenie funkcie automatického brzdenia, pokiaľ pri cúvaní kolmo do vozovky bezprostredne hrozí zrážka s prichádzajúcim vozidlom. Premiestnenie subwooferu voliteľne dodávaného audiosystému B&O do podbehu, čím sa uvoľnil využiteľný batožinový priestor a zároveň je teraz možné kombinovať audiosystém B&O s náhradným kolesom.

-jj-, zdroj a foto: Ford

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov