Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Zatopené autá sú časovaná bomba. Na čo si treba dať pozor?

Silné lejaky v posledných dňoch spôsobili, že mnohí šoféri našli svoje autá zaplavené vodou. Mnohé z nich sa čoskoro objavia na inzertných portáloch. Prinášame súhrn rôznych rád a trikov, ktoré vám pomôžu predísť nepríjemnostiam.

Júnové počasie je v tomto roku divoké. Dlhšie obdobie sucha zrazu vystriedali dni sprevádzané silnými dažďami a častými nárazovými búrkami. Predovšetkým východ Slovenska sa v posledných dňoch borí s nečakanými záplavami, ktoré poškodzujú hnuteľný i nehnuteľný majetok ľudí. Takéto vyčíňanie počasia má často fatálne následky aj pre množstvo automobilov.

Zatopené autá sa stávajú obrovským problémom pre ich majiteľov, no nie len pre nich. Dostať auto, ktoré bolo zaplavené vodou do pôvodného stavu je prakticky nemožné a problém môže byť aj s náhradou škody od poisťovne. Práve z týchto dôvodov je častým dôsledkom záplav pokus o rýchly predaj zatopeného vozidla, čo predstavuje ďalšie riziko – tentoraz pre potenciálneho záujemcu. V Auto magazíne sme sa tentokrát pozreli na to, čo robiť v prípade, že vaše auto zaliala voda. Mysleli sme aj na tých, ktorí v tomto období zvažujú kúpu jazdeného automobilu a záplavy im spôsobili vážne obavy.

Na úvod treba vysvetliť, kedy sa vlastne auto považuje za zatopené. V prípade bežných osobných áut predstavuje kritickú hranicu voda siahajúca do výšky  prahov a vyššie. V takom prípade hrozí že voda poškodila elektroinštaláciu, výfukovú sústavu, palivovú sústavu, alebo samotný motor.

Ak máte auto chránené havarijnou poistkou odporúčame zistiť, či máte nárok na uhradenie škôd spôsobených prírodným živlom. Tu však podotýkam, že nie je živel ako živel, a zmluvu si treba vždy poriadne naštudovať! Avšak skôr ako tak urobíte, odfotografujte si zatopené auto tak, aby bolo možné ho jasne identifikovať. Ak vám voda nestrhla tabuľku s evidenčným číslom, zadokumentujte aj tú. Dôležitý je ilustračný obrázok aj polodetailný záber na výrobné číslo vozidla. Ak je to vo vašich silách, zadokumentujte aj priebeh živelnej udalosti. Poisťovne vedia veľmi často špekulovať a vykrúcať sa. Vyhnete sa tak možnému obvineniu, že ste si škodu spôsobili sami – napríklad jazdou cez príliš hlbokú kaluž s vodou.

Zatopené auto v žiadnom prípade neštartujte. Mohli by ste si tým spôsobiť fatálne škody, keďže voda po natečení do spaľovacieho priestoru nie je stlačiteľná. Lepším riešením je odpojenie akumulátora, keďže elektronika v aute je pod prúdom a môže skratovať. Následne zabezpečte odtiahnutie auta do spoľahlivého servisu. Pri starších autách, ak ste skúsení, viete si z časti pomôcť aj sami napr. vykrútením sviečok pri zážihovom motore.

V servise vyberú koberec, demontujú tapacíry, sedačky, v prípade potreby vymontujú aj prístrojovú dosku, všetko vysušia očistia a vrátia späť. Skontrolujú, prečistia a znova zakonzervujú elektroinštaláciu… V prípade potreby vymenia všetky poškodené komponenty. Medzitým vyčistia a ošetria samotnú karosériu a hlavne jej dutiny. Robota je to neuveriteľne zdĺhavá, náročná a to teda znamená, že aj drahá.

Navštíviť servis ale odporúčame aj v prípade, že na vašom aute nedošlo k zaplaveniu motorovej časti. Bahnistá voda totiž môže mať vplyv na správnu funkciu bŕzd, systému ABS, alebo chladenia (napr. zanesený chladič z vonkajšej strany).

Reálne skúsenosti servisných technikov so zaplavenými autami neprinášajú pozitívne správy. Z technického hľadiska je spravidla nevyhnutná výmena všetkých náplní a filtrov. Tí menej šťastní k tomu často prirátavajú aj výmenu čerpadiel, rozvodov, alebo dokonca turbodúchadla. Ešte horšia situácia je, keď sa voda dostala do riadiacich jednotiek a tých je v moderných autách skutočne dosť a sú skryte v najrôznejších zákutiach.

Niektoré autá zaplavené až po strechu sa v množstve prípadov už neoplatí zachraňovať vôbec. Voda je v tomto prípade ehm… sviňa. Dostane sa absolútne všade a problémy s ňou spojené sú potom nekonečné.

Dostávame sa tak riešeniu, ktoré síce nie je úplne korektné, no nie je ani neobvyklé. Máme na mysli čo najrýchlejšie zahladenie stôp a následný predaj. Tu apelujeme predovšetkým na prípadných kupujúcich, aby si auto pred tým ako za neho vysolia tisíce eur poriadne skontrolovali.

Odhaliť zatopené auto nemusí byť jednoduché, no dôkladnou kontrolou to mnohokrát dokáže spozorovať aj laik. Prvým signálom je nepríjemný pach v interiéri, kedy cítite zatuchlinu. Lenže aj voči tomu sa dá bojovať rýchlym tepovaním a následnou dezinfekciou interiéru ozónom. Savé materiály sa ale čistia veľmi ťažko a zbaviť sa zápachu je občas prakticky nemožné. Pozor si treba dať aj na ostrý pach rôznych voňavých stromčekov. Ak sa v aute bije množstvo rôznych vôni, dá sa predpokladať, že majú za úlohu niečo maskovať. Zatopené auto môžu prezradiť aj koberčeky. Ak cítite po ich nadvihnutí zápach pripomínajúci bahno, v hlave sa vám musí rozsvietiť červená kontrolka. Ešte menej vás potešíme ak povieme, že v prípade bežne dostupných jazdených modelov sa niekedy mení celý interiér z búračiek

Podobný postup môžete zopakovať aj v batožinovom priestore po zodvihnutí koberca na podlahe. Zlým znamením je aj korózia kovových častí v kufri, aj keď to nie je úplne pravidlo najmä ak má auto strešné okno a do zadných „káps“ sú smerované odtokové hadice, alebo malo auto v minulosti nehodu a mechanici nenasadili gumový štupeľ alebo podtlakovú klapku interiéru

 

Ďalším neklamným znakom toho, že s autom nie je všetko v poriadku je prílišné zahmlievanie skiel počas jazdy (nezamieňať len so špinavým kabínovým filtrom) . Ak nepomáha ani ofukovanie okien znamená to, že v interiéri je vysoká vlhkosť a teda možný následok záplav.

Pozrite si aj svetlá a hmlovky. Ak sú plné vody alebo blata, alebo lajdácky umyté a vysušené, je to tiež znakom problémov.

Kupovať jazdené auto by ste však v každom prípade mali za prítomnosti človeka, ktorý sa v problematike aspoň čiastočne orientuje. Odborník rýchlo odhalí nečistoty pod čalúnením, nánosy na kabeláži či na kontaktoch v rozvodovej skrinke. Na záver ešte spomenieme menší paradox. Na zaplavené auto skôr natrafíte v prípade, že sa zaujímate o vozidlo z vyššej cenovej kategórie. Odstrániť škody po zaplavení je totiž finančne náročné a ak pôvodný majiteľ predáva auto za málo peňazí, dá sa predpokladať, že neinvestoval stovky, ba až tisíce eur do eliminácie škôd spôsobených “veľkou vodou“.

Kúpa dobrého auta je zložitým procesom. Auto je nutné hodnotiť vždy komplexne, a aj ten sebe lepší autičkár sa môže pri kúpe vytopeného auta seknúť.

Kúpa dobrého auta je zložitým procesom. Auto je nutné hodnotiť vždy komplexne, a aj ten sebe lepší autičkár sa môže pri kúpe vytopeného auta seknúť.

Autor: Daniel Balucha, Marek Pauco, Peter Varga

Foto: Sita, Marek Pauco

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov