Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia sorento

MAZDA3 sedan 2,0 Skyactiv-X – Športovec s gráciou

Mazda3 sedan je napohľad aj génmi rovnako športová ako hatchback, no zároveň pôsobí elegantnejšie.

Tu je krásne vidieť, že sedan nie je iba akási odvodenina z hatchbacku, ale vznikal zároveň s ním. Nielen prilepením kufra k hatchbacku. Mazda3 je vo verzii sedan napohľad aj génmi rovnako športová ako hatchback, no zároveň pôsobí elegantnejšie. Zadok, užšie C-stĺpiky a menej agresívne svetlá to celé zjemňujú. Spoza volantu je trojka vo verzii sedan na nerozoznanie od hatchbacku. A teraz nemyslím na posed a usporiadanie prístrojovej dosky, ktoré sú pochopiteľne navlas identické, ale na jazdné vlastnosti.

Aj sedan je totiž rovnako sebavedomý v zákrutách, ale vie byť aj rovnako zábavný ako hatchback. Záleží na vás, ako sa pohráte s hmotnosťou. Či precíznou prácou volantu, plynu a brzdy prevediete auto zákrutou v ideálnej stope alebo sa trochu pohráte s volantom v zákrute, prudšie pustíte plyn, trochu dlhšie ostanete na brzdách v nájazde do zákruty a vyprovokujete ho k nedotáčavému šmyku. Mimochodom, na vypnutie ESC stačí stlačiť príslušné tlačidlo vľavo pod volantom, nemusíte ho držať siahodhé sekundy a už vôbec sa nemusíte hrabať v menu nastavení vozidla.

Napriek extrémnym zápchach som jazdil v priemere za 7,3 l/10 km

Trocha pary by nezaškodilo

Pod kapotou sme mali unikátny benzínový motor, ktorý pracuje ako diesel. To znamená, že k zážihu dochádza kombináciou iskry a kompresie – SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). Motor za studena štartuje v štandardom benzínovom režime, aj pri teplotách mierne pod nulou sa však už po pár sto metroch jazdy zahrial natoľko, že prepol do režimu SPCCI. Celkom nebadane. Všimnete si to iba na centrálnom displeji, ak ho vôbec máte v režime sledovania toku energie. V režime SPCCI pracuje motor s extrémne chudobnou zmesou – 2,5-krát chudobnejšou, ako je ideál pre bežné benzínové motory. To znamená nižšiu spotrebu paliva, zároveň si však otvorene povedzme – aj menej „pary“ pod kapotou. V režime SPCCI ide motor za plynom ospalo. Pod vysokým zaťažením a vo vyšších otáčkach sa však prepne späť do štandardného benzínového režimu. V okolí 4 500 otáčok sa poriadne nadýchne a začne ťahať svižnejšie. Ani vtedy však nie natoľko, ako by ste od 180 koníkov čakali. Dokonca ani športový režim na tom príliš veľa nezmení. Na druhej strane priemer 7,3 l/100 km dosiahnutý kombináciou najväčších zápch, aké si viete v rámci Slovenska predstaviť (auto som mal v čase predvianočných nákupov a zhonu), a svižnou jazdou na okresných cestách je paráda. Podotýkam, že auto som mal s automatom klasickej konštrukcie, čo tiež pridá zopár kvapiek na spotrebe. Mimochodom, motor je fakticky preplňovaný kompresorom, jeho úlohou však nie je zvýšiť výkon, ale iba zabezpečiť dostatok vzduchu pre kompresné zapálenie zmesi. Keď jeho práca nie je potrebná, tak sa odpája. Aj preto Mazda nehovorí o tom, že motor Skyactiv-180 je preplňovaný. Čo sa týka pohonu, sedan na rozdiel od hatchbacku nemôže mať pohon všetkých štyroch kolies. Škoda.

Viac kubíkov, menej praktickosti

Sedan má oproti hatchbacku väčší kufor. Číselne 450 dm3 verzus 330. V skutočnosti však ako každý sedan zaostáva vo všestrannosti. V prvom rade tým, že vstupný otvor je menší. Nie však malý, do Mazdy3 Sedan bez problémov vložíte aj väčšie športové tašky, a to aj na šírku. Pri nakladaní treba počítať s tým, že pánty, resp. ramená veka po zatvorení kufra trochu zasahujú do priestoru. Operadlá zadných sedadiel sa síce dajú sklápať, ale iba zozadu, a chýba pružinka alebo mechanizmus, ktorý by ich vystrelil dopredu. Musíte tak urobiť manuálne – buď „obísť“ auto a sklopiť ich cez zadné dvere, alebo im nejakým dlhším predmetom pomôcť zozadu. Samozrejme, otvor je vzhľadom na priečku obmedzený. Na druhej strane výhodou sedanu je, že kufor má väčšiu plochu. Navyše, pod dnom je ešte aspoň dojazdové koleso. Síce za príplatok, ale je tam. Tu by som obzvlášť vyzdvihol, že preň konštruktéri našli miesto a že sa neulakomili na tých pár kíl navyše, čo by ušetrili opravnou súpravou.

Stručne

Čo treba uznať

  • Krásny dizajn, skvelé jazdné vlastnosti.

Čo nám chýbalo

  • Trochu viac pary pod kapotu.

Čo nás prekvapilo

  • Príjemná spotreba.

 

Mazda3 Sedan 2,0 Skyactiv-X180 6AT GT Plus

Cena (základ/test) 21 340/32 744 €

Záruka 3 roky alebo 100 000 km

Motor

  • Preplňovaný zážihový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 998 cm3, max. výkon 132 kW (180 k) pri 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 224 Nm pri 3 000 ot.min-1. Emisie CO2 117 g/km.

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 8,6 s, vmax=216 km/h, kombinovaná spotreba podľa výrobcu/test 5,2/7,2 l/100 km.

Ikonky

  • Bluetooth – áno
  • Wi-fi – nie
  • AUX/USB – nie/áno
  • Zrkadlenie – áno
  • Uhlopriečka: 8,8
  • Batožinový priestor: 450 dm3

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov