Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Kia Ceed Sportswagon a XCeed PHEV – Až do 60 km bezemisne

Kia XCeed a Ceed Sportswagon s plug-in hybridným pohonom vedia prejsť na elektrickú energiu až do 60, resp. 58 km. To však nie je ich jediná výhoda.

Kia to so zvrátením nepriaznivého trendu tvorby CO2 myslí vážne. Dôkazom je celý rad elektrifikovaných vozidiel – v ponuke má mild-hybridné, hybridné, plug-in hybridné aj čisto elektrické vozidlá. Pritom tieto modely sú naprieč celým modelovým radom. Zákazníci si teda môžu vybrať to najlepšie riešenie pre seba – v závislosti od požiadaviek, od charakteru používania, ale aj od svojich finančných možností. V roku 2019 predstavoval európsky predaj elektrifikovaných modelov Kia približne jednu sedminu vozidiel a tento trend má stúpajúci charakter. Napomôcť tomu majú aj modely Ceed Sportswagon a XCeed s plug-in hybridným pohonom. Mimochodom, oba modely sa vyrábajú v Tepličke nad Váhom. Ide o prvé plug-in hybridné modely značky vyrobené exkluzívne v Európe a exkluzívne pre Európu.

Benzín a elektrina

Pohon stavia na zážihovom motore s atmosférickým plnením 1,6 GDI s výkonom 77 kW (105 k) a krútiacim momentom 147 Nm. Dopĺňa ho elektromotor s výkonom 44,5 kW (60 k) a krútiacim momentom 170 Nm, lítiovo-iónový polymérový akumulátor s kapacitou 8,9 kWh, výkonový elektronika, menič napätia… Spomínaná kapacita stačí na to, aby Ceed SW s plug-in hybridným pohonom dokázal prejsť na čisto elektrickú energiu 60 km. Model a XCeed má elektrickú „autonómiu“ 58 km. V oboch prípadoch hovoríme o dojazde podľa starého cyklu NEDC, ale pre drvivú väčšinu užívateľov aj to stačí na pokrytie denného počtu kilometrov najazdených v meste. V cykle WLTP má Ceed SW dojazd na elektrickú energiu 47 až 50 km – v závislosti od veľkosti použitých kolies, XCeed 42 až 48 km. Oba modely sú vybavené emitorom virtuálneho zvuku motora, ktorý sa aktivuje v čisto elektrickom režime pri nízkych rýchlostiach alebo pri cúvaní. Systém generuje virtuálny zvuk s úrovňou až do 59 dBA, aby bezpečne informoval chodcov o prítomnosti vozidla. Kombinovaný výkon plug-in hybridného systému je 104 kW (141 k) a kombinovaný krútiaci moment 265 Nm. Pohonná jednotka je spojená so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DCT. To znamená, že Kia nemá vysávačový efekt typický pre mnohé hybridy s CVT alebo e-CVT prevodovkou. DCT prevodovka má okrem toho ďalšie dve výhody – je jednoduchšia a lacnejšia ako e-CVT prevodovka a má aj menšie straty. Samozrejmosťou je rekuperácia kinetickej energie pri uvoľnení plynu a brzdení. Oba plug-in hybridné modely majú v porovnaní s benzínovou a naftovou verziou optimalizované zavesenie kolies a riadenie so ohľadom na iné rozloženie hmotnosti, vďaka čomu si zachovávajú rovnaký jazdný charakter ako ich konvenčné náprotivky.

Aj optické zmeny

Oba nové modely majú aj niekoľko prvkov, ktorým sa odlišujú od svojich náprotivkov so zážihovými a vznetovými motormi. V prednej časti majú novú uzavretú mriežku v tvare „tigrieho nosa“, ktorá znižuje aerodynamickú odpor a modely Sportswagon majú výrazné exteriérové označenia „eco plug-in“. Nabíjací port je integrovaný do ľavého predného blatníka vozidla. Každý model je sériovo vybavený 16-palcovými zliatinovými diskami kolies, pričom obe verzie dostali svoj vlastný dizajn. K dispozícii sú príplatkové 17-palcové disky pre Ceed SW a 18-palcové disky pre XCeed. Ceed SW je navyše vybavený nárazníkmi z modelov Ceed Sportswagon GT-Line, ktoré optimalizujú prúdenie vzduchu a vozidlu dodávajú športovejší vzhľad.

Špeciálne pre plug-in hybrid

Plug-in hybridnému pohonu je prispôsobený celý rad nových funkcií, aby majitelia mohli vyťažiť maximum z novej pohonnej jednotky. Prvou z nich indikátor nabíjania – vizuálna pomôcka, ktorá upozorňuje majiteľov na nabíjanie vozidla alebo na úplné nabitie akumulátora. Nachádza sa na vrchnej časti prístrojovej dosky, vodič tak môže letmým pohľadom skontrolovať stav nabitia vozidla aj zvonku. Napríklad aj z okna svojho domu, keď je auto zaparkované na príjazdovej ceste pred domom. Oba modely ponúkajú informačno-zábavný systém s 8-palcovou dotykovou obrazovkou alebo voliteľný informačno-zábavný systém s navigáciou, 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou a telematickými službami UVO Connect. Tieto systémy sú prispôsobené novým plug-in hybridným verziám a obsahujú nové funkcie. Majiteľovi pomôžu vyhľadať dostupné nabíjacie miesta v blízkosti alebo na trase do cieľa. Na obrazovke sa môžu zobrazovať aj dôležité informácie týkajúce sa pohonnej jednotky, napríklad grafika so zostávajúcou úrovňou nabitia a spotrebou energie. Majitelia môžu okrem toho použiť dotykovú obrazovku na naplánovanie, kedy sa má vozidlo nabíjať po zapojení do domácej nabíjačky, aby mohli využívať lacnejšie tarify za elektrickú energiu. Oba informačno-zábavné systémy sú štandardne vybavené funkciou Apple CarPlay a Android Auto. Voliteľný multimediálny systém s 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou obsahuje aj funkciu viacnásobného pripojenia cez Bluetooth, aby cestujúci mohli pripojiť dve mobilné zariadenia naraz. Na prístrojovej doske sa nachádzajú aj jedinečné vizuálne prvky pre plug-in hybridnú pohonnú jednotku, ktoré zobrazujú zostávajúcu úroveň nabitia, predpokladaný dojazd v čisto elektrickom režime a tok energie medzi akumulátorom, motorom a elektromotorom. Súčasťou príplatkovej výbavy bude nový, plne digitálny 12,3-palcový prístrojový panel „Supervision“, na ktorom sa budú zobrazovať informácie s množstvom jedinečných grafických prvkov. Systém kúrenia, vetrania a klimatizácie „len pre vodiča“ – ktorý sa aktivuje novým tlačidlom na prístrojovej doske – okamžite deaktivuje prúdenie vzduchu do všetkých vetracích otvorov okrem tých, ktoré sú najbližšie k vodičovi. Táto funkcia slúži na zníženie spotreby energie akumulátora z ventilačného systému pri súčasnom zachovaní požadovanej teploty pre vodiča. Na rozdiel od konvenčných ventilačných systémov systém Kia „len pre vodiča“ nepracuje tak, že by jednoducho obmedzil prúdenie vzduchu do niektorých vetracích otvorov a presmeroval ho inam – namiesto toho vypína samotné ventilátory, čím znižuje spotrebu energie.

Objem ostal

Modelový rad Ceed bol od začiatku navrhnutý tak, aby umožňoval použitie plug-in hybridnej pohonnej jednotky. To znamená, že zavedenie novej pohonnej jednotky do modelov Kia XCeed a Ceed Sportswagon má minimálny vplyv na usporiadanie priestoru. Akumulátor s kapacitou 8,9 kWh sa nachádza vedľa 37-litrovej palivovej nádrže pod zadnými sedadlami – na rozdiel od mnohých iných plug-in hybridných vozidiel, ktoré majú akumulátor pod batožinovým priestorom a uberá im z neho priestor. Plug-in hybridný Ceed Sportswagon má objem batožinového priestoru 437 dm3 a až 1 506 so sklopenými zadnými sedadlami. Zostala aj variabilita – operadlá delené v pomere 40:20:40. XCeed v plug-in hybridnej verzii má objem batožinového priestoru 291 dm3, ktorý po sklopení zadných sedadiel vzrastie na 1 243 dm3. Pod podlahou batožinového priestoru oboch vozidiel je samostatný priestor na uloženie nabíjacieho kábla, keď sa nepoužíva. Oba modely budú k dispozícii s voliteľnou súpravou na ťahanie brzdeného prívesu, čo je medzi hybridnými vozidlami nezvyčajné.

Predaj plug-in hybridných modelov Ceed SW a Xceed v celej Európe sa začne v druhom štvrťroku 2020. Na oba modely sa bude vzťahovať rovnaká záruka ako na ostatné modely Kia – 7 rokov alebo 150 000 km-

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov