Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mazda R360 Coupé: Ľahká s historickou váhou

Pred 100 rokmi vznikla v japonskej Hirošime spoločnosť Toyo Cork Kogyo Co. Ltd., ktorá o štyri dekády neskôr začala vyrábať osobné automobily Mazda. Prvým, a súčasne hneď ikonickým vozidlom, sa stal model R360 Coupé, ktorý nevážil ani pol tony!

Prirodzene, dnes tu máme najpredávanejší športiak všetkých čias Mazda MX-5 alebo jeho súrodenca RX-7, ktorý sa úspešne vyrábal v troch generáciách. Ale čo bolo predtým, respektíve dokonca na samom začiatku tohto príbehu? Model Mazda R360 uviedli na trh v Japonsku v roku 1960 a vyrábal sa ako štvormiestne dvojdverové coupé. Podľa kritikov, ktorí však rýchlo stíchli, to bola skôr konkurencia pre motocykle.

Napokon, automobil vážil len 380 kg a na dĺžku meral 2980 mm. Mazda R360 bola poháňaná vzduchom chladeným dvojvalcovým motorom s objemom 356 cm³, ktorého maximálny výkon dosahoval 12 kW (16 hp) v 5 300 ot./min a krútiaci moment 22 Nm. Automobilka z krajiny vychádzajúceho slnka, na rozdiel od svojich rivalov s dvojtaktmi, používala štvortakt. Vozidlo dosahovalo maximálnu rýchlosť necelých 90 km/h a spotrebu paliva 32 km/liter.

Dodávalo sa buď so štvorrýchlostnou manuálnou prevodovkou alebo dvojstupňovou automatickou prevodovkou. Mazda R360 Copué mala úspech napriek tomu, že sa v podstate predávala len na uzavretom japonskom trhu. Už v priebehu uvedenia počas prvého dňa si tento model objednalo 4500 záujemcov. Tento model pomohol značke Mazda zaujať 64,8% podiel na trhu s mini automobilmi v kategórii tzv. kei vozidiel. Výroba vozidla Mazda R360 trvala do roku 1970.

Šikovný automobil nemal nízku hmotnosť len kvôli kompaktným rozmerom, ale aj použitým materiálom. Mazda R360 mala hliníkové hlavy valcov, uloženie prevodovky a olejová vaňa boli z horčíkovej zliatiny. Z hliníku potom bola napríklad aj kapota a na zadné okno použili „japonskí dizajnéri“ plexisklo. Podvozok bol z bezrámového monokoku, nezávislé zavesený na všetkých štyroch kolesách potom eliminoval vibrácie a zvyšoval pohodlie.

-jj-, zdroj a foto: Mazda

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov