Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Smutná budúcnosť manuálnej prevodovky…

Manuál v Amerike? No, ako to povedať. Celkom vzácnosť, či rarita. Existovali modely, ktoré sa však do USA dovážali aj s manuálom, a Európa mala smolu, dostali len automat.

Automaty sú v Amerike veľmi populárne. V podstate ich tam tlačia do masívneho predaja už 50 rokov. Zatiaľ čo u nás k rozšíreniu dochádza praktický až teraz. Naozaj pomaly vytláčajú manuálne prevodovky. A to sa bavíme o všetkých kategóriách áut, od bežných až po športové.

Minuloročná štatistika predaja áut prezradila, že v USA sa predalo len 1,1% automobilov s manuálnou prevodovkou. Aby sme boli konkrétnejší, celkovo sa predalo 17 miliónov áut. Tak si to prepočítajte. Prídete na to, že sa jedna praktický o pár kusov áut. Pre porovnanie, elektromobily sú na tom lepšie. Tie si z trhu uchmatli 1,6% .

Lenže nebolo tomu vždy tak. Manuálne prevodovky si ešte v roku 2007 kúpilo takmer 30% zákazníkov. O 5 rokov neskôr to už bolo len 19% a v roku 2017 už len 3%. Naozaj smutný príbeh.

A čo Európa?

Na druhej strane, elektromobily sa snažia tlačiť a útočiť so všetkých strán. Pomáhajú im zo strany štátov či EU. Vyháňajú spaľovacie motory, zakazujú ich, či dokonca kujú plány na ich absolútny zákaz. A to vrátane hybridov…

Je to choré…

V roku 1997 sa v Európe predalo len 15% vozidiel s automatom. O 10 rokov to bolo stále len 20%. Teraz? Už je to štvrtina. Okrem iného to spôsobujú veľké aglomerácie, napr. v Anglicku, Francúzsku, či Nemecku, kde takmer polovica ľudí radšej siahne po automate, ako po manuálnej prevodovke.

Nemyslíte si, nie sme proti automatom. Dávajú zmysel vo veľa typoch áut, či už v bežných, alebo športových. Každopádne je nám veľmi ľúto, že sa čoskoro dočkáme stavu, kedy nebude možnosť voľby.

Prečo nebude možnosť voľby? Ak sa na to pozriete z nadhľadu, prídete na to, že z ekonomických dôvodov už vôbec nemusí mať zmysel vyrábať manuálne prevodovky. Čo si teda myslím? Dávam tomu pár rokov a manuálnu prevodovku si nekúpite ani v bežných autách predávaných na európskom trhu. Bude sa musieť šetriť a vyvíjať len jedno.

Foto: Archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov