Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Nerentabilné diaľnice, náklady prevyšujú zisk

Štát do výstavby diaľnic dlhodobo investuje štvornásobne viac, ako tvoria celkové tržby z mýta. Len investičné náklady NDS na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest v rokoch 2010 až 2018 predstavovali trojnásobok celkového výberu mýta (4,55 miliardy eur), keď tržby z mýta v tomto období dosiahli 1,57 miliardy eur.

Popri tom sa v tomto období realizovali dva PPP projekty a to R1 Nitra – Tekovské Nemce (stavebné náklady 887 miliónov eur) a nultý bratislavský obchvat D4/R7 (stavebné náklady 860 miliónov eur). Štát teda v rokoch 2010 až 2018 priamo do výstavby diaľničnej infraštruktúry investoval cca 6,29 miliardy eur, teda štvornásobne viac, ako vybral na mýte.

39 stavieb

Zároveň NDS od roku 2010 odovzdala motoristom do užívania 39 stavieb vo výške 3,018 miliardy eur. Spolu s PPP projektom R1 Nitra – Tekovské Nemce ide o stavby za 3,9 miliardy eur, čo je viac ako dvojnásobok celkových tržieb z mýta.

Aktuálne má NDS rozostavaných 9 stavieb za 2,05 miliardy eur a realizuje sa aj PPP projekt nultého bratislavského obchvatu D4/R7 (stavebné náklady 860 miliónov eur). Spolu ide o rozostavané úseky za 2,91 miliardy eur, takmer dvojnásobok výberu mýta.

Peniaze z mýtneho systému teda tvoria iba časť investičných nákladov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest, štát do nich dlhodobo dáva približne štvornásobok.

Vybrané financie idú do ciest

NDS rovnako zdôrazňuje, že bez ohľadu na rozdelenie čistých výnosov z mýta, všetky vybrané financie išli do diaľnic a rýchlostných ciest, keďže prevádzka a údržba patria popri samotnej výstavbe k neoddeliteľnej súčasti využívania tejto cestnej siete.

Celkové tržby z mýta (1,57 mld. eur) predstavujú iba 25,6 percenta celkových zdrojov NDS (6,16 mld. eur) v rokoch 2010 – 2018.

Štát bez kvalitných ciest nemôže aktuálne fungovať 

Táto štatistika je síce pekná, ale zabúda na ďalšie podstatné faktory. Napr. chýbajú príjmy za diaľničné známky. Z roka na rok rastú o pekné sumy. Aktuálne ročný príjem je zhruba 80 miliónov eur, plus-mínus nejaké „drobné“. K tomu si pripočítajte cestné dane, zaťaženie na palivá… A rázom prídete na to, že aj tak všetky peniaze ktoré idú do štátu od vodičov vôbec nejdú na výstavbu ciest, ich údržbu, alebo skvalitnenie služieb motoristom.

Slovensko potrebuje cesty ako soľ. Nevravím, že diaľnica, alebo rýchlostná cesta musí viesť do každej dediny, ku každému buku či dubu. Cestnú sieť je nutné urýchlene rekonštruovať a udržiavať. Obchvaty miest a frekventovaných obcí, mimoúrovňové križovatky, to všetko by uľahčilo život nielen vodičom, ale aj obyvateľom priľahlých obcí. Viem. Bavíme sa určite o stovkách kilometrov ciest, ale je to viac ako nutnosť.

Namiesto toho počúvame, ako sa niečo nedá,  že je to drahé, alebo že sa vykonávajú štúdie a analýzy, ktoré v konečnom dôsledku tiež stoja balíky peňazí. Navyše, väčšia časť z nich bola už dávno vypracovaná, len stratili punc aktuálnosti… Nebudem to radšej ďalej rozmazávať. Nevravím, že za všetko môže NDS, to určite nie. Do stavby a plánovania zasahuje množstvo subjektov, ktoré v konečnom dôsledku môžu poriadne skomplikovať prácu.

O predražených sumách za postavený kilometer tiež asi veľmi hovoriť nemusíme. Je to všeobecne známe.

Dúfam, že po voľbách sa naozaj nájdu tí správni ľudia, ktorí sa budú snažiť občanom pomôcť…

Zdroj a foto: NDS

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov