Čo už vieme o novom mýte?
Protest dopravcov z UNAS poriadne pritlačil a poukázal na veľa problémov v doprave. Nedosiahli síce zatiaľ všetko, čo chceli, ale aj tak... Obrovský palec hore za snahu! Zdá sa, že sa konečne niečo deje. Či to bude mať aj skutočne pozitívny záver, zatiaľ je ešte veľmi skoro hovoriť. Po 10 rokoch sa pripravuje nový tender. Dúfam, že nebude šitý „naším ľudom“, ale konečne v prospech nás, ľudí.
NDS dôrazne odmieta nepravdivé informácie strany OĽaNO, podľa ktorej sa nepripravuje nový tender na výber elektronického mýta. NDS na príprave novej súťaže spoplatnenia pracuje už vraj viac ako jeden rok.
Koncom decembra k tendru pre komplexný systém spoplatnenia uskutočnili prípravné trhové konzultácie. Dotazník so 49 otázkami zaslali dvadsiatke spoločností a profesijných organizácií, zároveň bol v slovenskom a anglickom jazyku uverejnený na webovej stránke www.ndsas.sk. Aktuálne podnety od profesijných spoločností zapracúvajú do štúdie realizovateľnosti. Túto následne predložia Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) MF SR. Okamžite po vyhodnotení ÚHP dokončia súťažné podklady pre verejné obstarávanie, ktoré zašlú Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nový tender pre komplexný systém spoplatnenia NDS vyhlási bezprostredne po odobrení podkladov zo strany ÚVO a MDV SR.
O odkúpení mýtneho systému neuvažujú!!!
NDS vyhodnocuje viaceré možnosti, ako nakladať s terajším mýtnym systémom. Vzhľadom na skutočnosť, že v roku 2022 bude systém v prevádzke 13 rokov, s čím súvisí jeho primerané opotrebenie a technická zastaranosť, NDS nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému. Skúsenosť z Českej republiky hovorí o tom, že žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému. Pre české ŘSD to znamená, že musia na vlastné náklady ekologicky zlikvidovať starý mýtny systém, ktorý je v majetku ŘSD, jeho využitie však bude nulové.
Na jednej strane chápem, že nová firma nechce mať so starou technológiu nič spoločné. Je tu však jedno ale. Nemal by byť štát ten, kto diktuje podmienky na štátnu zákazku? Áno, systém má svoje roky, technológia starne a oslabuje sa nástrahami počasia či vandalizmom. Myslím si, že by bolo nutne zahrnúť do prípravy aj štúdiu životnosti, a na základe toho vyzvať uchádzačov na tender, aby sa buď prevzali staršie, ale zato funkčné zariadenia, alebo rovno dávať nové ak už sú v nevyhovujúcom stave. Jedná sa o stovky, ak nie tisícky mýtnych brán na celom Slovensku. Ak sa rozhodnú starý systém likvidovať, tak určite nie na náklady štátu, ale na náklady SkyToll-u, ktorý si vďaka výhodnej zmluve zarobil nekresťanské peniaze na úkor nás všetkých! Aj keď nevieme, ako je vlastne postavená zmluva… preto by som bol veľmi rád, aby sa konečne použil zdravý sedliacky rozum, a počítalo sa naozaj v zmysle sloganu „hodnota za peniaze“.
Zdroj a foto: NDS
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov