Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku
kia family

BMW X3M Competition – Hra o papiere

BMW X3 M Competition spája vyššiu stavbu SUV s výkonom najlepších športových áut. Všetko v exkluzívnom balení.

Revitalizačná kúra v kanceláriách divízie M už dávno nie je výsadou sedanov, kupé a roadsterov, resp. kabrioletov BMW. Nabrúsenú techniku M môžu mať aj SUV modely. Testovaný model X3 M Competition je však v hierarchii modelovej ponuky ešte o stupienok vyššie ako „obyčajné emko“. Zatiaľ čo X3 M má 353 kW (480 k), vo verzii Competition sa po stlačení červeného tlačidla pod volantom prebúdza k životu 375 kW (510 k) a 600 Nm.

X3 M Competition hrá hru o vaše doklady.

To už všetky žarty idú bokom. Stačí sa na chvíľu pozabudnúť a tachometer lieta v takých číslach, že keď vás cvaknú policajti, tak vám vezmú aj rodný list. Jasné, na Slovensku stačí „osem kíl“ a ste mimo obliga. Nič to nemení na tom, že BMW X3 M Competition s vami hrá hru o vaše doklady. Kedykoľvek a v akejkoľvek situácii trochu ráznejšie zošliapnete plyn, auto aj so svojimi vyše dvoma tonami okamžite trieli dopredu s takou vervou, že vám láme krčné stavce. Turbodiera? Také niečo tu nehľadajte. Jednak už samotný motor je dostatočne veľký na to, aby z vlastnej sily zabral. Má šesť valcov a tri litre zdvihového objemu. A jednak je preplňovaný dvoma turbodúchadlami, pričom ten menší zabezpečuje okamžitý nárast výkonu. Poľavenie či nebodaj strata pary vo vyšších otáčkach? Kdeže! Až po zásah obmedzovača cítite, ako sa motor derie dopredu. Zdá sa, že keby nebolo obmedzovača, tak by šiel do nekonečna. Výkon a vlastne celý prejav motora nevisí iba na objeme a počte valcov a na dvoch turbodúchadlách, ale aj na množstve technológií. Spomeniem dvojitý Vanos a Valvetronic, ktoré spolu zabezpečujú komplexné ovládanie ventilov – časovanie aj plynulú výšku zdvihu. Krásnu výkonovú charakteristiku dopĺňa krásny zvuk samotného motora aj výfuku. Nie je to však taká delovica smerom do kabíny ako napríklad v Z4 M40i. Ani s aktivovanou klapkou vo výfuku. „Normálnemu“ človeku sa pri spotrebe 15,9 l/100 km asi prevracajú oči, no v kontexte s nesmiernym výkonom, pohonom 4×4, veľkosťou auta, výbavou – vlastne všetkým, čo BMW X3 M Competition ponúka, je tých takmer 16 litrov fantastická spotreba. Motor síce v najhoršom spapá aj 95-ku, ale aby podával svoju ideálnu formu, tak si pýta 98-ku. V prípade BMW hádam ani nemusím hovoriť o tom, že prevodovka je geniálna. Tá v X3 M má 8 stupňov a je nanajvýš hodná písmenka M.

Ako skala

Výkon sa prenáša cez inteligentný pohon na všetky štyri kolesá, vzadu je navyše aktívny diferenciál, ktorý nielenže zlepšuje záber kolies pri výjazdoch zo zákrut, ale zároveň podporuje ochotu zabáčať. Samotný pohon M xDrive ponúka normálny a športový režim. V športovom podporuje pocit pohonu zadných kolies. Podvozok pracuje s adaptívnymi tlmičmi, ale aj v komfortnom režime je riadne tuhý a väčšie nerovnosti udierajú do karosérie. Len čo však začnete využívať potenciál motora, pochopíte, že to inak ani nemôže byť. Druhým dôvodom, prečo nemôže byť podvozok príjemne mäkký, je, že v tomto aute necítite rýchlosť. Trochu pošteklíte plyn, trochu pridáte pri predbiehaní a na tachometri máte razom 160 – 180 – 200 km/h. V takýchto rýchlostiach musí auto sedieť na ceste a konštruktéri si nemohli dovoliť zaváhanie podvozka, nemohli si dovoliť pohupovanie karosérie. Potom si poviete, že dnešné adaptívne tlmiče predsa dokážu zmeniť svoju tuhosť v priebehu zlomku sekundy selektívne pre každé jedno koleso nezávisle od druhého, tak prečo by aj tlmiče BMW X3 M nemohli byť trochu mäkšie? Keď hovorím o podvozku, musím povedať, že veľmi účinne bojuje s hmotnosťou vyše dvoch ton. Auto reaguje na riadenie veľmi rýchlo a pneumatiky so šírkou 255 mm majú obrovský grip. Dve tony však neoklamete pri brzdení. A teraz nemyslím prioritne na brzdnú dráhu, ale na odolnosť voči fadingu pri viacnásobnom intenzívnom brzdení. Chcelo by to karbónové kotúče.

Nemalo by to konca-kraja

V kokpite nečakajte nič iné než luxus v podobe kvalitných materiálov a vysokej výbavy. Spomeniem jemnú kožu na sedadlách, kvalitnú audiosústavu, navigáciu BMW Professional, adaptívne svetlomety, množstvo asistenčných systémov… Mohol by som pokračovať, ale nemalo by to konca- kraja. Športové sedadlá poskytujú oporu aj v oblasti ramien. Logo M v operadle sa po otvorení dverí na chvíľu podsvieti, aby ste si uvedomili, do čoho nasadáte. Namiesto výrobcom ponúknutého režimu Normal, Šport a Eco máte k dispozícii samostatne nastaviteľné charakteristiky hnacieho reťazca, podvozka a riadenia, plus aktívne klapky vo výfuku. K  tomu si ešte môžete zvoliť tri stupne rýchlosti radenia prevodovky. Bonbónikom sú dva režimy „em“ – M1 a M2, v ktorých si môžete nakonfigurovať stabilizačný program, pohon xDrive, motor, podvozok, riadenie, prevodovku a head-up displej. Režimy M1 a M2 aktivujete priamo červenými tlačidlami na volante.

 

Čo dodať na záver? Som rád, že som týždeň s BMW X3 M Competition prežil bez ujmy na zdraví, že bez ujmy prežilo aj auto a hlavne, že som neprišiel o doklady.

 

Čo treba uznať

  • Silný motor – od voľnobehu po obmedzovač.

Čo nám chýbalo

  • Mäkšie nastavenie podvozka.

Čo nás prekvapilo

  • Pýta si 98 oktánov.

 

BMW X3 M Competition

Cena (základ/test) 87 600/111 671 €

Záruka 2 roky bez obmedzenia km

 

Motor

  • 2× preplňovaný zážihový R6/24V, zdvihový objem valcov 2 993 cm3, max. výkon 375 kW (510 k) pri 6 250 ot.min-1, max. krútiaci moment 600 Nm pri 2 600 – 5 950 ot.min-1. Emisie CO2 261 g/km.

 

Jazdné výkony

  • 0 – 100 km/h za 4,1 s, vmax=285 km/h, kombinovaná spotreba WLTP/test 11,5/15,9 l/100 km.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov