Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Motocyklové novinky, či rok dobrodruhov?

Nadchádzajúca sezóna bude pre motorkárov opäť bohatá, zvlášť v segmente cestných endúr.

Trh obohatí množstvo noviniek, z ktorých si vyberie skutočne každý – ten, kto má záujem o skúter, aj ten, koho to ťahá ku scramblerom, cafe racerom, naháčom, jogurtom… a, samozrejme, aj ten, kto túži po cestnom endure.

Harley-Davidson Pan America 1 250  

Podobne ako sa medzi autami tešia neutíchajúcemu a čoraz väčšiemu záujmu SUV a crossovery, tak sa medzi motorkármi tešia čoraz väčšej popularite cestné endurá nazývané tiež Adventure Touring. Nečudo, že sa ponuka v tejto triede rozširuje – rozširuje v zmysle veľkosti (máme tu malé, stredné aj veľké motocykle), v zmysle stupňa dobrodružstva (máme tu stroje orientované viac na cestu aj viac na off-road) aj v zmysle značiek. Aktuálne sa do tejto sféry púšťa aj legendárny Harley-Davidson, svoju ponuku obohacuje o celkom nový model – Pan America 1 250. Srdcom motorky je celkom nový motor Revolution Max 1 250 cm3 (dvojvalec do V s uhlom rozovretia 60°) s výkonom viac ako 145 k a krútiacim momentom vyšším ako 122 Nm. Motor je srdcom motocykla aj z hľadiska konštrukcie stroja ako takého, pretože slúži ako nosný prvok rámu. Tvorcovia tým dosiahli nielen zníženie hmotnosti, ale podľa Američanov aj lepšiu polohu ťažiska, a teda lepšiu ovládateľnosť. Presné hodnoty výkonových parametrov zatiaľ nie sú známe, Pan Amerca je totiž zatiaľ iba predsériový model, no už koncom sezóny by ste si ho už mohli kúpiť, najneskôr však začiatkom sezóny 2021.

Suzuki V-Strom 1 050

Dizajnom poukazuje na legendárny pretekársky špeciál DR-Z Dakar a sériový model DualSport DR-Big z osemdesiatych až deväťdesiatych rokov minulého storočia. Sám som zvedavý, či sa ten dizajn nepodaril až príliš retro. V tejto triede sa to totiž veľmi nenosí, skôr fičí moderna a nápaditosť. Nič to však nemení na skutočnosti, že ide o celkom nový stroj. Motor má dva valce do V a nezmenený objem 1 037 cm3. Má však vyšší maximálny výkon (79 kW namiesto 74), pričom si zároveň zachoval silu v nízkych a stredných otáčkach a tiež nízku spotrebu. Úplnou novinkou sú škrtiace klapky Drive-by-Wire, trakčná kontrola so štyrmi stupňami citlivosti (3 stupne + Off), tri jazdné režimy, systém Easy Start pre ľahší rozjazd z miesta, Hill Hold Control pre ľahší rozjazd do kopca. Výraznou elektronizáciou prešli aj brzdy. Elektronika zabraňuje tomu, aby sa motorka stavala na predné koleso pri zjazde strmšieho kopca, brzdnú silu rozdeľuje podľa aktuálneho zaťaženia, ale aj v závislosti od uhla náklonu motorky. Jazdec dostáva informácie na plne digitálnom LCD displeji. K dispozícii bude ako „obyčajná vé-stroma“ aj vo verzii XT s dôrazom na off-road a dobrodružstvo.

Yamaha Tracer 700

Kategóriu cestovných endúr zameraných viac na cestu, zameraných priam na športovú jazdu, obohatí nová Yamaha Tracer 700. Dizajn s dvoma miniatúrnymi LED svetlami, akoby zavesenými pod kapotážou, pôsobí síce uhladenejšie, no zároveň ešte agresívnejšie ako doteraz, trochu „futuro“. Nová kapotáž spolu s plexištítom zároveň poskytuje lepšiu ochranu hornej časti tela jazdca pred náporovým vetrom. Samotný plexištít je nastaviteľný v rozsahu 60 mm. Síce nie elektricky, ale vraj to viete urobiť jednou rukou. Pohodlnejšie sedadlo a o 34 mm širšie riadidlá zlepšujú ovládateľnosť stroja, pričom súčasne zvyšujú aj pohodlie na dlhých cestách. Súčasťou ochranných krytov rúk sú podvesené LED smerovky. Nový je aj LCD prístrojový štít – je modernejší, prehľadnejší a vďaka negatívnemu podsvieteniu (podklad je čierny, údaje biele) aj lepšie čitateľný. Medzi jednotlivými funkciami a informáciami môžete prepínať tlačidlom na ľavej strane riadidla. V priestorovom ráme je zavesený dvojvalec Yamaha CP2 so 689 cm3 a krížovým uložením kľukového hriadeľa, čo vytvára nepravidelnú sekvenciu zapaľovania, a teda charakteristický zvuk. Motor síce v rámci prechodu na emisnú normu Euro 5 prišiel o jeden kilowatt výkonu (teraz dosahuje 54 kW pri 8 750 ot.min-1 oproti pôvodným 55 kW pri  9 000 ot.min-1), no prináša lepšiu odozvu na plyn a lineárnejší nárast krútiaceho momentu. Hodnota najvyššieho krútiaceho momentu však ostala nezmenená – 68 Nm pri 6 500 ot.min-1. Úpravami prešiel aj podvozok, vpredu aj vzadu si môžete nastaviť predpätie pružín a tiež tuhosť tlmičov. Tracer 700 by mal byť so svojou hmotnosťou 196 kg (vrátane náplní) najľahším športovo-cestným endurom vo svojej triede, čo spolu s pružným motorom a potentným podvozkom sľubuje pekné zážitky v sedle tohto stroja. Yamahu Tracer 700 si môžu kúpiť aj mladí jazdci, existuje totiž aj vo verzii A2 s výkonom zníženým na zákonom povolených 35 kW.

KTM 390 Adventure

Rakúska značka prináša pre majiteľov vodičského oprávnenia skupiny A2 model 390 Adventure. Stroj je zameraný prioritne na cestnú turistiku a off-road berie ako povinnú záťaž segmentu. Zvládne iba ľahší terén – poľnú cestu a pod. Jednovalec s 373 cm3 pochádza z modelu 390 Duke, elektronika je však optimalizovaná pre jemnejšie reakcie na plyn. Výkon je vyladený na 32 kW (43,5 k) pri 9 000 ot.min-1, resp. 37 Nm pri 7 000 ot.min-1. Samozrejmosťou je trakčná kontrola a off-roadové a náklonové ABS. Štandardom je tiež nastaviteľný plexištít, 5-palcový TFT displej kompatibilný s rozhraním bluetooth. Cez aplikáciu KTM My Ride môže jazdec priamo cez displeji motocykla využívať navigáciu inštalovanú vo svojom smartfóne a zároveň  môže ovládať telefón (prichádzajúce aj odchádzajúce hovory), počúvanú hudbu atď. Silnou stránkou motocykla bude podvozok. Vpredu je obrátená vidlica WP Apex so zdvihom 170 mm a možnosťou samostatného nastavenia tuhosti v kompresii a ťahu. Vzadu je taktiež jednotka WP Apex so zdvihom kolesa 175 mm a možnosťou nastavenia predpätia pružiny tuhosti tlmiča v ťahu. Vpredu je 19-, vzadu 17-palcové koleso. Avšak skutočnosť, že kolesá nie sú vypletané, ale odlievané, podporuje zameranie motocykla na cestu.

 

BMW F 900 XR

Keď sa povie BMW a cestné enduro, každý si predstaví veľké „gé-esko“. Bavoráci však majú oveľa širší záber v tomto segmente a svoju ponuku rozširujú o model F 900 XR. Vzpriameným a uvoľneným posedom sa radí k cestovným endurám, no nemá ani najmenšie ambície opustiť asfalt. Namiesto toho má v génoch extra dávku športových jazdných vlastností na ceste. Bol stvorený pre to, aby z vás v zákrutách vydoloval aj posledné molekuly adrenalínu. Dvojvalec s 895 cm3, ktorý vznikol prevŕtaním motora z modelu F 850 GS, vyvinie 77 kW (105 k) a 92 Nm. Jeho silnou stránkou je mohutný záťah v širokom spektre otáčok, veď minimálne 87 Nm dáva k dispozícii v rozsahu 4 500 – 8 500 ot.min-1. Motorka má v základe ABS, stabilizačnú kontrolu (ASC) a dva jazdné režimy Rain a Road (dážď a cesta), so systémom Riding Modes Pro ďalšie dva režimy – Dynamic a Dynamic Pro. Okrem toho má nastaviteľnú trakčnú kontrolu, ABS Pro s dynamickým rozdeľovaním brzdného účinku, reguláciu brzdného účinku motora. Plne digitálny 6,5-palcový farebný displej poskytuje širokú škálu informácií a zároveň umožňuje pripojiť smartfón jazdca. V opcii môžete mať elektricky nastaviteľný podvozok ESA. K technickým zaujímavostiam patrí bezkľúčový systém Keyless Ride, adaptívny LED svetlomet s prisvecovaním do zákrut, ale aj systém e-Call, ktorý vám umožní privolať si pomoc v núdzi alebo vám privolá pomoc v prípade pádu. Predné koleso má zdvih 170 mm, zadné 172. Model F 900 XR môžete mať aj vo verzii A2 so zníženým výkonom alebo vo verzii naháča F 900 R s menšou karosériou a kratšími zdvihmi kolies.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov