Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Listáreň: Ako ste to mysleli?

List od vás:

Pán šéfredaktor,

v článku „Vodičák za účasť?“ ste napísali, že každý vodič by mal vedieť ovládať svoje auto a že by teda každý vodič mal vedieť reagovať na krízovú situáciu. Ako ste to mysleli? Nie je to tak, že kým sa človek nedostane do krízovej situácie, dovtedy nikdy neviete, ako zareaguje?

Pekný deň.
Juraj

Vodičák za účasť?

Naša odpoveď:

Dobrý deň,

ďakujem za mail, ale nemôžem s Vami súhlasiť. Vodič by mal vedieť zareagovať v krízovej situácii. Rozhodne by to nemala byť lotéria. Každý vodič by mal vedieť poriadne dupnúť na brzdu, ale aj na plyn, keď si to situácia vyžaduje. V nejednej situácii totiž lepšie urobíte, keď dupnete na plyn, než keby ste brzdili. Samozrejme, mal by vedieť správne vyhodnotiť situáciu, či dupnúť na plyn alebo brzdu. Mal by byť schopný zvládnuť vyhýbací manéver, mal by vedieť reagovať na pretáčavý alebo nedotáčavý šmyk… Keď človek nie je úplne ľavý, tak sa to všetko dá nacvičiť.

Zároveň rozviniem myšlienku ovládania svojho auta. Každý vodič by mal mať svoje auto v oku. Mal by vedieť odhadnúť šírku, dĺžku, nos, polomer otáčania… Skrátka, mal vedieť plynule a bez zmätkovania prejsť okolo zúženia, mal by sa vedieť vopchať medzi dve autá z pripájacieho pruhu… Zároveň by mal mať predstavu o tom, akú stopu vykresľuje jeho auto pri manévrovaní na parkovisku a pod., aby neoškrel susedné autá. Ale v prvom rade by mal mať svoje auto v rukách. To znamená, že nesmie rozmýšľať nad tým, čo robí. Človek, ktorý sa musí pozerať na prevodovú páku, aby vedel, ako má radiť, nemá čo hľadať v premávke. Človek, ktorý musí rozmýšľať nad rozjazdom z miesta, nemá čo hľadať v premávke. Človek, ktorý sa pozerá na nos svojho auta a nie do diaľky, nemá čo hľadať v premávke. A takto by som mohol pokračovať. Všetko by malo ísť prirodzene. Každý vodič by zároveň mal poznať schopnosti svojho auta. Mal by vedieť, ako zrýchľuje, ako brzdí, koľko znesie v zákrutách a nemal by sa báť využiť tie schopnosti. Nemôže sa báť dupnúť na brzdu, ale ani na plyn. Nemôže sa báť v zákrute… Rešpekt áno, to musí mať, ale v žiadnom prípade sa nemôže báť.

S úctou.
Peter Varga
výkonný šéfredaktor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov