Bezcenné ojazdené elektromobily…
Opäť téma elektromobilita, tentoraz však z trochu iného pohľadu. Dnes sa pri kúpe áut iba veľmi málo prihliada na to, akú bude mať auto zostatkovú hodnotu na trhu jazdeniek, resp. za koľko sa bude môcť predať po niekoľkých rokoch a či vôbec...
…S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou predáte akékoľvek auto. A to nielen ako prvý majiteľ, ale aj ako druhý, tretí… V prípade elektromobilov však môže byť situácia celkom iná.
V ich prípade totiž akumulátor starne a stráca zo svojej menovitej kapacity. A starne tým viac, resp. tým rýchlejšie, čím častejšie ho majiteľ nabíjal na rýchlonabíjacej stanici vysokým výkonom. A, samozrejme, aj v závislosti od ostatných parametrov. Každopádne, nikto nebude chcieť auto, ktoré bude mať polovičný či tretinový dojazd z výrobcom deklarovaného a ktoré bude musieť za každým rohom dobíjať.
Áno, výrobcovia dnes poskytujú záruku na vysokonapäťový akumulátor v rozmedzí 6 – 8 rokov, resp. 100 000 – 160 000 km. Staršie elektromobily s pôvodným akumulátorom však budú nepredajné. Cena nového akumulátora je dnes totiž extrémne vysoká – bavíme sa o tisíckach až desiatkach tisíc eur – a v dohľadnom čase zrejme ani nebude rádovo nižšia. Skrátka cena akumulátora bude ešte raz taká alebo aj vyššia ako cena samotného jazdeného auta. Čo bude so všetkými tými nepredajnými a nepotrebnými elektromobilmi? Budú stáť a zaberať miesta na parkovanie? Zošrotujeme ich? A kde je tu potom rozum, ekonomika, ekológia?
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov