Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

140 km/h na diaľnici? Sme rozhodne za…!

Rýchla jazda nie je vždy nebezpečná. Áno, hrozí pri nej väčšie nebezpečenstvo, keďže fyzika sa oklamať nedá, ale aj napriek tomu to môže byť akceptovateľné. Nebezpečná je neprimeraná rýchlosť.

Z iniciatívy Ministerstva dopravy a výstavby SR sa pristúpilo k dočasnému zvýšeniu najvyššej dovolenej rýchlosti na 140 km/h na úseku diaľnice D1 Poprad východ – Beharovce. Ide o skúšobnú prevádzku na jeden mesiac, ktorá bude v období 1.10.2019 – 31.10.2019.

Cieľom tejto iniciatívy je monitorovať a analyzovať vývoj dopravnej nehodovosti, socioekonomický aspekt či časovú úsporu pri najvyššej dovolenej rýchlosti 140 km/h. Úsek D1 Poprad východ – Beharovce bol pre skúšobnú prevádzku vybraný z toho dôvodu, že ide o jeden z najnovších úsekov, ktorý spĺňa najvyššie bezpečnostné štandardy.

Ide o 38 kilometrov dlhý úsek diaľnice D1 pri Poprade. Ten spĺňa všetky stavebné, technické a bezpečnostné predpoklady na vyššiu dovolenú rýchlosť. Následne bude závisieť od správania sa vodičov, či a odkedy bude možné povoliť rýchlosť 140 km/h na tomto úseku natrvalo.

Ďalším úsekom, ktorý v budúcnosti prichádza do úvahy na otestovanie vyššej rýchlosti je úsek D1 Trnava – Trenčín. Tento úsek však pre vysokú intenzitu dopravy aktuálne Dopravná polícia neodporučila. Na ďalšom vybranom diaľničnom úseku Prešov – Košice prebiehajú stavebné práce súvisiace so stavbou Budimír – Bidovce.

O tom, či bude možné po niektorých úsekoch našich diaľnic jazdiť v budúcnosti rýchlosťou 140km/h, bude možné uvažovať až po dôkladnom preskúmaní správania sa vodičov a odbornej diskusii s políciou.

My sme rozhodne za, ale…

Myslíme si, že skúšobný úsek 38 kilometrov je veľmi krátky. Malá vzdialenosť spraví pri zvýšení rýchlosti minimálny rozdiel v čase. Je to len pár sekúnd viac ako jedna minúta. Tento testovací úsek mohli zvoliť aj dlhší. Avšak je pravda, že na severnej D1 to je značne limitované aj tunelom Branisko, prípadne rozkopávkami a opravami. Každopádne, už teraz väčšina vodičov jazdí konštante tachometrových 140 km/h.

Maximálna povolená rýchlosť (MPR) sa u nás na diaľniciach nemenila dekády. Úroveň vozidiel je za ten čas niekde úplne inde. O zvýšení MPR kompetentní pravidelne diskutovali a prinášali predvolebné sľuby. Teraz sa zdá, že sa konečne aj niečo aspoň skúsi.

Každopádne si myslím, že reálne plošné zvýšenie na všetkých úsekoch diaľnic absolútne nehrozí, aj keď v tom problém nevidíme. Avšak už teraz je totiž jasné,  že niektoré úseky vôbec nepostačujú intenzite dopravy a zvýšenie MPR-ky by bolo veľkým rizikom (kratší reakčný čas, dlhšia brzdná dráha…). Rovnako niektoré úseky rýchlostných ciest, kde platia rovnaké pravidlá pre jazdu ako na diaľnici, nebudú vôbec vhodné na zvýšenie MPR, keďže boli postavené podľa iných noriem. Ak prejde povolenie vzájomného predchádzanie kamiónov na diaľniciach, ako to už párkrát avizovali, tak to tiež nebude správny krok, ktorý prispeje bezpečnosti premávky.

Riešení ako z toho von je niekoľko. Povedzme plošné zvýšiť MPR-ku  a v prípade zvýšeného objektívneho rizika prostredníctvom premenlivých tabúľ rýchlosti obmedzovať. To je len jedným zo spôsobov, ako to spraviť bezpečne a na úrovni. Lenže nechcem vidieť tú sumu, koľko by taká modernizácia v našich podmienkach stála.

Ak by sa náhodou schyľovalo k plošnému zdvihnutiu MPR, tak absolútne netuším, čo nám na tento krok povie EÚ, keďže všetko chcú mať prudko ekologické.

Autor: Marek PAUCO

foto: youtube

Zdroj: mindop, nds

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov