Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Jazdený Saab spoza hraníc? Pozor na diskrimináciu!

Saab je automobilka, ktorá mala počas svojej histórie neľahký život. Napriek tomu má na trhu s jazdenkami svoje miesto. Existujú národné, či nadnárodné kluby, ktoré združujú priaznivcov, či dokonca rovno fanatikov tejto skrachovanej severskej značky...

A ja jedného z nich poznám. Ten ma nasmeroval na jeden pálčivý problém, ktorý trápi majiteľov, resp. potenciálnych záujemcov o značku Saab. Jednoducho cítia krivdu. A ja sa im ani nečudujem, hoci nejde o veľké peniaze.

Pri každom individuálnom dovoze musíte okrem iného uhradiť recyklačný poplatok. Tak to je jednoducho dané. Zväz automobilového priemyslu na tento účel (pre všetky vozidlá a značky) vytvoril portál www.idovoz.sk. Poplatky sa pohybujú niekde na úrovni 20 – 30 €. Za napr. Lexus zaplatíte 24 €, za Peugeot takisto. Ale také Porsche Cayenne Turbo má poplatok 31,20 €.

Kameň úrazu nastáva pri značke Saab (a pokiaľ mám vedomosť tak aj pri značke SSANGYONG), kde sa poplatok cez stránku www.idovoz.sk uhradiť nedá. Tieto značky na Slovensku zastupuje spoločnosť dostupná na www.doviezol.som.sk , kde je tento poplatok 60 €.

Najlepší príklad však bude porovnanie modelov Cadillac BLS a Saab 93, ktoré boli produkované na rovnakej montážnej linke vo Švédsku.  Námatkovo som si vybral VIN čísla dostupné na internete. YSCFD46Y262301314 – Cadillac BLS 154 kW- 24 €;  YS3FH46Y831053446 – SAAB 93 154 kW = 60€

Pozrime si zákon 79/2015 Z.z. o odpadoch, konkrétne § 61 ods. 6, v ktorom je uvedené: Vystavenie potvrdenia podľa odsekov 2 a 3 môže byť za odplatu alebo bezodplatné. Ak je vystavenie tohto potvrdenia odplatné, výška odplaty nesmie presiahnuť výšku skutočných nákladov na zabezpečenie spracovania starého vozidla po odpočítaní možných výnosov zo spracovania starého vozidla, najviac však výšku, ktorú uhrádza tento výrobca vozidla organizácii zodpovednosti výrobcov pre vozidlá na zabezpečenie jeho spracovania.

Poviete si, že tu niečo nehrá. Vyžaduje likvidácia a spracovanie starého Saabu viac prostriedkov ako likvidácia iného bežného auta? Nemyslím si.

Oslovil som preto všetky dotknuté strany, aby mali priestor na vyjadrenie. Avšak Spoločnosť Trade Slovakia (www.doviezol.som.sk) na otázku do uzávierky nereagovala, rovnako ani Ministerstvo životného prostredia SR. Odpovedal iba pán Pavol Prepiak, výkonný viceprezident ZAP SR, ktorý sa k násobnému nárastu poplatku za recykláciu zo strany inej spoločnosti vyjadriť nevedel.

Autor: Marek PAUCO

 

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov