Striedavé radenie pri každom zúžení?!
Civilizované správanie sa vytráca nie len z ciest, ale aj z bežného života. V MHD málokto pustí sadnúť tehotnú ženu, staršiu pani, na ceste zas málo kto pustí iného čakajúceho vodiča. Jedným z kameňov úrazu tolerancie na cestách je striedavé radenie.
Na Slovensku to je so striedavým radením (zipsové pravidlo) aktuálne tak, že keď sa 2 jazdné pruhy zbiehajú do jedného, a nie je to upravené dodatkovou tabuľou, tak má prednosť ten, kto ide v priebežnom pruhu. Lenže situácie sú už tak kritické, že ľudia nevyužívajú potenciál ciest, a radšej stoja v rade za sebou, lebo: „čo keď ma na konci nikto nepustí“?
Potom však existujú aj miesta, kde sa ľudia naučili toto nepísané pravidlo aplikovať každý deň a vôbec sa nad tým nezamýšľajú. Na viacerých miestach, kde sa z dvoch pruhov stáva jeden, sa vodiči radia striedavo. Aj bez značky – C30. Potom tu je problém opačný, že značka C30 síce je, ale vodiči ju jednoducho nedodržiavajú. Ak má vodič v končiacom jazdnom pruhu zapnutú smerovku, a vy ho nepustíte, v podstate ste sa dopustili priestupku – nedanie prednosti v jazde.
Sú krajiny, kde je pravidlom, že na konci ciest sa radí striedavo, a nie je potrebná žiadna doplnková značka. Kolóny sú tak kratšie a idú plynulejšie. Dôležité je trafiť ten správny moment, kedy sa máte preradiť. Príliš skoré preradenie do priebežného pruhu ničomu nepomôže. Príliš neskoré preradenie môže spôsobiť ešte väčší chaos.
Vodič „vychovávateľ“
Veľkým problémom pri zipsovom radení je aj vodič „vychovávateľ“, ktorý sa zámerne preradí do voľného pruhu, a jednoducho nepustí nikoho pred seba, poprípade pruh celý zablokuje. Toto správanie je absolútne netolerantné.
Obchádzanie prekážky
Pre mňa veľkou zvláštnosťou je aj fakt, že napr. pri obchádzaní prekážky platí automaticky zipsové pravidlo. Nechápe, prečo zákonodarcovia pred desiatkami rokov uvažovali dvomi spôsobmi. Privítali by ste automaticky striedavé radenie pri každom zbiehaní jazdných pruhov?
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov