Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Zmenu pravidiel pocítia v Nemecku cyklisti aj šoféri

Vyzerá to tak, že zmeny pravidiel v Nemecku prídu už čoskoro. Čo sa zmení? Okrem iného výška pokút, nové dopravné značky, ale tiež cyklisti získajú silnejšie postavenie.

Návrh zmeny zákona, ktorý sa aktuálne pripravuje sa dotýka priamo pravidiel cestnej premávky. Na pozore by mali byť nielen vodiči motorových vozidiel, ale aj cyklisti. Zatiaľ však nie sú platné. Musia prejsť schvaľovacím procesom.

Posilnenie práv cyklistov

Motorista ťahá za kratší koniec

Čo táto zmena prináša? Nemecko sa snaží bojovať proti emisiám, a tým preferovať aj ekologickú dopravu na bicykloch. Toto opatrenie by malo zvýšiť komfort a bezpečnosť nemotorových účastníkov cestnej premávky. Prísnejšie tresty budú povedzme za parkovanie v cyklopruhoch (100 €). Doteraz ste tam mohli zastaviť na 3 minúty, po novom bude zastavenie zakázané. Zároveň sa pokúsia zákonom ustanoviť presnú hranicu obchádzania cyklistu vodičom. V obci by to malo byť aspoň 1,5 metra, mimo obce aspoň 2 metre. Doteraz sa používal iba pojem „dostatočná vzdialenosť“. A teraz pozor! Zákon počíta s možnosťou, že v miestach, kde to šírka cesty neumožní, bude predchádzanie cyklistov zakázané.

Zmena zákona ráta aj s obmedzením zákazu zastavenia a státia v blízkosti križovatiek a to v prípadoch, ak sa v jej blízkosti nachádza cyklopruh.

Ďalšie pravidlo sa týka vozidiel nad 3,5 tony a má zabezpečiť tiež vyššiu úroveň bezpečnosti cyklistov. Tí by mohli v mestách odbáčať doprava len v prípadoch, ak ich rýchlosť neprekročí 7-11 km/h. Vodič, ktorý tento predpis poruší, dostane sankciu 70 € a jeden trestný bod. Čo si týmto riešením sľubujú, to netuším. Rýchlosť sa síce môže podpísať nad znížením nehodovosti, ale smrteľné zranenia môžu nastať aj pri nehodách v minimálnej rýchlosti. Na druhej strane je pravda, že vodič sa pri odbočovaní musí trápiť s množstvom slepych miest, ale na druhej strane aj cyklista je vodičom nemotorového vozidla,a a tiež by mal predvídať a nepredchádzať po pravom okraji vozovky.

Cyklistom uľahčia život

Cyklisti rovnako ako u nás mohli po cestách doteraz jazdiť len jednotlivo za sebou. Po novom zákon ráta s možnosťou označenia ciest, kde budú môcť cyklisti jazdiť dvaja vedľa seba.
Rovnako sa ráta s vytvorením parkovacích boxov pre donáškarov, ktorí sa pohybujú prostredníctvom nákladného bicykla. Budú označené špeciálnou značkou. Cyklisti by po novom mohli aj vo vybraných jednosmerkách jazdiť obojsmerne.

Cyklodialnice – cestičky pre cyklistov – kde sa cyklisti premávajú vyššou rýchlosťou nebudú musieť mať výhradne pevný podklad. V cyklistických zónach sa ráta s obmedzením maximálnej povolenej rýchlosti na 30 km/h.

Ponovom budú môcť výhradené jazdne pruhy (BUS) používať aj jazdci na elektrických kolobežkách. Tým ich chcú vyhnať z chdoníkov, kde ohrozujú chodcov.

Tvrdšie tresty za nevytvorenie záchranárskej uličky

Prísnejšie chcú trestať aj za nevytváranie záchranárskej uličky (320 € + zákazvedenia motorového vozidla na jeden mesiac a 2 trestné body).

Pokuta za vypnutý asistenčný systém núdzového brzdenia

Nemci chcú navyše pokutovať aj za vypnutie  asistenčný systém núdzového brzdenia. Ten by mal byť aktívny pri rýchlosti vyššej ako 30 km/h. Toho, koho prichytia, bude potrestaný sankciou 100 € a jedným trestným bodom. Neviem si predstaviť, ako chcú vykonať dokazovanie v tomto druhu priestupku. Spätné zapnutie pritom netrvá dlho. Budú zisťovať pamäť v riadiacej jednotke?  Alebo to jednoducho časom zmenia na povinné aj v systéme vozidla a nebude sa to dať žiadnym spôsobom deaktivovať?

Zdroj: vaaju.com, deutschland.de, thelocal.de/

Autor: Marek PAUCO

Foto Youtube

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov