Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Michelin testuje revolučné pneumatiky

Obavy o nečakaný defekt a s ním spojenú výmena kolesa v náročných, či dokonca nebezpečných podmienkach by mohli byť minulosťou.

Po  samozaceľovacej pneumatike vyrobenej technológiou SELFSEAL z jedinečnej zmesi, ktorá okamžite zaplní prepichnuté diery v dezéne, prichádza najväčší francúzsky výrobca s ďalšou inováciou. Francúzsky pneumatikový gigant Michelin v týchto dňoch vydal tlačovú správu v ktorej oznámil oznámil rozsiahle testovanie novej série pneumatík UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System). Ide o celkom nový jedinečný systém pneumatík odolných proti prepichnutiu. Skúšky sa budú uskutočňovať v spolupráci s General Motors.  Nové elektrické vozidlo Chevrolet Bolt EV obuté skúšobnými pneumatikami bude jazdiť po najnáročnejších, často neudržovaných cestách a terénoch, aby zhromažďované informácie priniesli čo najdokonalejšie výsledky. Pre názornosť uverejnil Michelin fotografie na ktorých demonštruje  princíp pneumatík na skúšobnom prototype bez bočných stien. Ako tlmiaci prvok v pneumatikách sa používajú pružné pryžové kompozitné materiály. Podľa francúzskych výrobcov pneumatík technológia AIRLESS zvýši bezpečnosť pneumatík, posilní pevnosť, zníži množstvo použitých surovín a výrazne ovplyvní negatívny dopad na životné prostredie.

Odborníci však namietajú, že výrobca zatiaľ neposkytuje údaje o trvanlivosti elastických prvkov, odhadovanom počte kilometrov bez vzduchovej pryže a jej hmotnosti. Podľa nich by tieto pneumatiky mali byť podstatne ťažšie ako je súčasný štandard, čo bude mať negatívny vplyv na jazdné vlastnosti vozidla a zvýšenú spotrebu paliva.  Pokročilé pneumatiky budú testované v spolupráci s General Motors v štáte Michigan (USA) a hoci sú skúšky ešte len na začiatku, Michelin plánuje obúvať autá zo sériovej výroby od roku 2024.

Juraj Paška, foto: archív autora

Diskusia 1
  1. Geo Používateľ hovorí

    Ako chcu zabezpecit spravnu tvrdost – tuhost pre rozne zatazenia? T.j. nalozenie vozila ako v priade predpisanych tlakov pre rozne zatazenie. Je to velmi velky rozdiel aj jazdne vlastnosti, brzdrna draha pod.. Opotrebenie pneu suvisi so spravnym tlakom, zeby tu take nebolo treba riesit? Mat auto plne nalozene, alebo len s vodicom je podstatny rozdiel ako to sedi a jazdi aj v zakrutach. Ako zabezpecia, vyvazenost ked sa do lamiel naberu kamienky,, piesok, sneh, voda, alebo ine tuhe necistoty?

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov