Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Test: Honda GL 1 800 Gold Wing

Honda GL 1 800 Gold Wing. Manuálna prevodovka je presne tá vec, ktorá dodá motorke ten jeden stupeň voľnosti.

Hoci si ešte stále rád užijem kvalitnú prevodovku, na každodennú jazdu by som asi uprednostnil dobrý automat. To platí pre osobné autá. Keď sa však presunieme do roviny motocyklov, tam sa situácia zmení. Motorka je pre mňa totiž o čistej radosti z jazdy, o tom, že som pánom sveta. A k tomu manuálna prevodovka patrí. Automat by ma obral o jeden stupeň voľnosti. Preto som sa potešil, keď som si po verzii s automatickou – presnejšie povedané dvojspojkovou robotizovanou – prevodovkou mohol vyskúšať Hondu Gold Wing aj s manuálom. Pripomeniem, že nový Gold Wing je voči predošlej generácii kratší a štíhlejší. Naďalej je však, našťastie, kusisko stroja – tak, ako sa na pána ciest patrí. Velikánske a pohodlné sedadlá, výborná ochrana pred náporovým vetrom, komfortný podvozok, silný motor, všakovaké vymoženosti (vyhrievané sedadlá a rukoväte, elektrické nastavovanie plexištítu, multimediálny systém, navigácia atď.), ale aj kufre ho predurčujú na dlhočizné výlety. Čím dlhšie, tým lepšie. Zároveň je však zábavnejší v zákrutách a k tomu má manuálna prevodovka predsa len bližšie ako automat.

Pre chlapov na nohách

S DCT prevodovkou váži 383 kg, človek by si pomyslel, že s manuálom bude výrazne ľahší. V skutočnosti je však rozdiel v prospech manuálu iba 4 kg. To svedčí o dokonalosti DCT prevodovky. Vráťme sa však k testovanému modelu s manuálnou prevodovkou. Tých 379 kíl si vyžaduje „chlapa na nohách“, avšak iba pri manévrovaní na mieste. Pri jazde sa veľká časť hmotnosti stratí. Manévrovanie Gold Wingu s DCT prevodovkou uľahčoval elektromotorický posuv dopredu aj dozadu. S manuálnou prevodovkou vám Gold Wing pomôže iba pri cúvaní. Pri posúvaní sa dopredu sa musíte pohrať so spojkou. Predošlá generácia Gold Wingu mala päť stupňov, aktuálna ich má šesť. Je dobre odstupňovaná a vzhľadom na veľký motor radí trochu surovo. Je pravidlom (a neplatí to iba pre Hondu), že čím väčší motor, tým surovší chod prevodovky – tým viac to rachne pri zaradení stupňa.  Na základe skúseností s ostatnými modelmi Honda chcem veriť tomu, že to bola chyba iba toho jediného exempláru, ktorý som testoval, ale neutrál som hľadal veľmi ťažko. Z dvojky som to takmer vždy prerazil do jednotky, z jednotky zasa do dvojky, ale neutrál som n prvý pokus takmer nikdy netrafil. Svoj podiel na tom malo aj to, že rameno páky prevodovky je na moje malé chodidlá (42 ½-ky) trochu dlhé a ťažšie som naň dočiahol. Nuž, poriadny chlap, akému je „golďas“ určený, má poriadne nohy, nie ako ja. Napriek výčitkám som si jazdu veľmi užíval. Najmä tú športovú v zákrutách. Manuálna prevodovka je presne tá vec, ktorá dodá motorke ten jeden stupeň voľnosti.

Automat, ale…

Priznám sa však, že v prípade Gold Wingu by som asi urobil výnimku a kúpil by som si ho s automatom. Bolo by mi však ľúto, že by som ho nemohol mať s krásnou bielou perleťovou farbou. Všetky verzie s DCT totiž majú dvojfarebné lakovanie. Som zaťažený na bielu farbu, moje auto aj moja motorka sú biele. Druhá vec je, že verzie s DCT prevodovkou majú pod klaviatúrou čelný airbag, takže tam nemôžu mať malý praktický odkladací priestor na kľúče, mobil a pod., aký majú vezie s manuálom. Priehradka na mobil má dokonca mäkkú penovú výplň, ktorá chráni mobil pred otrasmi a oderkami. Samozrejmosťou je dobíjací kábel s USB koncovkou. Škoda, že sa airbag s touto schránkou vylučujú. Dve veci na jedno miesto jednoducho nevtesnáte.

Stručne: Honda GL 1 800 Gold Wing Tour

Čo treba uznať: Manuálna prevodovka pridáva stupeň zábavy.

Čo nám chýbalo: Nič, čo by stálo za reč.

Čo nás prekvapilo: Surový chod prevodovky.

Cena: základ/test: 30 190/30 190 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Technické údaje: Motor: Kvapalinou chladený B6/24V, zdvihový objem valcov 1 833 cm3, max. výkon 93 kW (126 k) pri 5 500 ot.min-1, max. krútiaci moment 170 Nm pri 4 500 ot.min-1. Emisie CO2 128 g/km. Jazdné výkony: Pohotovostná hmotnosť 379 kg, vmax= ~180 km/h, spotreba výrobca/test 5,5/5,6 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov