Test: Seat Ateca 1.6 TDI 115 7°DSG Xcellence
Hovorím o akčnom modeli Family, s výhodou až 2 200 eur. Môžete ho mať s výbavovými stupňami Style alebo Xcellence a iba s jediným motorom. Ten je presne taký, aké je označenie akčného modelu – rodinný. Ide o 1,6-litrový diesel s výkonom 85 kW (115 k), ku ktorým pridáva slušných 250 Nm. S týmto záprahom Ateca rozhodne nebude lámať rýchlostné rekordy. Do otáčok sa motoru veľmi nechce a do vysokých už vôbec nie. Tam mu doslova dochádza para. Dokáže však neúnavne ťahať a keď nebudete neuroticky dupať na plyn, tak dokáže zrýchľovať silovo. Pri samotnej akcelerácii je v porovnaní s dnešnou elitou hlučnejší a drsnejší, ale nie je to nič strašné a v ustálených režimoch sa krásne upokojí. Náplasťou za to, že musíte strpieť tieto malé výčitky, bude neskonalá spotreba. Keď budete jazdiť s tým, že máte pred očami rodinu a nie červené plátno ako býk, tak budete jazdiť určite za menej ako ja. Ja som totiž väčšinu času mal pred očami to červené plátno. Na výber máte šesťstupňovú manuálnu alebo sedemstupňovú dvojspojkovú robotizovanú prevodovku.
V testovanom exemplári bol motor spojený s robotom. Je dobre sprevodovaný, no elektronika radí vždy o jeden či dva stupne vyššie, než by som volil ja, takže motor je programovo podtáčaný. Často chudák pracuje v okolí 1 200 ot.min-1, aj pod nimi. Isteže, konštruktéri sa pri rozhovoroch počas prezentácií bijú do pŕs, že je to v poriadku, že to motoru nijako neubližuje a že je to pre čo najnižšiu spotrebu paliva, a teda aj najnižšiu tvorbu emisií CO2, ale ja si to nemyslím. Čo by asi vravel motor, keby vedel rozprávať? Ešteže je tu možnosť manuálneho radenia. Načo si však potom kupovať automat, keď mám radiť sám? Druhým neduhom tejto DSG je, že nevie sprostredkovať jemné približovanie sa k prekážke pri parkovaní. Málo plynu – nepohnete sa z miesta, trochu viac plynu – pohýnate sa príliš rýchlo. Osobne by som si preto volil manuál. Navyše, v prípade SEAT-u pracuje manuálna prevodovka fantasticky.
Digitálny svet
Už nie celkom horúcou novinkou v ponuke Atecy je plne digitálny prístrojový štít, tzv. Digital Cocpit. Displej s uhlopriečkou 10,25 palca má krásne vykreslenie detailov a vy si môžete nastaviť tri základné masky zobrazenia (s klasickými budíkmi, s budíkmi na krajoch displeja a minimalistický displej) a v rámci každej z nich si ešte môžete do určitej miery nastaviť obsah zobrazenia. Prepínanie medzi jednotlivými motívmi a obsahom zobrazenia je jednoduché a rýchle. Nepotrebujete ani návod na obsluhu, aby ste pochopili, ako to celé funguje. Testovaný model mal navyše aj veľký 8-palcový dotykový displej uprostred prístrojovej dosky, ktorý slúži ako rozhranie medzi vami a navigáciou, nastavením vozidla, resp. multimediálnym svetom Atecy. Prostredníctvom technológie Full Link môžete prepojiť váš smartfón (jabĺčko aj android) s autom. Chybičkou krásy je, že intenzitu podsvietenia oboch displejov meníte práve cez spomínaný dotykový displej a že aj v najnižšej intenzite svietia príliš silno, takže pri dlhšej jazde v noci mimo mesta unavujú oči.
Ateca je výborný základ a bohatá výbava Xcellence z nej robí vskutku parádne auto za výbornú cenu. A aby toho nebolo málo, tak testovaný model mal aj balík Ride v hodnote 2 615 eur, za ktorý však teraz zaplatíte o takmer tisícku menej – iba 1 670 €. No povedzte, čo by to bol za blázna, kto by takúto ponuku odmietol?
Stručne:SEAT Ateca 1,6 TDI 115 7°DSG Xcellence
Čo treba uznať: Výborný pomer cena – výkon.
Čo nám chýbalo: Aby prevodovka menej podtáčala motor.
Čo nás prekvapilo: Kopec zvýhodnení.
Cena: základ/test: 18 740/26 500 €
Záruka: 6 rokov alebo 150 000 km
Technické údaje: Motor: Preplňovaný vznetový R4/16V, zdvihový objem valcov 1 598 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 3 250 – 4 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 250 Nm pri 1 500 – 3 250 ot.min-1. Emisie CO2 128 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 11,5 s, vmax=183 km/h, spotreba výrobca/test 4,9/6,7 l/100 km.
Text: Peter Varga, foto: autor
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov