Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


MINI Countryman: Po svojom

MINI Countryman. Keď máte svoj domček na chrbte, tak si usteliete, kde sa vám zapáči.

Zo dňa na deň zdvihnúť kotvy a na týždeň alebo dva, či len na pár dní povedať mestu, práci, susedom zbohom. Vypadnúť nevedno kam. Niekam, kde vás neobskakuje obsluha v nažehlenej rovnošate a bielych rukavičkách, kde po vás ráno neuprace posteľ chyžná… Niekam, kde nemusíte dodržiavať všeobecne platný spoločenský kódex. Jednoducho ísť niekam, kam vás cesty zavedú a zložiť si hlavu, kdekoľvek sa vám zapáči.

Countryman je skvelé auto, ktoré vás dovezie aj na miesta, ktoré nie sú „vydláždené“ kvalitným asfaltom. Zvýšený podvozok (svetlá výška 165 mm) a ochrana spodnej časti karosérie, resp. blatníkov, k tomu pocit robustnosti dodávajú autu (a aj vám) odvahu zdolávať nezdolateľné. Pravda v prípade testovaného modelu sa musíte krotiť a ostať v rovine, ktorú zvládnete s pohonom predných kolies. Náš exemplár totiž nemal pohon 4×4. Bežnú poľnú cestu či lúku však zvládne s prehľadom.

Hor sa na výlety

Countryman nie je veľký ako obývačka, ale pre dvoch môže byť pohodlný ako spomínaná obývačka. Predné sedadlá sú totiž veľké, dobre tvarované a majú príjemnú tuhosť výplní. K tomu výborný posed, dostatok miesta v každom smere, kvalitné materiály… Situácia vzadu závisí od polohy zadných sedadiel a od nastavenia sklonu ich operadiel. Deti však nebudú mať s priestorom problém.  Práve variabilita, ktorú poskytujú polohovateľné zadné sedadlá, robia z MINI Countryman skvelé auto na výlety, plné akcií a športových aktivít. Vďaka variabilite ľahko vložíte do auta veľké turistické batohy a rôzne športové potreby. K užitočným doplnkom v duchu rôznych aktivít patrí kožená plachta s integrovanou molitanovou poduškou. Za bežných okolností sa nachádzajú pod podlahou, keď sa však potrebujete prezuť alebo prezliecť, tak ich vytiahnete. Na podušku si môžete sadnúť a plachtou prekryjete zadný nárazník.

Ubytovanie poruke

Naše MINI malo aj niečo extra – strešný box, ktorý mu dodával pravý trampový naturel. Ukrýval totiž mobilný stan z originálneho príslušenstva MINI. Stačí odistiť trojicu poistiek a horná časť boxu sa automaticky dvihne a z boxu je razom stan. Výstup hore umožňuje skladací rebrík, treba ho len poriadne zachytiť o kraj hliníkovej konštrukcie boxu. Stan má vstupný otvor z oboch strán, teda zľava aj sprava a na každej je aj sieťka proti hmyzu. Samozrejmosťou sú obojstranné zipsy, aby ste stan, resp. sieťky mohli zavrieť zvonka i zvnútra. Okrem toho sú spredu aj zozadu okienka – opäť so sieťkami voči hmyzu. Samotná textília stanu je nepremokavá, o streche z plastu ani nehovoriac. Letná búrka vám preto výlet určite nepokazí. Vo vnútri sú po oboch stranách sieťkované vrecúška na hygienické potreby, mobil, knižku či iné drobnosti. Oblečenie si môžete uložiť do stropnej sieťky. Nabíjačku by ste v stane darmo hľadali. Stan totiž nie je elektricky prepojený s vozidlom. Svetlo v noci zabezpečuje LED lampička, ktorú pomocou magnetu pripnete k malej kovovej konzole na strope. Pri stanovačke musí človek počítať s tým, že stan nemá klimatizáciu ani kúrenie. To je rozdiel stanu na Countrymane voči strešným stanom zabudovaným priamo do strechy auta, ako majú napríklad VW California či Mercedes-Benz triedy V Marco Polo. Samotný stan je veľkostne pre dvoch dospelých alebo jedného dospelého a dve menšie deti. Vnútorná výška je 94 cm, dĺžka 2,1 metra a šírka 1,3 metra. Matrac má príjemnú tuhosť. V úvode som spomínal, že na rozbalenie stanu stačí uvoľniť tri poistky. Na jeho zloženie však treba dvoch alebo trochu cviku. Treba totiž ťahať plastový strop stanu smerom nadol a zároveň podeň zasúvať textíliu stanu a samotnú strechu boxu potom zaisťovať spomínanými poistnými popruhmi. Vzhľadom na to, že ide o strešný box, resp. stan z originálneho príslušenstva MINI, tak si môžete byť istý absolútnou kvalitou. Veľmi príjemne ma prekvapila aj skutočnosť, že box nezvyšuje príliš hluk pri jazde. Počuť ho, ale neotravuje. Samotný box sa montuje na štandardné strešné nosiče.

Technicky zdatnému človeku určite zíde na um, ako je to s hmotnosťou, resp. zaťažením strechy. Veď bežné autá majú povolené zaťaženie strechy okolo 60 kg a stan plus ľudia v ňom túto hodnotu prevyšujú. Fígeľ je v tom, že táto nosnosť sa počíta pre jazdu, keď sa vplyvom dynamických síl môže zvýšiť zaťaženie. Staticky unesie strecha podstatne viac, stan ani ľudia jej neuškodia.

Len tri?

Pod kapotou testovaného  exempláru bil 1,5-litrový preplňovaný trojvalec s výkonom rovných 100 kW a krútiacim momentom 220 Nm. Pri bežnej jazde pôsobí silno, no na predbiehanie sa treba pripraviť, najmä so strešným stanom, ktorý vo vyšších rýchlostiach evidentne poriadne zvyšuje odpor. A situáciu veľmi nezlepší ani športový režim. V ňom je síce motor podstatne živelnejší, no ešte stále to nie je myšičkovanie medzi autami. Podľa zvuku a vibrácií by ste však len ťažko odhalili, že motoru „chýba“ jeden valec. Len v extrémnych prevádzkových situáciách, aj to by ste sa museli venovať pozornosť zvuku motora. Skutočne, bez najmenšieho preháňania a so všetkou vážnosťou môžem povedať, že trojvalcový charakter určite nezbadáte. V každodennej premávke môže tento motor papať málo, no cesta na dovolenku vás na spotrebe môže prekvapiť. Ja som mal po diaľnici priemer mierne nad 10 l/100 km. Človek však nič iné asi ani nemôže čakať, veď Countryman má pomerne vysokú svetlú výšku, veľkú čelnú plochu a strešný box so stanom situáciu len zhoršuje.

Samozrejmosťou sú jazdné režimy Mid, Sport a Green. V športovom si môžete nastaviť, či sa má športovo správať motor, podvozok alebo oboje. Vzhľadom na základnú tuhosť podvozka a kvalitu našich ciest som však volil športový motor a základnú charakteristiku podvozka. Aj v ňom je Countryman na ceste neskutočne agilný a sebavedomý. Auto reaguje na riadenie veľmi spontánne a želaného oblúku sa MINI drží zubami-nechtami. Platí to aj so strešným stanom. Pritom sa môžete dynamickým presúvaním hmotnosti s autom krásne pohrať v zákrutách a hory s dlhými horskými priesmykmi plných vláseniek budú určite vaším častým cieľom. V súvislosti so športovým režimom som schválne nehovoril o hnacom reťazci, ale o motore. Prevodovku totiž dávate do režimu Sport samostatne – presunutím voliča doľava.

Stručne: MINI Countryman Cooper

Cena: základ/test: 26 050/43 730 €

Záruka: 2 roky bez obmedzenia km

Čo treba uznať: Imidžové auto, výborné vlastnosti podvozka.

Čo nám chýbalo: Reálne vôbec nič.

Čo nás prekvapilo: Vysoká stabilita aj so strešným stanom.

Technické údaje: Motor: preplňovaný zážihový R3/12V, zdvihový objem valcov 1 499 cm3, max. výkon 100 kW (136 k) pri 4 400 – 6 000 ot.min-1, max. krútiaci moment 220 Nm pri 1 400 – 4 300 ot.min-1. Emisie CO2 130 g/km. Jazdné výkony: 0 – 100 km/h za 9,6 s, vmax=200 km/h, spotreba výrobca/test 5,7/9,3 l/100 km.

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov