Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Malý veľký revolucionár

Smart znamená v angličtine chytrý. Už 20 rokov stretávame na cestách malé autíčka s týmto názvom. Chytré, poriadne chytré, akože inak...

Hoci prvýkrát ho svetu ukázali na frankfurtskom autosalóne už na jeseň 1997, výroba sa rozbehla až v lete roku 1998. O jeho dnes už istom úspechu sa vtedy dalo len snívať. Dnes si však môžeme povedať, že svojho majiteľa našlo vyše 2,2 milióna smartov. Príbeh tohto pôvodne 2,5-metrového zázraku sa však zďaleka nekončí.

Všetko bolo inak

Nápad nosili v hlavách vývojári značky Mercedes-Benz už od začiatku 70. rokov. Prvé koncepty vznikli v roku 1972. Vývoj v značke patril do oblasti „Budúce dopravné systémy“. Vtedy neprekonateľným problémom boli vnútrofiremné požiadavky na bezpečnosť. Pokrok však išiel rýchlo ďalej. Prišli nové riešenia bezpečnosti ako napr. sendvičová konštrukcia (dvojitá podlaha) karosérie. V roku 1993 spolupráca dizajnových centier prináša plody: štúdie Eco Sprinter a Eco Speedster. Tie vyvolajú také nadšenie u predstavenstva značky, že vývoj v novom segmente – kompaktné mikrovozidlo – dostáva zelenú. Pevná škrupina chráni jadro – jednoducho ako orech. 

Viac hláv…

V roku 1989 Nicolas G. Hayek, vynálezca hodiniek Swatch, oznámil, že chce uviesť na trh malé mestské auto. Sám by to nezvládol. Našiel si preto špičkového partnera: Mercedes-Benz. Vznikla tak nová automobilová značka: smart. V roku 1994 padlo rozhodnutie vybudovať pre smart výrobný závod vo Francúzsku. Prvý sériový smart fortwo (pôvodný názov bol city kupé) zišiel z výrobného pásu v Hambachu 2. júla 1998. Predávať sa začal v deviatich krajinách Európy. Automobilka smart sa stala 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Daimler-Benz AG (dnes Daimler AG).

Kolotoč sa rozbieha

Vývoj malého autíčka, ktoré sa všade zmestí a je neuveriteľne bezpečné, sa rozbehol spôsobom vlastným pre prémiovú značku. Už v roku 1999 prichádza verzia kabriolet (najmenšie kabrio na svete) i pohon dieselovým motorom cdi s priemernou spotrebou 3,4 l/100 km. Do roku 2007 sa ich predalo vyše 140-tisíc. Do istej miery úlet znamenal v roku 2002 smart crossblade – model bez dverí, strechy a bez čelného skla. Iba nad zónou prístrojovej dosky mal úzky, tmavý usmerňovač prúdenia. Výrobca o rok neskôr dodal na trh malú sériu týchto unikátnych verzií smartu. Mimochodom, jeden z nich vlastní aj spevák Robbie Williams. Významným medzníkom bol rok 2003, keď na trh uviedli smart roadster a smart roadster kupé. Škoda, že na ne smart zanevrel a prestal ich vyrábať. Boli dizajnovo unikátne, a koncepčne aj pocitovo sa vracali k pravým roadsterom z 50. a 60. rokov. Boli to totiž nízke a ľahké autá s pohonom zadnej nápravy, mali nízky posed… To najhlavnejšie však je, že vodičovi poskytovali zábavu a fantasticky kontakt s vozovkou.

Modernizácie pokračujú

Smart časom dostal označenie fortwo (kupé a kabriolet), súčasné logo a silnejšie benzínové motory (37 kW, 45 kW). Osvedčený diesel s 30 kW ostal v ponuke. Do hry vstupuje verzia Brabus, ktorý je dielom spoločnosti smart-BRABUS GmbH. Priam prevratnou sa stala verzia forfour – prvé štvormiestne päťdverové vozidlo smart. Pravda, šlo o spoločnú výrobu s dcérskou spoločnosťou Mitsubishi. Smart priebežne predstavoval niekoľko zaujímavých štúdií. V roku 2007 prichádza druhá generácia smart fortwo. Optimalizovaný podvozok, dlhší rázvor a mierne zväčšená karoséria, zvýšená bezpečnosť, nové motory: benzínový trojvalec 45 kW/61 k, 52 kW/71 k alebo 62 kW/84 k, a dieselový agregát cdi 33 kW/45 k. So spotrebou 3,3 l/100 km sa smart fortwo cdi stalo v tom čase najúspornejším sériovo vyrábaným autom na svete.

Expanzia pokračuje

Postupne sa smart začína predávať aj v USA a neskôr v Číne. V roku 2010 dostáva fortwo významný facelift. Smart BRABUS tailor made (na mieru) dokonca deklaruje: všetko je možné. Prenesme sa o pár rokov vyplnených prácou vývojárov a mnohými zaujímavými variantmi smartu do roku 2012. Vtedy totiž prichádza mimoriadne dôležitý míľnik – smart fortwo electric drive, teda smart na čisto elektrický pohon. Elektromotor poskytuje 55 kW a dojazd zdoláva hranicu 120 km/h. V roku 2014 prichádza smart fortwo tretej generácie a nový smart forfour. Fortwo je výrazne komfortnejší. Koncepcia s motorom vzadu je prvý raz využitá aj v štvormiestnom smart forfour (tentokrát v spolupráci s automobilkou Renault). Pohon zabezpečujú moderné trojvalcové motory s výkonom 45 kW/60 k, 52 kW/71 k a 66 kW/90 k. Veľké zmeny sa udiali aj v prenos sily – pôvodnú jednospojkovú robotizovanú pevodovku totiž nahrádza dvojspojková, ktorá radí podstatne hladšie a rýchlejšie. Okrem toho sa v ponuke prvýkrát objavuje manuálna prevodovka.

Nastupuje elektrina

Ťažko si predstaviť lepší základ pre elektrický pohon, než sú smarty. Preto krátko po štarte predaja najnovších smart fortwo a smart forfour v marci 2017 bolo možné od mája objednávať aj smart fortwo kabriolet electric drive. V zadnej časti vozidla pracuje elektromotor s výkonom 60 kW (81 k) a svoju silu prenáša na kolesá prostredníctvom stáleho prevodu. Zlomovým pre značku Smart bude rok 2020, po USA a Kanade (2017) by totiž od roku 2020 mali aj v Európe jazdiť smarty výlučne na akumulátorový elektrický pohon. Zvyšok sveta by mal nasledovať krátko nato.

V čom je pôvab smartov?

Starší z nás si na situáciu spred 20 rokov dobre pamätajú od začiatku, vtedy bol v pláne vznik vežovitých smart domov určených na predaj, ale tiež zdieľanie malých autíčok. Vtedy to bola koncepcia až hriešne nová. Ale iné značky a v iných podobách sa o ňu snažia dodnes! Krátke previsy, malá dĺžka a veľký uhol natočenia predných kolies umožnili, aby sa smarty dostali do každej medzery na parkovisku. Smart fortwo je rekordérom v priemere otáčania: 6,95 m stopový, 7,30 m obrysový. A smart forfour? Aj ten je rekordér – 8,65 m, resp. 8,95 m (od steny k stene). Praktickosť vnútorného priestoru určuje tzv. Body Space index: pomer vnútornej a vonkajšej dĺžky, pričom dĺžka interiéru sa meria od nezošliapnutého plynového pedála vodorovne až po ukončenie vzadu, aby bolo možné jednoducho porovnať odlišné vozidlá. Oba modely dosahujú v tomto kritériu rekordné hodnoty: 75 % (smart fortwo) a 77 % (smart forfour). Pokračovať by sa dalo veľmi dlho…

 

Vedeli ste, že…?

20 rokov predaja prinieslo mnoho zaujímavých momentov. Ponúkame aspoň zopár:

Podnikový hasičský zbor Mercedes-Benz v Sindelfingene používa smart už od roku 1998 ako svižnú ohlasovaciu a riadiacu centrálu. Červené zásahové vozidlo je vybavené výstražným klaksónom a modrým majákom, v interiéri je telefón, vysielačka a hasiaci prístroj. Newyorská mestská polícia si v roku 2016 objednala 250 vozidiel smart fortwo. Bielo-modré policajné smarty okrem iného majú modré majáky a policajnú vysielačku. Nahrádzajú dovtedy používané trojkolesové špeciálne vozidlá.

 

Najrýchlejším smartom je šesťvalcová štúdia smart roadster kupé Brabus V6 biturbo. Poháňajú ho dva sériové motory 698 cm³ spojené do jedného špeciálnou kľukovou skriňou. Motor je zabudovaný v zadnej časti vozidla a samozrejmosťou je preplňovanie turbodúchadlom. Tento „nadsmart“ vyvinie 125 kW/170 k a šprintuje z 0 na 100 km/h za menej ako šesť sekúnd.

Blahoželáme!

História smartov sa zďaleka nekončí, naopak, najnovší vývoj práve takýmto automobilom nadmieru praje. Smart je dôkazom, že reálna a do detailov dotiahnutá vízia dokáže prežiť veľmi dlho a byť tým, kto určuje trend. Živio, milý smart!

Text: Dalibor Klíma   foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov