Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Ako používať klimatizáciu?

Letné obdobie znamená pre vodičov zvýšenú záťaž vplyvom vysokých teplôt. Hrozí im prehriatie organizmu, dehydratácia, zvýšená únava, nervozita, zníženie koncentrácie...

Teplota v kabíne okolo 35 stupňov Celzia môže mať na človeka taký vplyv, akoby mal v krvi 0,05 % alkoholu. Zdá sa to málo, veď v mnohých krajinách je takáto hodnota alkoholu v krvi ešte povolená, no v skutočnosti už dochádza k zhoršeniu vyhodnocovacích schopností. A čím dlhšie je človek v aute pri takejto teplote, tým sa situácia viacej zhoršuje. Okrem toho sa predlžuje reakčný čas o zhruba 20 %. Obe tieto veci majú za následok predĺženie brzdnej dráhy. Našťastie, dnes už prakticky všetky autá majú klimatizáciu, ktorá nám pomáha prekonať tieto nástrahy. Mnohí vodiči ju však nevedia využívať.

Pri odchode z parkoviska

V aute zaparkovanom na slnku môže teplota v interiéri už po relatívne krátkej dobe presiahnuť teplotu 60 °C. Mnohí vodiči preto keď sadnú do auta a naštartujú motor, okamžite zapnú klimatizáciu na najvyšší výkon – nastavia si najnižšiu teplotu a najvyššie možné otáčky – alebo, ak majú automatickú klimatizáciu, tak to za nich urobí automatika. Pritom v snahe čo najrýchlejšieho vychladenia interiéru nechajú zatvorené okná. V skutočnosti však takto dochádza k cirkulácii horúceho vzduchu v kabíne, pretože klimatizácia v tejto fáze využíva vnútornú cirkuláciu. V prvej fáze – na minútku či dve – je preto výhodné stiahnuť všetky okná, ešte lepšie (ak to situácia umožňuje) priotvoriť dvere a vyvetrať kabínu. Ak chcete ušetriť palivo, tak klimatizáciu zapínajte až potom, čo ste vyvetrali kabínu.

Odmlženie skiel.

Aj letné rána môžu byť chladné, čo môže viesť k zahmlievaniu čelného skla. Podobne sa sklá môžu zahmlievať pri daždi. Klimatizácia vysušuje vzduch a tak pomáha rýchlejšie odmlžiť sklo. V takýchto podmienkach používajte klimatizáciu automaticky. Ešte horšia je situácia, keď v letnom daždi vojdete do podzemnej garáže. Zvyčajne sa vám okamžite zahmlia všetky okná a tiež zrkadlá. Ak ste nemali klimatizáciu zapnutú, zapnite ju ešte pred vjazdom do garáže. Z podobného dôvodu odporúčame používať klimatizáciu aj v jarných, jesenných a dokonca aj v zimných mesiacoch – skrátka po celý rok. Klimatizácia pomáha odmlžiť a vysušiť čelné sklo a bočné okná.

Recirkulácia vzduchu

Ak vaša klimatizácia má funkciu automatickej vnútornej cirkulácie vzduchu, používajte ju. Elektronika včas zaregistruje znečistenie ovzdušia a aktivuje vnútornú cirkuláciu vzduchu ešte pred tým akoby ste vy sami zaregistrovali zhoršenie kvality vzduchu. Samozrejme, výnimky potvrdzujú pravidlo, a keď napríklad vidíte dym, tak aktivujte vnútornú cirkuláciu vzduchu včas manuálne. Pozor však, pri dlhšej jazde s vnútornou cirkuláciu vzduchu bude dochádzať k zahmlievaniu skiel. Keď prejdete kritickou oblasťou, vypnite ju, resp. si nastavte klimatizáciu do režimu automatickej vnútornej cirkulácie vzduchu.

Správna teplota

V horúcich dňoch láka, aby ste si teplotu na klimatizácii nastavili na minimum, nerobte to však. Odborníci neodporúčajú, aby ste mali príliš veľký rozdiel voči vonkajšej teplote. Nezdravé je to najmä pri častom vystupovaní a nastupovaní do auta. Majte teplotu nastavenú na 22 – 25 stupňov Celzia.

 

duchy smerujte mimo seba

Rovnako láka, aby ste si výduchy klimatizácie nasmerovali priamo na seba, no ani toto nerobte. Vy síce môžete mať pocit, že je v aute príjemný chlad, no v skutočnosti sa kabína efektívnejšie vychladí, keď temperovaný vzduch smeruje do priestoru kabíny. Takto si navyše výhody klimatizácie užijú aj ostatní pasažieri. Je tu však ešte jeden dôležitý aspekt, a to zdravotný. Studený vzduch smerujúci priamo na telo totiž spôsobuje reumu. Síce nie hneď, ale z dlhodobého hľadiska určite. Ak budete jazdiť s výduchmi klimatizácie nasmerovanými priamo na telo, časom určite budete trpieť reumou.

Nezabúdajte vetrať

Ako som už spomínal, klimatizácia vysušuje vzduch v kabíne. Preto pri dlhšej jazde pravidelne vetrajte. Z rovnakého dôvodu nezabudnite piť, aby ste zvlhčili sliznicu. Uvedomte si, že vysušovanie sa týka aj očí. Ak máte citlivé oči, v priebehu jazdy si urobte prestávky a starajte sa o ne. Používajte očné kvapky.

Klimatizácia vs otvorené okná

Možno som mal začať práve touto otázkou. Klimatizácia totiž nespochybniteľne zvyšuje spotrebu paliva. Veď na svoju činnosť potrebuje okrem iného aj kompresor, ktorý je nemalým žrútom energie. Áno klimatizácia zvyšuje spotrebu, no vo vyšších rýchlostiach už zvýšenie aerodynamického odporu môže predstavovať väčšie zvýšenie spotreby než tá klíma. O hluku a komforte ani nehovoriac. Na druhej strane, pri pomalej jazde v mestských podmienkach je celkom príjemné jazdiť s otvorenými oknami a zapnutou klimatizáciu – avšak na manuálny režim s príjemnou teplotou (22 – 25 °C) a nízkymi otáčkami ventilátora. Takáto jazda síce nie je ekonomická, ale veľmi príjemná, v kabíne sa totiž premiešava čerstvý vzduch s príjemným chladeným.

Servis

Posledná vec sa netýka priamo používania klimatizácie, no má kardinálny vplyv na jej správnu činnosť. Dodržiavajte výrobcom stanovené výmenné intervaly filtrov. Kabínový filter totiž nezachytáva len prach a peľ, ale sa v ňom môžu ukladať aj baktérie a plesne. Ak ste neurobili tak pred sezónou, tak pred cestou do zahraničia nechajte doplniť náplň klimatizácie. Ešte lepšie keď si necháte urobiť komplexnú revíziu klimatizácie – činnosť kompresora, vôľu klinového remeňa, správne spínanie spojky kompresora, činnosť regulácie, výkon klimatizácie, tesnosť systému…

Text: Peter Varga, foto: autor

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov