Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku

Žarty z fyziky

Ford Focus prichádza ako celkom nový model. Prináša kopec úplných noviniek, ale dedičstvo Fordu má hlboko v DNA. Jazdí totiž lepšie, než som si vôbec vedel predstaviť.

Nový Ford Focus vznikal na čistom papieri. Konštruktéri ho postavili okolo posádky a jej priestoru. Rázvor teda narástol o 50 mm a interiér dostal celkom novú architektúru podobnú s modelom Fiesta. Palubná doska je oveľa kompaktnejšia, takže vo vnútri je pocitovo aj reálne oveľa viac miesta, než doteraz. Najmä vzadu sa teraz odveziete na pomery triedy nadpriemerne. Nová platforma umožnila zvýšiť torznú tuhosť karosérie až o 20% v porovnaní s predchodcom. Nový Focus je zároveň ľahší až o 88 kg. Má až o 50% tuhšie uloženia náprav, využíva viacmateriálové silentbloky s rôznou tuhosťou v rôznych smeroch. To všetko jasne signalizuje, že Focus zostal zameraný predovšetkým na výborné jazdné vlastnosti. Po prvý raz je Focus dostupný s dvoma typmi zadnej nápravy: polotuhej so špeciálnymi pružinami vektorujúcimi priečne sily pre slabšie motorizácie, a viacprvkovej, využívajúcej architektúru s nerovnako dlhými ramenami. Ak preferujete motory spaľujúce benzín, musíte sa vo Focuse uspokojiť iba s trojvalcovými motormi. Menší 1,0 Ecoboost je dostupný s výkonom 63 kW (85 k), 74 kW (100 k) a 92 kW (125 koní). Všetky dosahujú maximálny krútiaci moment 170 Nm, najsilnejší variant je schopný krátkodobo si ho zvýšiť na 200 Nm. Nový motor 1,5 Ecoboost dosahuje výkon 110 kW (150 k) alebo 134 kW (182 k). Krútiaci moment je v oboch prípadoch 240 Nm. Diesle zastupujú motory 1,5 EcoBlue (89 kW/120 k) a 2,0 EcoBlue (110 kW/150 k). Na výber sú dve prevodovky: výborný šesťstupňový manuál a nový osemstupňový automat.

Ford Focus

Ford Focus Ford Focus

Nový Focus musí kráčať s dobou aj v oblasti technológií. Systémy, ktoré zastrešuje označenie Ford Co-Pilot 360, sa starajú o bezstarostnú prevádzku auta od jazdy až po parkovanie. Patrí sem adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, rozpoznávanie dopravných značiek, udržiavanie v jazdnom pruhu, aktívny parkovací asistent. Focus sa snaží podporiť vodiča aj tak, že mu umožňuje sa lepšie sústrediť na cestu. Preto má Focus veľký vysúvací Head-up displej. V noci pomôžu adaptívne LED svetlomety, ktoré sa do zákrut natáčajú prediktívne na základe kamier a menia svoj lúč aj keď podľa značiek rozpoznajú, že sa blížite napríklad do križovatky. Je tu aj funkcia vytienenia okolitej premávky.

Na našich zoznamovacích jazdách v okolí Nice som sa sústredil najmä na dojmy spoza volantu. A tie sú vynikajúce. Focus sa okamžite dostal na absolútnu špičku v oblasti jazdných vlastností. Jeho podvozok je úžasný, nezávisle od typu zadnej nápravy. Zaujímavé sú verzie s adaptívnym podvozkom. Ten má tri úrovne tlmenia, plus sa mení v závislosti od charakteru cesty. Zadné tlmiče však berú údaje z tých predných a presne vedia, kedy „trafia“ jamu dokážu sa tomu prispôsobiť. V komfortnom režime sú tak akurát plavné, v normálnom normálne a v športovom správne tuhé. Fascinovala ma však predná náprava Focusu. Tá mala akoby neobmedzené zásoby priľnavosti, doslova si uťahovala z fyziky a vyžadovalo to extrémnu odvahu, dostať ju na hranice svojich možností. Riadenie má Focus veľmi rýchle, avšak nekomunikuje, čo si o vašej práci s volantom myslia predné pneumatiky. V zákrutách však Focus pôsobí nesmierne harmonicky a prácu príkladne rozkladá medzi obe nápravy. Z motorov nesklamal ani jeden. Nový 1,5 l Ecoboost je veľmi kultivovaný a príjemne silný v oboch variantoch. Rovnako veľký diesel prekvapil výborným odhlučnením v kabíne. Ak si chcete Focus kúpiť kvôli jeho podvozku, určite sa zatiaľ vyhnite novému 8 st. automatu. Na pohodovú jazdu je super, ale len čo trochu pridáte, tento pekný svet sa premení vo frustráciu. A to Ford v materiáloch píše, že sa automat prispôsobuje vašej jazde a je schopný  fungovať aj v dynamickom režime. Nuž, zatiaľ nie. Keby aspoň na pokyny pádielok pod volantom reagoval okamžite… Zobrete si manuál. Ten je fantastický a s ním sa Focus premení na najlepšie jazdiaci hatchback na trhu.

Text: Juraj Hrivnák, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov