Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Toyota v Ženeve odhaľovala budúcnosť

Stánok Toyoty bol na autosalóne mimoriadne pestrý. Prím síce hrala nová generácia modelového radu Auris, zaujímavá však bola aj vízia automobilky o mobilite budúcnosti. Sériu Concept-i tvorí rodina troch vozidiel typu BEV, pričom každé spĺňa potreby rôznych používateľov v rôznych jazdných podmienkach.

Concept-i RIDE

   

   

   

Concept malého vozidla ponúka riešenie univerzálnej a užívateľsky príjemnej mestskej mobility. Z vonka zaujme dverami, ktoré sa vyklápajú dohora. Toto riešenie, spolu s  elektricky ovládaným sedadlom (možno ho posunúť smerom k dverám), značne uľahčuje  nastupovanie ľuďom, ktorý majú problém presunúť sa z invalidného vozíka do auta. Otváranie a zatváranie dverí pomáha aj pri nakladaní a vykladaní vozíka, ktorý možno vďaka dizajnu sedadiel poľahky uložiť dozadu. Namiesto volantu a plynového a brzdového pedála sa vozidlo ovláda pomocou pákového ovládača. Jeho kompaktné rozmery zasa uľahčujú manévrovanie pri vchádzaní na parkovacie miesto štandardnej veľkosti aj vychádzanie z takéhoto miesta. Dôraz sme kládli na jednoduchosť riadenia, brzdenia a parkovania. Automobilka predpokladá, že sériová alternatíva tohto vozidla nájde uplatnenie  v projektoch spoločného využívania vozidiel.

Concept-i WALK

      

Koncepčné vozidlo Concept-i WALK sa dokáže otočiť na mieste, je kratšie než priemerný krok a užšie než šírka pliec človeka. Na ulici zaberie približne rovnaké miesto ako kráčajúci chodec. Navyše rozumie svojmu vodičovi, a to na základe konverzácií s funkciou umelej inteligencie Agent a údajov zo senzorov v rukovätiach. V prípade potreby tak dokáže používateľa bezpečne viesť. Ak vozidlo zaznamená počas jazdy nebezpečenstvo, upozorní na to vodiča a automaticky vykoná opatrenia, aby sa mu vyhlo. Tri kolesá a zmena rázvoru podľa rýchlosti vozidla zaručujú stabilitu pri jazde a zastavení. Aj v tomto prípade Toyota predpokladá, že vozidlo sa uplatní v rámci služieb spoločného využívania. Cieľom je poskytnúť vozidlo na prevoz na krátke vzdialenosti, v súlade s ďalšími dopravnými možnosťami v rekreačných oblastiach a iných obľúbených lokalitách v prírode. Funkcia riadenia je zárukou, že jeho používatelia nemusia pri prejazde zákrutami a odbočovaní prenášať váhu. Nízka podlaha uľahčuje nastupovanie a vystupovanie bez ohľadu na vek, pohlavie či oblečenie.

Toyota Fine-Comfort Ride

   

   

   

Toyota Fine-Comfort Ride je elektrické vozidlo s palivovými článkami (FCEV). Flexibilné rozloženie kabíny je priamou výhodou používania elektrickej energie. Riešenie s elektromotormi umiestnenými v kolesách namiesto jedného pod kapotou, umožňuje umiestniť ich  do rohov vozidla. Kryt podvozka zasa prispieva k vysokej úrovni stability a ticha, ktoré by v luxusnom sedane nemali chýbať.

Koncept vychádza z myšlienky, že mobilita budúcnosti ponúkne viac ako len obyčajnú „jazdu“. Vozidlo je vybavené funkciou digitálneho asistenta a dotykovým displejom, ktoré sú šikovne umiestnené v okolí sedadiel vodiča a spolujazdca, vďaka čomu má každý vo vozidle jednoduchý prístup k informáciám. Samotné sedadlá poskytujú flexibilné možnosti nastavenia, aby vyhovovali ľuďom s rôznymi postavami. Sedadlá sa dajú usporiadať tak, aby vozidlo poslúžilo ako individuálny priestor alebo tiež miesto, ktoré môže využívať viac ľudí ako prostriedok mobility a komunikácie. Vozidlo má tichý a hladký chod a naplno využíva obrovskú kapacitu vodíkového paliva pri výrobe energetickej energie. V interiéri nájdeme celý rad vybavenia a vozidlo ponúka dojazd približne 1 000 km (podľa japonského testovacieho cyklu JC08).

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov