Audi A8L – Za hranicou predstavivosti
Audi A8L je „vychované“ tak, aby vám na všetky vaše požiadavky odpovedalo „áno“. Je to limuzína, ktorá opäť posúva hranice toho, čo je možné a odpovedá aj na otázky, ktoré nikto nepoložil.
Návrh vlajkových lodí isto nie je jednoduchý. Kedysi sa boj o dominanciu v luxusnom segmente zvádzal v oblasti odhlučnenia, kvality podvozka, priestoru vo vnútri a komfortných prvkov, dnes je to všetko navyše zastrešené elektronikou, s ktorou sa otvárajú úplne iné brány toho, čo je možné. Značky sa pritom predháňajú v tom, aby zákazníkom dokázali ponúknuť aj veci, o ktorých ani nevedeli, že ich potrebujú, nieto ešte, že existujú. Nové Audi A8, ktoré testujeme v jeho predĺženej verzii (+13 cm oproti bežnej A8-ke), nie je výnimkou. Auto je koncipované tak, aby bolo dokonalé, a navyše sa vás snaží „podplácať“ voňavou kabínou, masážnymi sedadlami a dokonca aj masážnymi opierkami nôh (testované auto však masáž nôh nemalo) a celkovo neuveriteľným komfortom.
Celé odznova
Nové Audi A8 vzniklo s jasným cieľom: redefinovať triedu superluxusných limuzín. Namiesto postupného obrusovania pomyselného diamantu do dokonalosti konštruktéri zahodili všetky zábrany a začali pracovať na celkom novom kameni. Auto má kompletne novú karosériu, v ktorej má najväčší podiel hliník, avšak nájdeme tu aj exotický horčík či karbón. Je o 24 % tuhšia, čo má popri vyššej bezpečnosti vplyv aj na väčší komfort a menší hluk. Má o 6 mm väčší rázvor, celkovo narástla o 37 mm. Zároveň je vyššia (+17 mm) a prekvapivo o 4 mm užšia. Napriek exotickým materiálom presahuje hmotnosť A8L 2 tony. To však nevadí, lebo pri hľadaní komfortu nie je hmotnosť nepriateľom. Práve naopak. Poďme však ďalej. Popri „kostiach“ je celkom nová aj „nervová sústava“ nového modelu A8. Funguje totiž na 48 V sieti, čo pre systémy v aute otvára úplne novú dimenziu. A8 vďaka tomu môžeme považovať za tzv. „mild hybrid“, pretože pri plachtení za určitých podmienok nevyradí iba rýchlosť, ale dokáže celkom vypnúť motor. Z 48 V systému ťaží aj podvozok a bezpečnostné systémy, ktoré majú viac „šťavy“ potrebnej na svoje fungovanie. Veď Audi A8 je podľa automobilky prvé auto schopné dosiahnuť tretí level autonómnej jazdy (teda bez potreby zásahu šoféra). A aj keď náš model A8 ani zďaleka nepredstavuje absolútny potenciál tohto modelu (niektoré funkcie a prvky budú dostupné až neskôr v priebehu výroby), je dostatočne odlišný na to, aby sme ho mohli považovať za revolučný.
Čistota a dotyk
Asi najväčším zdrojom odlíšenia je interiér Audi A8. Otvorte ťažké dvere pomocou elektronickej kľučky (kto by sa už len namáhal s klasickou, všakže) a uvíta vás krásny kokpit, ktorého hlavnou témou je jednoduchosť a vizuálna čistota. Zanecháva to hlboký dojem. Je tu minimum fyzických tlačidiel. Ustúpiť musel dokonca aj klasický systém MMI s kruhovým ovládačom a dotykovou plôškou. Namiesto toho sú tu dva dotykové displeje. Hlavný displej má uhlopriečku 10,2 palca a nájdete tu všetko, čo by ste tu bežne hľadali. Pod ním je trochu menší dotykový displej, ktorý slúži primárne ako panel klimatizácie a funkcií týkajúcich sa jazdy, ale aj ako touchpad, na ktorý píšete prstom adresy navigácie či mená z telefónneho zoznamu. Celé to vyzerá neuveriteľne elegantne a moderne, pričom dizajnovo sa displeje úplne zlievajú do okolitých dekorov. Mimochodom, oba displeje fungujú trochu inak, než sme zvyknutí. Jednotlivé virtuálne tlačidlá treba naozaj stlačiť, pričom displej reaguje citeľným a počuteľným „kliknutím“ potvrdzujúcim váš výber. Je to skvelé riešenie, v konečnom dôsledku som mohol zadávať príkazy oveľa presnejšie a hlavne bolo jasné, kedy ich systém pochopil. Inak materiály sú podľa očakávania špičkové, koža mäkká a voňavá, hliník príjemne chladivý na dotyk a všetko sa v noci ponorí do krásneho ľa ambientného osvetlenia, ktorého farbu si môžete ľubovoľne zvoliť podľa nálady a vkusu.
Život na špici
Opísať všetky funkcie a výdobytky nového modelu A8 je takmer nemožné. Už len aby sme si ich vyskúšali, museli by sme auto mať na test aspoň dva týždne, nie štyri dni. Auto môže mať 41 asistenčných systémov. Človek sa až právom bojí, či auto nie je príliš zložité a komplikované na to, aby si ho vedel poriadne užiť. Nebojte sa však, ide o technológie, ktoré vám umožnia užiť si auto naplno. Spomeniem pár príkladov. Takáto limuzína v človeku právom vyvoláva veľký rešpekt svojou veľkosťou a majestátnosťou. Po usadnutí za volant však zistíte, že z auta je veľmi dobrý výhľad na všetky strany a ten perfektný parkovací asistent s 360° kamerami a upozornením na obrubníky je len príjemnou nadstavbou. Aj keď najdôležitejší človek sedí asi vpravo vzadu, aj spoza volantu si nájdete priam dokonalú pozíciu. Naštartujete zamatovo odhlučnený šesťvalec 3,0 TDI a pohnete sa tak jemne, akoby vás vpred tlačilo maslo. Tu prichádza ďalšia úľava – Audi A8 je až prekvapivo obratné a agilné. Umiestniť ho na ceste nie je vôbec problém. Za to sa môžeme poďakovať dynamickému riadeniu a najmä systému natáčania zadných kolies. Tie sa dokážu pri manévrovaní natočiť do opačnej strany ako predné kolesá až o 5 stupňov, čím výrazne znížia priemer otáčania (taktiež sa môžu natáčať až o 2° v súlade s prednými, podľa potreby). Pri jazde šikovný počítač určí, čo a kedy majú robiť. Výsledkom je za každých okolností stabilná a predvídateľná jazda. A to sa A8 darí. Už prvé metre naznačujú, že toto auto sa pohybuje v úplne iných sférach komfortu, kultivovanosti, odhlučnenia a celkovej kvality. Má výborný vzduchový podvozok, ktorý absorbuje nerovnosti, ale zároveň nerobí jazdu zbytočne hojdavou. Má niekoľko režimov jazdy a v každom je pohodlné. V režime Dynamic sa menej nakláňa a zvládne aj svižnejšiu jazdu. Priznám sa však, že nejaké vymetanie zákrut mi ani nenapadlo. O tom predsa A8L nie je.
Svätý pokoj
Jazda v Audi A8 je nesmierne upokojujúca. Najprv som mal obavy, že ma budú dotykové displeje rozptyľovať, veď aj klimatizácia sa ovláda dotykom! Opak je však pravdou. Tu je totiž klimatizácia taká dobrá, že som si ju nastavil raz a ďalej som sa o nič nestaral. Naozaj som sa jej potom ani len nedotkol. Všetko riešila elektronika. Má dodatočný senzor polohy slnka pre zadné sedadlá, aby náhodou slnečné lúče nepriaznivo neovplyvnili tepelný komfort pasažierov. Ponúka dve vône a päť intenzít pre každú, pričom k dispozícii je aj ionizátor vzduchu. Ešte aj vyhrievanie sedadiel a volantu sa spustí samo v závislosti od vonkajšej teploty. A vyhrievané sú aj lakťové opierky a stredový tunel. Pre jednu vec sa však oplatí precvičiť prsty, a tou je geniálna funkcia masáže. Je dostupná pre všetky sedadlá, ponúka veľa programov a naozaj stojí za to. Inak venujte autu hodinku niekde v pokoji, aby ste si všetko nastavili podľa želania a potom sa už takmer ničoho nebudete musieť dotknúť. Iba si pustite nejaký dobrý džez cez fenomenálne audio Bang & Olufsen a nechajte sa unášať cestou. Tak nejako si ja predstavujem svätý pokoj.
Skvelý start-stop
Rovnako ako dotykové displeje, ani start-stop systémy nemám rád. No rovnako ako pri dotykovom displeji, aj tu Audi A8 naštrbilo moje presvedčenie. Za všetkým opäť hľadajme 48 V systém a absenciu klasického štartéra. Namiesto neho štartuje A8 pomocou motor-generátora. Špeciálne upravený softvér štartovania a prevodovky potom umožňujú neciteľné „nabehnutie“ motora aj za jazdy. V praxi to funguje tak, že pri ubratí plynu v rozmedzí 55 – 165 km/h vypne Audi A8 motor úplne. Auto teda jazdí s nulovou spotrebou, avšak zbytočne nebrzdí motorom. Genialita tohto systému spočíva v jeho naladení. To je, dovolím si povedať, dokonalé. Totiž ak pri takomto „plachtení“ začnete dobiehať pomalšie auto, Audi v správnom momente naštartuje motor a využíva jeho brzdný účinok, aby ste si ušetrili brzdy. Takisto ak chcete pri plachtení zrýchliť, motor naskočí okamžite a nepočuteľne, ako keby nikdy nebol vypnutý. Žiadne otravné kvílenie štartéra ani nežiaduce vibrácie. Tento systém sa perfektne správa aj na semaforoch. Motor pri dobrzďovaní vypne už pri rýchlosti 22 km/h, pričom vás nechá jemne narábať s brzdovým pedálom, aby ste zastavili bez akéhokoľvek spätného trhnutia a ani pri pozvoľnom uvoľňovaní brzdového pedála pri dobrzďovaní motor predčasne nenaskočí. Také BMW pri postupnom uvoľňovaní brzdy počas dobrzďovania spanikári a znova štartuje motor, vďaka čomu sa auto najprv zasekne a potom nepríjemne poskočí. S BMW so zapnutým start-stop systémom skrátka normálne nezastavíte. V Audi je opätovné naštartovanie ukážkové. Veľkú zásluhu na komforte jazdy má aj osemstupňová automatická prevodovka a aktívne silentbloky motora. Mimochodom, motor: dieselový trojliter bol pre A8 výrazne prepracovaný. Má výkon 210 kW (286 koní) a krútiaci moment 600 Nm, pričom dostal aj nové označenie TDI 50. Vzhľadom na pokojnú náturu predĺženého modelu A8 mi nikdy nechýbalo čosi silnejšie. Jazdil som ako pravý šofér a vychutnával som si plynulosť a komfort. Výsledkom bola často až nepochopiteľná spotreba. Predstavte si, že s autom, ktoré má hodnotu a výbavu pekného trojizbáku, sa dá mimo mesta jazdiť za necelých 6 l/100 km! Tiež som neveril, ale je to pravda. Pri jazde v meste bez výraznejších obmedzení sa pohodlne zmestíte do 8 l/100 km. To je úžasné!
Nad očakávania
O Audi A8L by sa dalo písať donekonečna. O masáži chodidiel. O dotykovom ovládaní svetiel a ventilácie. O nastaviteľných zadných sedadlách. O nových, ešte presnejších HD Matrix LED svetlometoch s príplatkovým laserovým prisvecovaním (niektoré prvky sme nemali). Avšak čerešničkou na torte musí byť zadné osvetlenie kabíny, ktoré tiež funguje na princípe HD Matrix. Skladá sa z niekoľkých LED segmentov a vy si pomocou malého vyberateľného tabletu medzi zadnými sedadlami (ktorý funguje aj ako palubný telefón) môžete nastaviť, kam presne si želáte, aby dopadal lúč osvetlenia. Je zaujímavé, že v segmente superlimuzín, kde jednotliví konkurenti navzájom pozorne sledujú každý jeden krok, sa podarilo Audi vytvoriť limuzínu so svojou vlastnou tvárou. Človek by si myslel, že v tejto triede budú mať všetci všetko, ale v skutočnosti má každé auto svoju tvár. Tá, ktorá patrí Audi, je zároveň dizajnovo najvýraznejšia. A8 vám to pripomenie vždy, keď sa k nemu odzadu budete blížiť. Príplatkové OLED zadné svetlomety, tiahnuce sa naprieč celým zadným čelom, vám zahrajú impozantnú svetelnú hru na privítanie, aj rozlúčku. Viac než chladná technika sa dnes totiž nosí osobný prístup a Audi to veľmi dobre vie…
Text: Peter Varga, foto: Juraj Hrivnák
TABUĽKA | |||
Audi A8 L 50 TDI quattro tiptronic | BMW 730Ld xDrive | Mercedes-Benz S 350 d 4Matic Long | |
Cena | |||
Základ/verzia/test [€] | 93 000/93 000/154 997 | 89 950/99 200/– | 92 004/95 844/– |
Záruka | 2 roky bez obmedzenia km + 1 rok (max. 90 000 km) | 2 roky bez obmedzenia km | 2 roky bez obmedzenia km |
Technika | |||
Valce/ventily/palivo | V6/24V/vznetový preplňovaný | R6/24V/vznetový preplňovaný | R6/24V/vznetový preplňovaný |
Prevodovka | A8 | A8 | A9 |
Zdvihový objem valcov [cm3] | 2 967 | 2 993 | 2 925 |
Výkon [kW (k) pri min-1] | 210 (286)/3 700 – 4 000 | 195 (265)/4 000 | 210 (286)/3 400 – 4 600 |
Krút. moment [Nm pri min-1] | 600/1 250 – 3 250 | 620/2 000 – 2 500 | 600/1 200 – 3 200 |
Max. rýchlosť [km/h] | 250 | 250 | 250 |
Zrýchlenie 0-100 km/h [s] | 5,9 | 5,9 | 5,8 |
Priemerná spotreba paliva výrobca/test [l/100 km] | 5,6/6,5 | 5,2/- | 5,7/- |
Emisie CO2 | 146 | 137 | 150 |
Parametre | |||
D/š/v [mm] | 5 302/1 945/1 485 | 5 238/1 902/1 467 | 5 141/1 905/1 498 |
Rázvor náprav [mm] | 3 128 | 3 210 | 3 165 |
Objem batož. priest. [dm3] | 505 | 515 | 510 |
Prevádz. hmotnosť/užitočné zaťaženie [kg] | 2 075/625 | 1 945/425 | 2 050/730 |
Objem palivovej nádrže [l] | 72 | 78 | 70 |
BT – áno, AUX – áno, USB – áno, Wi-Fi – áno, MirrorLink – áno, ø10,2″, 505 l, čas na okruhu: N/A | BT – áno, AUX – áno, USB – áno, Wi-Fi – áno, MirrorLink – áno, ø10,2“, 515 l kufor | BT – áno, AUX – áno, USB – áno, Wi-Fi – nie, MirrorLink – áno, ø12,3“, 550 l kufor | |
+ 48-voltový systém | + najnižšia hmotnosť | + náladové profily | |
+ skvelý start-stop | + ovládanie gestami | + vyladenie asistenčných a bezpečnostných systémov | |
+ najmodernejší dizajn | + satelitom riadená prevodovka | + komfort podvozka | |
+ obratnosť vďaka 4WS | + možnosti ovládania | + veľmi presné svetlá | |
– najvyššia hmotnosť | – nepodarený start-stop | – plocho pôsobiace displeje | |
– niekomu nemusí vyhovovať dotykové ovládanie | – najužšia karoséria | – najmenšia nádrž |
Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov