Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Škoda 4×4 Winter Experience: V ľadovom kráľovstve

Kde inde sa dá lepšie otestovať pohon 4×4 než v domove Santa Clausa blízko polárneho kruhu? Vitajte v Rovaniemi, hlavnom meste najsevernejšej provincie Fínska – úchvatného Laponska.

Vedeli ste, že Rovaniemi je rozlohou najväčšie mesto v Európe? Napriek tomu má iba približne 60-tisíc obyvateľov. Leží takmer na polárnom kruhu. Svoje oficiálne sídlo tu má Santa Claus, môžete tu pozorovať polárnu žiaru… ale aj zažiť nezabudnuteľnú jazdu v jednom z centier jazdy na snehu, ktorých je tu niekoľko. Presne na takýto zážitok nás pozvala Škoda. Vozidlá s pohonom 4×4 vyrába od roku 1999 a odvtedy ich predala vyše 700 000. Kedysi bola so systémom 4×4 dostupná iba Octavia, dnes si môžete vybrať  až zo 17 modelových verzií v 4 modelových radoch. Obľuba tohto pohonu stúpa a v roku 2017 predala Škoda až 127 000 automobilov s pohonom 4×4. Len pre zaujímavosť, najviac si zákazníci pohon 4×4 objednávajú do modelu Kodiaq (až 60 %) a aj taká Octavia RS s pohonom všetkých kolies naberá na obľúbenosti (19 %). Do Rovaniemi sme si teda prišli vyskúšať, ako súčasný pohon 4×4 v Škode funguje.

   

   

Arktické podmienky

Priemerná ročná teplota v Rovaniemi dosahuje -0,9 °C. To vám asi o miestnych klimatických podmienkach veľa napovie. Letá sú tu vraj veľmi pekné a príjemné, ale netrvajú dlho. Oveľa častejšie tu zažijete nádhernú bielu zimu, ktorá vrcholí niekde na prelome januára až februára. Vtedy tu teploty bežne dosahujú -20 °C. Občas aj výrazne menej. Slnka je tu v zime pramálo, ale keď naň náhodou natrafíte, užijete si nádherné divadlo. Východ slnka, nerozoznateľne prepojený s jeho západom, trvá prakticky celý deň. Uprostred februára si slnko užijete približne od deviatej do štvrtej, čo nie je vôbec zlé. Ak máte šťastie na modrú oblohu, poskytuje Fínsko tie najkrajšie panorámy, pozostávajúce zo zasnežených ihličnanov, sporadických domčekov, zamrznutých jazier a slnečných lúčov, trblietavo sa odrážajúcich od nádherných snehových útvarov, aké vie vytvoriť jedine príroda. Síce sa nepýši vysokými horami, ale menšie kopce sú všade naokolo, takže máte o čo oprieť zrak. Nie sú vysoké, takže slnku nebránia v tom, aby svojimi lúčmi potešilo vaše oči. Čo však potešilo moje oči, boli krásne zasnežené cesty, nespotvorené agresívnou soľou. Najfrekventovanejšie cesty boli odhrnuté až na asfalt, ale množstvo bočných ciest bolo pokryté snehom premiešaným s jemným pieskom, ktorým Fíni posýpajú niektoré cesty. Samozrejme, že ich autá sú na to perfektne pripravené. Väčšina jazdí v zime na pneumatikách s malými hrotmi. Mimochodom, vďaka tomu, že je všade sneh a cesty sa nesolia, sú všetky autá v zasnežených oblastiach úplne čisté, bez štipky prachu či špiny. Aj 20-ročné kúsky často vyzerajú, ako keby práve vyšli z predajne.

Teplo civilizácie

Fínske príbytky, ktoré sú mimo väčších miest sporadicky roztrúsené po zasneženej krajine, sú neskutočne romantické. Krásne domy z dreva prikryté hrubou snehovou perinou, s oknami žiariacimi hrejivým svetlom ohňa, vzbudzujú nádherný pocit domova. A ten nezmizne, ani keď do nich vstúpite. Prvú večeru v Rovaniemi sme absolvovali v hosťovskej vile, ku ktorej viedla nenápadná zasnežená odbočka lemovaná zapálenými petrolejovými lampášikmi. Vo vnútri nás čakal zapálený oheň, vynikajúce jedlo (Fíni obľubujú ryby a soby) a neskutočne príjemná atmosféra, o ktorú sa zaslúžili aj veľmi milí domáci. Po dobrom jedle sme sa pobrali do hotela. Treba poznamenať, že na izbách býva dosť zima a ak sa sem náhodou chystáte, pripravte si teplejšie pyžamo. Je však čas ísť spať, pretože na ďalší deň ma čakal náročný program v centre Lapland Driving.

   

   

Biela rozprávka

Po výdatných raňajkách nás čakal odvoz do centra Lapland Driving. Len čo som vyšiel z hotela, dostal som štipľavú facku od rannej zimy. Vonku bolo -21 stupňov Celzia. Nasadol som do pripravenej Škody Superb 2,0 TSI s výkonom 206 kW (280 koní) a cenným pohonom 4×4 a vybral som sa podľa pokynov navigácie za mesto. Asi po ôsmich kilometroch som odbočil z hlavnej, relatívne odhrnutej cesty medzi vysoké snehové mantinely, kde sa predo mnou otvorila čistobiela cestička, kľukatiaca sa medzi stromami, ktorých konáre padali pod ťarchou nadýchaného, ligotavého snehu. Po pár kilometroch sa predo mnou otvorila hotová oáza pre nadšených šoférov: obrovský areál s profesionálne upravenými snehovými traťami a celá flotila modelov Škoda s pohonom 4×4. Boli tu modely Octavia, Superb, Kodiaq aj najnovší Karoq. A nás čakal celý deň bezbolestného šantenia na snehu a ľade.

Balet na hrane

Najprv ma trochu trápilo nevypínateľné ESC. Bál som sa, že bude stáť v ceste mojej zábave za volantom. Keď sme sa však vybrali na prvé cvičenie, zamerané na ovládanie a handling auta na snehu, moje obavy sa rozplynuli. Pohon 4×4 v Škode je veľmi efektívny. Reakcia medzinápravovej spojky (mimochodom, oproti minulej generácii je ľahšia o 1,4 kg) je prakticky okamžitá a vďaka predvídavému softvéru nečaká na preklz predných kolies, aby do hry zapojila aj tie zadné. V praxi teda škodovky „hrabú“ okamžite všetkými štyrmi kolesami. To je pre tú správnu zábavu za volantom nevyhnutné. Samozrejme, že so zapnutými systémami sú autá krotké ako baránok, pritom nezáleží na tom, či sedíte v Octavii alebo Kodiaqu. ESC vás ochráni pred nechcenými šmykmi a môžete bezstarostne jazdiť, aj keď nie ste práve rely jazdec. Samozrejme, že rýchlosť treba prispôsobiť priľnavosti. Pri modeloch SUV s pohonom 4×4 (Karoq a Kodiaq) je navyše k dispozícii jazdný režim Snow (sneh), ktorý je špeciálne prispôsobený jazde na snehu. Dokáže veľmi citlivo a jemne ovládať brzdy jednotlivých kolies pri jazde, aby vám pomohol zatočiť do zákruty bez toho, aby ste museli robiť akúkoľvej „nadprácu“ na volante. Zároveň jemne stlmí reakcie na plyn a taktiež upraví pripájanie zadných kolies tak, aby auto nemalo také pretáčavé chúťky na výjazdoch zo zákrut ani pri agresívnom narábaní s plynom. Akoby auto preferovalo prednú nápravu, avšak bez penalty v podobe straty trakcie systému 4×4. Tento režim je skvelý pre neskúsených vodičov, ktorí sa chcú na snehu cítiť bezpečne. Ja som však bol najviac zvedavý na režim ESC Sport.

Dovolí mi, aby som sa poriadne zabavil? V režime ESC Sport zasiahne stabilizácia iba v prípade, že vycíti panické narábanie s volantom alebo keď šliapnete na brzdový pedál. Niektoré manévre z knihy pokročilého šoférovania tak robiť nemôžete (napríklad prehadzovať auto z jedného driftu do druhého na brzdách), avšak ak systém vycíti, že viete, čo robíte, môžete jazdiť mimoriadne efektne. Aj s Kodiaqom som vedel na obrovskom kruhu predriftovať štyri kolá a na technickejších tratiach bola zas skvelou zbraňou Octavia alebo Superb s najsilnejším 280-koňovým motorom. Pod plynom elektronické systémy takmer vôbec nezasahovali, iba občas pomohli nasmerovať predok do zákruty, čo som si často dokonca pochvaľoval. Vďaka okamžitým reakciám na plyn sa so škodovkami dalo driftovať až nečakane presne. Najviac ma autá poslúchali, keď som využíval plyn a prenos hmotnosti bez prílišného používania volantu. Iba minimum manévrov mi prekazilo ESC a niektoré zas prevodovka DSG, ktorá občas samovoľne preradila na vyšší prevodový stupeň, čo ma pripravilo o potrebný výkon. Inak musím povedať, že som si so škodovkami užil oveľa viac zábavy, než som čakal. Takmer nezáležalo na tom, ktorý model som si vybral. Najlepšie však boli tie, ktoré mali pod kapotou benzínový motor, pretože som mal k dispozícii širšie spektrum využiteľných otáčok. Zaujímavým prvkom programu bola aj krátka taxi jazda na Octavii RS 4×4 s bývalým pilotom F1, Hansom Joachimom Stuckom. Nezvyčajný pohľad na laponskú prírodu nám poskytla aj scénická off-roadová jazda s SUV modelmi, ktorá obsahovala pár ozaj zaujímavých prekážok, z toho niektoré boli zľadovatené. Škoda sa tu predviedla v naozaj perfektnom svetle. Dokonalosť tohto dňa završovalo iba počasie, ktoré sa predvádzalo, ako keby sme fotili dovolenkový katalóg. Modrá obloha, bezvetrie a hrejivé slnko robili pobyt vonku znesiteľným, aj keď sa teplota cez deň pohybovala na úrovni -18 °C. Bol som prekvapený, ako dlho sa dá vonku vydržať bez čiapky či rukavíc. Stačil by však aj najmenší vánok a som presvedčený, že by som pred zimou utekal do dreveného prístrešku, v ktorom boli rozostlané kožušiny a uprostred horela v ohnisku malá vatra.

   

Prírodné divadlo

Ak nepatríte medzi šoférskych fanatikov, nevadí. Laponsko poskytuje bohaté možnosti vyžitia najrôznejšieho druhu. Môžete navštíviť sídlo Santa Clausa, aj keď vás upozorňujem, že za jednu fotku s ním zaplatíte 40 eur. Rezervujte si tie peniaze radšej na prenájom snežných skútrov a vydajte sa na jazdu po zamrznutej rieke. Alebo sa vyberte v noci hľadať polárnu žiaru. V Rovaniemi ju môžete vidieť až 200 dní v roku. Alebo si jednoducho užívajte to ticho, prázdno, málo ľudí navôkol a neskutočnú romantiku, ktorú poskytuje zasnežená krajina tisícich jazier.

Juraj Hrivnák, foto: archív

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov