Automagazin.sk
Oficiálne stránky najčítanejšieho motoristického magazínu na Slovensku


Mercedes-AMG Project One

Mercedes-Benz už dlhšiu dobu avizoval, že postaví automobil, ktorý bude mať hybridnú techniku monopostu F1 s karosériou na bežné cesty a kokpitom pre dve osoby. Vo Frankfurte ho odhalil trojnásobný šampión F1 Lewis Hamilton, ktorý je do jeho testovania zapojený. Hyperšport s výkonom cez 1 000 koní má prekonať rýchlosť 350 km/h, no pritom ho bude možné denne používať. Vývoj mali na starosti experti z oddelenia Mercedes-AMG High Performance Powertrains v Brixworthe spolu s oddelením tímu Mercedes-AMG Petronas Motorsport v Brackley. Obidve spoločnosti sa nachádzajú v mekke tímov F1 severozápadne od Londýna. Známa fráza, že formula 1 je kolíska či laboratórium nových technológií, platí pre Project One na 100 %. Je to prvý projekt, ktorý ukazuje budúcnosť hybridných športiakov koncernu Mercedes-Benz.

   

   

Turbo a 4 elektromotory

O pohon sa stará preplňovaný spaľovací motor a dovedna štyri elektromotory. Jeden elektromotor poháňa turbodúchadlo, druhý poháňa priamo kľukový hriadeľ benzínového motora a ostatné dva poháňajú predné kolesá. 1,6-litrový hybridný spaľovací motor V6 s priamym vstrekovaním je rovnaký ako v aktuálnom monoposte F1. Motor s výkonom 500 kW je uložený v strede pred zadnou nápravou a dosahuje 11 000 ot/min.-1 Hlavná výhoda pohonu turba elektromotorom je eliminivanie turbo efektu, teda oneskorenej reakcie na akceleráciu. Dva motory s výkonom 120 kW sú osadené aj s prevodovkou na prednej náprave, umožňujú tak individuálnu akceleráciu aj brzdenie predných kolies samostatne. Elektromotory vpredu dosahujú neuveriteľne vysoké otáčky 50 000 ot/min.-1 Sofistikovaná hybridná sústava má špičkovú tepelnú účinnosť na úrovni 40 %. Auto tak dosiahne viac výkonu z jedného litra paliva, je ekologickejšie. Na porovnanie, bežné motory dosahujú termodynamickú účinnosť v rozmedzí 33 až 38 %. Uloženie aj chladenie lítium-iónových batérií v podlahe je obdobné ako v monoposte. Vzhľadom na dennodenné použitie je lepšie nadimenzované chladenie. Pohonný systém EQ Power+ pracuje s neštandardne vysokým napätím 800 voltov. Pohon plug-in hybrid ponúka plejádu možností optimalizovaných na rôzne potreby. Od plne elektrického až po vysokodynamické, ktoré sa používajú napr. pri kvalifikácii na okruhu. Funkcia Race Start dokáže s automobilom akcelerovať z 0 na 200 km/h pod rekordných 6 s. Zadná náprava je poháňaná cez novovyvinutú 8-stupňovú manuálnu prevodovku. Tá môže mať aj automatický mód alebo ovládanie pádlami. Ultraľahký monokok je presne ako na formule  – z karbónových vlákien. Elektronickí asistenti zahŕňajú ABS a ako je zvykom, pri AMG ESP s tromi módami. Od bezpečného On safety až po OFF určený pre ultimatívnu jazdu na uzavretom okruhu. Kované 10-lúčové hliníkové disky s centrálnou maticou sú opatrené  karbónovým aerodynamickým krytom. Obutie Michelin Pilot Sport Cup 2 má rozmery vpredu 285/35 ZR19, vzadu 335/30 ZR 20. Špičkový brzdový systém je opatrený veľavravným nápisom AMG Carbon Ceramic.

Čary s aerodynamikou

Dizajn je inšpirovaný motošportom, no zároveň preberá princípy divízie Mercedes-AMG – všetko musí byť podriadené funkčnosti. Každá časť, každý detail ma svoju úlohu a nie je na parádu. Koncept s motorom uloženým v strede má extrémne svalnaté tvary s kokpitom posunutým dopredu a výraznými blatníkmi. Extrémny dizajn automobilu je pre značku dizajnérskym míľnikom – karoséria nemá štylistické prelisy a interiér je odstrojený až na monokok. Čelný pohľad charakterizuje nízka predná kapota a otvory na vstup vzduchu, ktoré sú po celej šírke vozidla. Centrálna lichobežníková plocha nesie biele logo AMG, hviezda na kapote je pre hmotnosť iba namaľovaná. Všetko ostatné vpredu sú už iba nasávacie otvory. Stredný otvor odkazuje na AMG, tie väčšie po stranách sú delené lamelami a lemované LED linkou. Nízke LED reflektory sú integrované do kapoty. Čierne štrbiny zaberajúce veľkú časť prednej kapoty vedú horúci vzduch po stranách kokpitu. Čerstvý vzduch tak môže prúdiť do nasávacieho otvoru nad strechou. Predný výsuvný splitter a trojica aktívnych klapiek na predných blatníkoch regulujú aerodynamiku a prítlak. Nízka kvapkovitá kabína má sférickú architektúru so špecificky deleným zadným oknom. Tmavá časť má vyložene technickú funkciu a je vizuálnym kontrastom k čistým líniám karosérie. Streche dominuje neodmysliteľný formulový nasávač vzduchu, ktorý prechádza do vertikálnej „žraločej‟ plutvy. Výrazný aerodynamický prvok z karbónu zvyšuje bočnú stabilitu v zákrutách. Cez zadné okno vidieť agregát, ktorý chladia dva NACA otvory. Bočný pohľad odhaľuje ustúpené prahy lemované karbónovými lamelami po celej dĺžke karosérie. Tie sú takisto súčasťou aerodynamických opatrení na usmernenie prúdenia vzduchu okolo karosérie. Grafické prúdenie vzduchu na bokoch pochádza od rovnakého dizajnéra, ktorý má na starosti kamufláž monopostov Petronas. Dvere sa otvárajú ako v správnom hyperšportiaku –dopredu smerom nahor. Veko nádrže je umiestnené vzadu na pravej strane, zásuvka na ľavej. Zadná časť je ukončená ostro tvarovaným vertikálnym spojlerom a dvojitým difúzorom, ktorý prerušuje centrálna koncovka výfuku. Nechýba rozmerný dvojstupňový výsuvný spojler. Zostatok tvorí čierna perforovaná plocha a karbón. Kosodĺžnikové svetlá pozostávajú rovnako ako predné z troch elementov – opäť je to odkaz na logo AMG.

   

Formula 1 pre dvoch

Dizajn interiéru sa vyznačuje radikálnym prístupom. Každý detail má svoju funkciu, všetko je redukované na nevyhnutné minimum. Miesto pre dvoch pasažierov má sedadlá s nastaviteľnými operadlami, ktoré plynulo prechádzajú cez stredový tunel jedno do druhého. Čierne mikrovlákno a nappa kožu v tmavosivom odtieni ozvláštňuje kontrastné žlté štepovanie á la AMG. Štíhla prístrojovka má iba dva voľne stojace 10-palcové displeje – jeden pred vodičom a druhý nad centrálnym tunelom natočený k nemu. Budíková analógová klasika z ušľachtilých kovov sa v záujme úspory hmotnosti nekoná. Výduchy klimatizácie sa nachádzajú pod displejom aj v konkávnych výplniach dverí. Odkladací priestor na telefón s ovládačmi a štartovacím tlačidlom na stredovom tuneli je schovaný pod priehľadným krytom. Obdĺžnikový volant obsahuje dva integrované ovládače aj LED indikátory, presne ako v F1. Karbónové výplne dverí majú integrované prvky ovládania okien a audia, držadlá sú iba textilné. Kto by potreboval voziť batožinu, mal by sa uskromniť – iba dva neveľké odkladacie priestory sa nachádzajú za sedadlami. Vnútorné spätné zrkadlo musela pre absenciu výhľadu nahradiť kamera a obrazovka umiestnená na strope.

Vypredaná produkcia

Vedenie Mercedesu sa nechalo počuť, že bude postavených iba 275 exemplárov, hoci evidujú záujem prevyšujúci číslo tisíc. Pochopiteľne, všetky kusy sú už predané. Prvá formula pre dvoch s cenovkou 2,3 milióna eur sa dostane k majiteľom pravdepodobne v roku 2019. V tom čase už bude hotový aj Aston Martin Valkyrie, takže boj o najultimatívnejší hybrid planéty bude mať svojho dôstojného vyzývateľa.

Pridať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená.

Odoslaním vyjadrujete súhlas s podmienkami Ochrany osobných údajov